Závodění pro Ferrari, souboje s Ayrtonem Sennou, Lewis Hamilton nebo návrat Velké ceny Francie do kalendáře. To je jen pár z mnoha témat, o kterých jsme si mohli v exkluzivním rozhovoru popovídat s někdejším vítězem velké ceny F1 Jeanem Alesim.
Setkáváme se v Praze v Hotelu Belvedere. Jste tu poprvé? Vím, že Česko jste už v minulosti navštívil, protože jste zde dvakrát nastoupil v Brně při závodě DTM. Ale co Praha?
Ano, když jsme závodili v Brně, přijel jsem o den dříve a měli jsme s AMG v Praze akci. Díky tomu jsem měl šanci se tu projít a podívat se na Karlův most. Zkrátka historické místo.
Je něco, co se vám na Praze líbí? Máte tu například nějaké oblíbené budovy, historické památky nebo něco podobného?
Velký dojem na mě dělá samozřejmě Pražský hrad. Ve Francii a Itálii ale vždy obdivujeme mosty. Karlův most je místem, kam by se člověk rozhodně měl podívat a já jsem rád, že jsem se po něm mohl projít.
Přesuňme se nyní z Prahy do Brna. Měl jste Automotodrom Brno rád?
Ano. Pro DTM to byl velmi náročný okruh. Jedete dolů, pak zase nahoru. S formulí jsem tam nikdy nejel. Bylo by to ale určitě zajímavé. Je to okruh ze staré školy. Nejsou tam žádné vyasfaltované únikové zóny, je tam pořád tráva a když uděláte malou chybu, je to na výsledném času hodně znát. To jsou přesně okruhy, které máte rád, pokud jste závodním jezdcem.
#OTD in 2003 Jean Alesi won the #DTM race at Hockenheim pic.twitter.com/HCzIyUUymd
— Matt White ????️???? (@WatchingRacing) October 5, 2013
Automotodrom Brno je především známý jako dějiště závodů MotoGP. Tento podnik se zde konal mnoho let a letos v červenci se do kalendáře po pěti letech vrátí. Myslíte si ale, že by tato trať byla schopná nabídnout i atraktivní velkou cenu F1?
To už je něco jiného. Jsem prezidentem okruhu Paula Ricarda a tak vím, že z ekonomického hlediska je těžké vše skloubit tak, abyste mohli pořádat MotoGP i F1 současně. Také musíte trať přizpůsobit pravidlům a spoustě dalších věcí. Je docela složité něčeho takového dosáhnout.
Ano, s tím souhlasím. Myslel jsem to ale spíše čistě teoreticky a vzhledem k charakteru okruhu. Když se tedy podíváme pouze na charakter okruhu, myslíte si, že by mohl nabídnout atraktivní velkou cenu F1?
To jistě. Znova to zopakuji. Jako jezdec hledáte místo, kde jedete v krásné krajině a kde jezdíte nahoru a dolů. Něco takového je totiž pro jezdce velmi náročné a také vzrušující. A Brno takové je.
Pojďme se nyní vrátit zpět do dob, kdy jste závodil ve F1. Předpokládám, že jako nejlepší moment své kariéry byste označil Velkou cenu Kanady 1995, kterou jste dokázal vyhrát s Ferrari. Je to tak?
Ne tak docela. I předtím jsem toho zažil hodně. Třeba takový můj první závod ve F1 (v roce 1989 na Paul Ricard s Tyrrellem – pozn. red.). Ten nebyl plánovaný. Měl jsem odjet jenom jeden závod, nakonec jsem jich ale odjel 201 (pousmání – pozn. red.). Tím skutečně začal můj život závodníka. Také jsem dojel s Tyrrellem na druhém místě v Monaku za Sennou a také jsem bojoval o vítězství ve Phoenixu, opět s Ayrtonem (obojí v roce 1990 – pozn. red.). Zažil jsem spoustu skvělých závodů. Samozřejmě jsem ale očekával, že vyhraji více než jen jeden.
Když se mi to konečně podařilo, spadl ze mě všechen ten tlak. Hodně mě ale bolelo, když jsem musel odstoupit z prvního místa v Monze (1994, 1995 – pozn. red.) ve Spa (1995 – pozn. red.) nebo v Monaku (1996 – pozn. red.). I to ale byly dobré závody.
Jean Alesi scored what proved to be his first, and only, GP victory on this day in 1995, at Montreal ????
— Stuart Dent (@Stuart_Dent) June 11, 2019
???????? #F1 pic.twitter.com/GU2dUK92F4
Zmínil jste i Velkou cenu Phoenixu 1990. U té bych rád zůstal. Do cíle jste dojel jako druhý a poprvé v životě jste dosáhl na stupně vítězů. 25 kol jste ale vedl a dokonce jste byl schopen oplatit Ayrtonu Sennovi předjetí. Ten později uvedl, že toto byl přesně takový motorsport, jaký má rád a bitvu s vámi ocenil. Na to se vám asi také vzpomíná hezky.
