Formule E startuje za vysněným titulem, místo v Chile začíná sezona v Rijádu

V sedmé sezoně se jezdci a týmy dočkali, v elektrické formuli E se bude bojovat o titul mistra světa.

V sedmé sezoně se jezdci a týmy dočkali, v elektrické formuli E se bude bojovat o titul mistra světa. Místo původně plánovaného prvního závodu v chilském Santiagu ale ročník 2020-21 začne dvojicí večerních Velkých cen v Rijádu.

Na startu bude stát dvanáct týmů a čtyřiadvacet pilotů. Tedy víc, než kolik činí startovní rošt formule 1. Tato příjemná čísla ale nemohou zakrýt nejistotu, kterou i do formule E přináší současná ekonomická nejistota celé globálně propojené světové ekonomiky.

Důležité pro jezdce a týmy je však fakt, že se i přes celosvětová omezení cestování podařilo nový ročník vůbec rozjet. S hlavičkou „Formule E 2020-21“ má rok 2020 společné sice jen testy ve Valencii, ale na to se historie ptát nebude. Hlavně, že se závodí.

Jako obhájce titulu vstupuje do nového MS portugalský pilot António Félix da Costa. A právě on a jeho francouzský týmový kolega Jean-Éric Vergne (dvojnásobný šampion FE před da Costou) v barvách DS Techeetah jsou jedněmi z největších favoritů. Ostatně jejich tým byl nejlepší stájí v uplynulých dvou ročnících.

Da Costa by velmi rád zopakoval loňskou suverenitu, vždyť na konci měl o 71 bodů více než druhý Stoffel Vandoorne (Mercedes-EQ). Ale předsezonní testy ve Valencii ukázaly na jiného černého koně. Nejlepší časy zajížděl Němec Maximilian Günther, pilot stáje BMW i Andretti Motorsport.

Kvůli úspoře nákladů rozhodla FIA o tom, že týmy mají možnost měnit svoji technikou ve dvouletém cyklu. V sezoně číslo 7 se pro nasazení nové technologie rozhodly Audi Sport ABT Schaeffler a jeho zákaznický tým Envision Virgin Racing, BMW i Andretti Motorsport, Jaguar Racing, Mahindra Racing, Mercedes-EQ spolu se zákazníky z ROKiT Venturi Racing, NIO 333 a TAG Heuer Porsche.

Ostatní – tedy Dragon/Penske Autosport, DS Techeetah   Nissan e.dams - si nechali „žolíka“ na následující sezonu a pojedou s vozy homologovanými před minulým ročníkem.

Do seriálu přicházejí tři nováčci: Jake Dennis (BMW i Andretti Motorsport), Nick Cassidy (Envision Virgin Racing) a Norman Nato (ROKiT Venturi Racing). Mezi piloty z celkem devíti různých zemí budou i dva, kteří už FE okusili, ale letos je čeká první kompletní sezona - Sergio Sette Camara (Dragon/Penske Autosport) a úřadující šampion DTM René Rast (Audi Sport ABT Schaeffler).

U Audi a BMW je nasazení novinek logické. Nutnost sanovat neradostné vyhlídky hospodaření a hledání vlastních cest vývoje e-mobility odlišných od těch, které nabízí formule E se svým projektem konceptem šasí a vlastního pohonu a trakce, vedly zástupce obou značek k razantnímu rozhodnutí. U Audi ani BMW nebudou čekat na novou verzi monopostu Gen2 Evo chystanou na sezonu 2022-23 a na konci té letošní z nového mistrovství světa odejdou,

Na durhou strany hovoří o vážném zájmu do FE vstoupit například McLaren, ale jeho boss Zak Brown to podmiňuje zavedením výdajového stropu. Všechno tedy záleží na schopnosti domluvy stávajících týmů, promotéra Formula E Holdings a FIA.

Aktuální schválený kalendář formule E:

26. a 27. 2 Rijád (Saúdská Arábie)
10. 4, Řím (Itálie)
24. 4, Valencie (Španělsko)
8. 5. Monte Carlo (Monako)
22. 5. Marrákeš (Maroko)
5. a 6. 6. Santiago (Chile)

Čekají na potvrzení: Berlín (Německo), Londýn (Velká Británie), San-ja (Čína), Soul (Jižní Korea), Mexico City (Mexiko)¨a New York (USA).

Zrušeno: Paříž (Francie)

Startovní listina Formule E 2020-21:

Tým pohonná jednotka č. pilot
 Envision Virgin Racing  Audi e-tron FE07  4 Robin Frijns
    37 Nick Cassidy
Mercedes-EQ Formula E Team Mercedes-EQ Silver Arrow 02 5 Stoffel Vandoorne
    17 Nyck de Vries
Dragon / Penske Autosport Penske EV-5  6 Nico Müller
    7 Sérgio Sette Câmara
NIO 333 FE Team NIO 333 001 8 Oliver Turvey
    88 Tom Blomqvist
Jaguar Racing Jaguar I-Type 5 10 Sam Bird
    20 Mitch Evans
Audi Sport ABT Schaeffler Audi e-tron FE07  11 Lucas di Grassi
    33 René Rast
DS Techeetah  DS E-Tense FE20 13 António Félix da Costa
    25 Jean-Éric Vergne
Nissan e.dams  Nissan IM02 22 Oliver Rowland
    23 Sébastien Buemi
BMW i Andretti Motorsport  BMW iFE.21  27 Jake Dennis
    28 Maximilian Günther
Mahindra Racing  Mahindra M7Electro  29 Alexander Sims
    94 Alex Lynn
TAG Heuer Porsche Formula E Team Porsche 99X Electric 36 André Lotterer
    99 Pascal Wehrlein
ROKiT Venturi Racing Mercedes-EQ Silver Arrow 02 48 Edoardo Mortara
    71 Norman Nato

Foto: FIA Formula E

Fotogalerie