Karla Haniku jsme loni mohli vídat zejména ve vytrvalostním mistrovství světa, kde bude pokračovat také letos. Mimo jiné si ale zazávodil i při mosteckém podniku MS superbiků, kde nastoupil na divokou kartu. A i letos by se v tomto seriálu rád ukázal. Prozradil to v našem exkluzivním rozhovoru.
Za necelé dva měsíce startuje závodem 24 hodin Le Mans nová sezona vytrvalostního mistrovství světa. Jak vypadá vaše mimosezonní příprava?
S přípravou jsem začal lehce okolo Vánoc a Nového roku. Teď už je to samozřejmě intenzivnější. Když mám příležitost, jdu se svézt na tréninkové motorce. Už jsme také měli jedno čtyřdenní testování ve Španělsku. Když jsem doma v Brně, tak jezdím na kole, běhám a letos ještě třikrát týdně chodím na hokej, když už to koronavirová situace umožňuje. Pak dělám ještě další sporty, abych se udržel v kondici. Mám asi ještě měsíc, abych se dostal na svůj vrchol. Teď jsem absolvoval nějaké fyzické testy, abych věděl, jak na tom jsem. Zatím to vypadá všechno v pohodě. Cítím se dobře, takže je to fajn.
Na začátku února jste spolu se svými parťáky u stáje YART Yamaha Niccolem Canepou a Marvinem Fritzem testoval ve španělské Almerii. Jaké jsou vaše dojmy?
Se sebou jsem zas tak spokojen nebyl. Rychlost nebyla špatná, ale v určitých oblastech ještě musím zapracovat. Testovali jsme nějaké nové díly včetně pneumatik. Určitě to bylo lepší, ale v některých oblastech jsem se necítil úplně nejlépe. Na konci posledního dne jsme přišli na něco, co mi zvedlo sebevědomí, musím ale přiznat, že první dva dny jsem se trochu trápil. Pak se to trochu zlepšilo. Bylo to tak ale asi i kvůli tomu, že šlo o moje první ježdění v novém roce.
Časy a rychlost celkově ale byly hodně dobré. Nové pneumatiky fungovaly o dost lépe. Především jsme zkoušeli nějaké věci, abychom během závodu méně zatěžovali motor. Také jsme se snažili vyřešit problém s elektronikou, který jsme měli loni. Dopadlo to pozitivně a vypadá to, že bychom tyto problémy už neměli mít. Samozřejmě se může stát všechno, ale pracujeme na tom, aby už se nám nedělo to, co loni.
Oficiální předsezonní testy se budou v Le Mans konat 29.-30. března. Máte v plánu nějaké testování ještě předtím?
Příští týden pojedeme do Maďarska. Uvidíme, jaká bude situace a tak dále, ale potřebujeme otestovat pneumatiky v chladném prostředí. Ve Španělsku je už teď přes den horko a navíc byl rozpálený asfalt. Máme ještě také nějaké nové brzdové systémy, které potřebujeme před Le Mans vyzkoušet. Čeká nás tedy ještě třídenní test a pak už budou oficiální testy v Le Mans.
Letošní sezona FIM EWC bude čítat celkem pět závodů, přičemž místo konání toho posledního bude ještě upřesněno. Už nyní je ale jasné, že vás čeká jedna premiéra. V červnu se uskuteční závod 24 hodin Spa-Francorchamps. Jak se na něj těšíte?
Tu trať samozřejmě znám ze závodních her. Ještě do loňského roku byla podle mě pro motorky dost nebezpečná kvůli únikovým zónám a různým zatáčkám. Na tom všem se teď ale usilovně pracuje, což je vidět z fotografií. Mělo by to tedy být určitě bezpečné. Tamní prostředí vypadá celkově neskutečně. Sice jsem tam ještě nebyl, ale moc se tam těším. Je dobré, že budeme mít další závod, i když tři dvacetičtyřhodinovky v jednom roce budou náročné. V této oblasti Belgie mají údajně motorsport hodně rádi, což je dobře. Těším se.
V loňském roce jsme vás mohli vidět i při podniku MS superbiků v Mostě na divokou kartu. Je možné, že se i letos v tomto šampionátu ukážete, například opět v Mostě?
Určitě o tom uvažuji. Uvidíme ale, jak se nám to podaří dát dohromady. Všechno je samozřejmě o penězích. Když jich budu mít hodně, můžu jet čtyři nebo pět divokých karet. Když nebudou ale žádné, tak to budu muset vynechat. Teď na tom pracujeme a uvidí se, jak to dopadne.
Česká republika bude mít letos ve WSBK jednoho stálého zástupce. Bude jím Oliver König. Ten se ve WSBK ukázal již loni při podniku v Indonésii za stáj Pedercini a letos pojede za tým Orelac. Ještě loni přitom byla jeho hlavním programem třída Supersport 300. Co si myslíte o takovém velkém skoku rovnou do WSBK? Překvapilo vás to?
Už jsem to věděl dříve, takže zas tak překvapený jsem nebyl. Oliver už je vysoký na malou motorku, což znám z vlastní zkušenosti. V roce 2015 a 2016 jsem byl také přerostlý a trápil jsem se na malé motorce (v Moto3 – pozn. red.). Není to nic příjemného, protože s tím nemůžete nic moc dělat, když chybí výkon. Je to takové trápení. Na litrech už máte vždy dostatečný výkon. Samozřejmě nebude mít tu nejlepší techniku, ale půjde o získávání zkušeností a litr mu určitě bude sedět více. Je určitě šikovný a talentovaný, takže mu to přeji a doufám, že se mu bude dařit.
Když to dopadne, tak se třeba potkáme na trati. Myslím si ale, že měli zase v plánu jet nějakou vytrvalost, takže se potkáme tak jako tak.
Úvodní foto: YART Yamaha via Facebook
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.