Bylo to skvělé. Udělal jsem to (předjetí – pozn. red.) především kvůli fanouškům. Brzdil jsem příliš pozdě a nezměnil jsem směr. Když brzdil on, tak byl trochu širší a pak to pro mě bylo snadné. Určitě to ale byl skvělý moment.
A classic clip from the #USGP archives ????
— Formula 1 (@F1) October 16, 2018
Jean Alesi and eventual race winner Ayrton Senna going toe-to-toe on the streets of Phoenix ????#F1 ???????? pic.twitter.com/An46JMp1te
Když už jsme u Ayrtona Senny, Netflix loni uvedl seriál o jeho životě. Už jste ho viděl? A líbil se vám?
Moc se mi líbily začátky jeho života. Ten zbytek je ale něčím, co jsem s ním více méně prožil na závodní dráze. Na to jsem se proto už nekoukal.
Když jste se Sennou bojoval ve Phoenixu, byl to souboj McLarenu a Tyrrellu. McLaren měl tehdy nejlepší auto ve startovním poli, kdežto Tyrrell bychom mohli nazvat spíše průměrným týmem. Přesto jste sváděl boj o výhru. Myslíte si proto, že jezdecké schopnosti tehdy hrály větší roli než dnes?
To ne. Podle mě jsou dnešní jezdci úžasní. Aby totiž mohli být rychlí, musí sledovat svou rychlost, ale také brát ohled na pneumatiky a přizpůsobovat výkonnost svého vozu. Když jsem závodil já, tak ve startovním poli byly tři druhy motorů – osmiválce, desetiválce a dvanáctiválce.
V první části závodu ve Phoenixu jsme na tom byli s palivem každý jinak. Já měl osmiválec a jel jsem s lehkým autem. Ayrton měl dvanáctiválec, který žral více než ten můj. Byl proto možná o 25 až 30 kilo těžší. Na začátku jsem proto doslova letěl a mohl jsem na to více tlačit. Kvůli tomu jsem ale nakonec prohrál. Palivo nám oběma ubývalo, on měl lepší auto se silnějším motorem a předjel mě. Jezdcům ale toto dávalo svobodu a mohli si jezdit, jak chtěli.
Nakonec jste se stal ikonou Ferrari, kde jste strávil pět sezon. Chybělo ale málo a mohlo být všechno jinak. Pro rok 1991 jste totiž podepsal smlouvu s Williamsem, ten ale oddaloval oznámení jezdecké sestavy, protože se snažil získat Ayrtona Sennu a tak jste nakonec skončil u Ferrari. Nelitujete toho, že jste se s Williamsem nedohodl? Forma Ferrari šla v dalších letech dolů. Williams naopak v roce 1991 vyhrával závody a v sezoně 1992 se stal dominantním týmem. Možná by tedy vaše kariéra nyní vypadala jinak.
Víte, když závodíte ve formuli 1, musíte do toho dávat maximum a musíte tomu být 100 % oddaní. V roce 1991 byl mým týmovým kolegou u Ferrari Alain Prost a v prvních závodech jsme se potýkali s technickými problémy – s převodovkou, motorem a tak dále. Soustředili jsme se proto na naše problémy a ne na auto, ve kterém jsem měl jezdit, pokud bych počkal na rozhodnutí Williamsu. Nakonec mě to proto nerozptylovalo.
Realita ale samozřejmě byla taková, že měli lepší auto než já. A já měl možnost ho řídit. Nestalo se to ale kvůli jejich načasování. Byli jsme s Frankem (Frank Williams – pozn. red.) dohodnutí na tříleté smlouvě. On se ale do července nerozhodl a nechával to otevřené do září. Já jsem ale věděl, že pak už neseženu sedačku nikde jinde. Řekl jsem proto Frankovi, že buď mě vezme nebo jedu do Paříže. A to se stalo.
Jean Alesi e Alain Prost, Ferrari, Mugello, 1991. #F1 pic.twitter.com/EOb8rDttgW
— Demetriou Neto (@NetoDemetriou) February 18, 2025
Jste spojován především s Ferrari, se kterým jste vyhrál svou jedinou velkou cenu a italští fanoušci vás dodnes milují. Dařilo se vám ale také u Tyrrellu a Benettonu. Pokud bychom se na to podívali čistě z hlediska konečných umístění v šampionátu, dosáhl jste nejlepších výsledků právě s Benettonem – v letech 1996 a 1997 jste skončil vždy čtvrtý. Považujete tedy za své nejlepší období to s Ferrari? Nebo byly Tyrrell či Benetton lepší?
Co se týče emocí, byla to tři odlišná období. U Tyrrellu to bylo skvělé. Věděl jsem, že se tam musím všechno naučit, necítil jsem žádný tlak a na některých okruzích bylo naše auto velmi silné, zejména na těch městských. Tam jsem si to proto užíval.
Když jsem se přesunul do Ferrari, tak jsem se tam okamžitě cítil fantasticky a moc jsem si to užíval. Najednou jsme ale začali čelit problémům a pět let jsem se snažil dostat z týmu to nejlepší. Na začátku roku 1995 se to všechno hodně zlepšilo. Podařilo se mi vyhrát a mé auto bylo neuvěřitelně rychlé. Vše se nám ale porouchávalo – převodovka, zavěšení, motory, hydraulické čerpadlo. Všechno nám zkrátka bránilo v tom, abychom vyhrávali. A s takovým autem jsem vyhrávat měl.
Pak přišel Michael (Schumacher – pozn. red.) a já musel odejít. Když jsem přestoupil do Benettonu, tak jsem měl velmi průměrné auto. Bylo to tak proto, že celý technický tým odešel s Michaelem do Ferrari – Ross Brawn nebo Rory Byrne. Když jsme s Gerhardem (Bergerem – pozn. red.) do týmu přišli, tak ti všichni odešli. A to bylo těžké. Nemohli jsme do médií říct, že jsme v prdeli, ale ti, co na to koukali zvenku, se na nás koukali jako na jezdce, kteří mají to stejné auto, se kterým Michael vyhrával tituly. Sice jsme bojovali o pódium, ale to bylo vše.
Bylo to ale spolehlivé auto. Odváděl jsem svou práci a celkově jsem dosáhl svých nejlepších výsledků. Období s Benettonem ale skvělé opravdu nebylo.
Jean Alesi, Benetton B196 - Renault RS8 3.0 V10. GP Magny-Cours 1996.
— Legendary F1 ???? ???? (@LegendarysF1) August 19, 2023
????: LAT Photographic.#F1 pic.twitter.com/1nh2EQf37k
Jste Francouz a v roce 1996 jste dojel v Magny-Cours třetí. Také jste ale byl miláčkem italských fanoušků, a to i po odchodu z Ferrari. V Monze jste byl každoročně silný a dokonce jste zde získal obě ze svých pole position. Co pro vás bylo víc? Stupně vítězů doma nebo pole position v Monze?
Získat pole position před Tifosi (italští fanoušci – pozn. red.) bylo něco jedinečného. Moc jsem si to v Monze užíval. Má motivace byla na všech tratích stejná, tady mě ale vždy velmi rychle nakoplo to, co se dělo kolem. A díky tomu jsem do toho možná dával i více.
Nyní pojďme k letošní sezoně. Máme za sebou předsezonní testy, za týden se jede v Melbourne. Kdo je vaším favoritem?
Jsem fanouškem Ferrari, takže doufám, že bude bojovat o titul. Nástup Lewise v zimě, to byla bomba. Teď už jen čekáme na to, až z tohoto auta udělá vítězný vůz.
Co tedy očekáváte od spolupráce Lewis Hamilton a Ferrari? Lewis Hamilton působí jako extravagantní člověk, který se dost často nebojí říct, co si myslí. Vy znáte moc dobře italskou kulturu a kulturu stáje Ferrari. Půjde tedy podle vás tato kombinace do sebe, bude to fungovat?
Ano. Na papíře je to tak, že když máte Ferrari, znamená to, že někdo jste a něčeho jste dosáhli. A Lewisova image do Ferrari přesně zapadá. Myslím si, že se tímto tento svět hodně změnil. Kdo sledoval prezentaci týmů v londýnské O2 Areně, muselo mu být jasné, že se něco děje a že je něco jinak. Velké ceny sice nejsou rockové koncerty a piloti nejsou rockové hvězdy, je to ale hodně podobné.
What a night. Love them all. Seated with me is Emerson Fittipaldi, Damon Hill, David Coulthard, Jackie Stewart, Jacques Villeneuve, Nigel Mansell, Jean Alesi, Tom Kristensen #F175LIVE in London https://t.co/8qzmUWhpFG pic.twitter.com/fH1b3ZbnPT
— Mario Andretti (@MarioAndretti) February 19, 2025
Hamilton takes the #FrenchGP #Fit4F1 Pole Position Award!
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) June 22, 2019
Presented by Jean Alesi, who made his very own F1 debut here at Paul Ricard 30yrs ago! pic.twitter.com/3r6WgRx1ew
Před časem bylo oznámeno, že se na letošní Velké ceně Francie pro historiky projedete s vozem Ferrari, který vás v roce 1995 dovedl v Kanadě k vítězství. Platí to?
Možná vám teď řeknu jedno tajemství – při Velké ceně Itálie v Monze vyjedu hned po průvodu jezdců na trať s monopostem z roku 1995. Objedu dvě kola a bude to oslava 30. let od mého jediného vítězství. V Le Castellet pojedu s jiným historickým Ferrari.Vůz z roku 1995 nakonec nebude na tuto akci k dispozici.
Mrzí vás, že jste v Monze nikdy nevyhrál? Byl jste miláčkem italských fanoušků a každý rok jste tu byl silný. V sezonách 1994 a 1995 jste vždy odstoupil z prvního místa, v letech 1996 a 1997 jste dojel jako druhý.
Ano. S Benettonem jsem tam byl dvakrát druhý. V roce 1996 jsem dojel za Michaelem Schumacherem. S Michaelem jsme měli velmi dobrý vztah, ze závodů jsme dokonce jezdívali společně domů. Když jsem přišel v roce 1996 na pódium, řekl jsem mu „dneska je to poprvé, co ti závidím“ (směje se – pozn. red.).
Jean Alesi / Gerhard Berger / GP Monza 1995.
— Legendary F1 ???? ???? (@LegendarysF1) September 14, 2023
????: AP.#F1 pic.twitter.com/1twcJfSMul
Patříte mezi jezdce, kteří absolvovali Velkou cenu Monaka, 24 hodin Le Mans i Indy 500, tedy tři nejprestižnější závody na světě, které patří do takzvané trojkoruny. Který závod pro vás byl nejprestižnější?
Takové Monako jsem odjel třináctkrát, stejně jako třeba Monzu. Věděl jsem, že to jsou závody, které mohu jezdit každý rok. Oba byly fantastické a nemůžu to porovnat. Miluji obě tato místa.
Byl jsem ale zvědavý na to, jaké bude vyzkoušet Indianapolis. A byl to ten nejvíce šokující závod, který jsem ve své kariéře odjel. V první řadě musíte respektovat rychlost, protože se celou dobu pohybujete mezi 380 a 400 km/h. Také musíte respektovat všechny jezdce, a to více než kdekoli jinde. I malá chyba totiž může někoho zabít. Kromě toho je tam stadion plný fanoušků. Pokud jste v Indianapolis nikdy nebyl, určitě se tam musíte vydat. Je to šílené. Opravdu to na mě udělalo dojem.
Zlatý volant pro světovou osobnost motorsportu, který vám pořadatelé večer (ve čtvrtek - pozn. red.) předají v Národním technickém muzeu, jste si vysloužil zejména kvůli svým závodnickým úspěchům. V současnosti ale působíte v motorsportu jako manažer – jak už jste řekl, jste prezidentem okruhu Paula Ricarda. Po svém zvolení jste vyhlásil, že cílem je vrátit Paul Ricard a Francii zpět do kalendáře F1. Šampionát má v plánu najet na takzvaný rotační systém, což znamená, že některé okruhy, které se nacházejí blízko sebe, se budou střídat ob rok. Mohla by být právě toto šance pro Francii?
Naše šance jsou dvě. Tou první jsou právě taková rozhodnutí, která jsou velmi chytrá. Závody díky tomu budou moci přežít, protože náklady jsou velmi vysoké. A druhou šanci vidím v tom, že mám stále velmi blízký vztah s F1. Díky tomu s nimi mohu pořád komunikovat.
Velmi důležitá je ale podpora vlády. Jenže my jsme loni v Paříži uspořádali Olympijské hry. Něco takového samozřejmě vzalo našim politikům spoustu energie na to, aby mohli uvažovat o něčem jiném. Na nás teď je, abychom připravili to nejlepší možné místo pro velkou cenu ve správný moment.
Například Flavio Briatore mluví o tom, že by se mohlo závodit v Paříži. To je nesmysl. Kdo sledoval Olympijské hry, viděl cyklistické závody uprostřed Paříže nebo jízdy na koni ve Versailles. Samozřejmě to v televizi vypadalo hezky, ale u F1 by to nefungovalo. F1 potřebuje pořádnou závodní trať, která bude na něco takového připravena.
Le Mans nemá licenci na závody F1. Zbývají tu proto dvě místa s licencí – to jsou Paul Ricard a Magny-Cours. Pokud jde o okruh samotný, tak je to u Magny-Cours v pořádku. Jejich infrastruktura je ale nedostačující a proto by museli hodně zainvestovat. Paul Ricard by musel udělat jenom drobné úpravy. Jinak jsme více než připravení. McLaren na Paul Ricard dokonce letos testoval pneumatiky pro Pirelli.
Foto: Scuderia Ferrari, Zlatý volant/Radek Laube
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.