Komentář: Dva závodní víkendy za sebou udělaly z Red Bull Ringu město duchů

Dobrých 15 kilometrů před dálničním sjezdem na Red Bull Ring už stojí světelné značky varující před možnými kolonami. Na každé křižovatce, každém exitu stojí policejní auto. Standardní opatření při závodech MotoGP. Jenže tento víkend se tisíce lidí, kteří se o organizaci závodů starají, budou nudit. A to hodně.

Kdo byl někdy na Red Bull Ringu na F1 nebo MotoGP, to dobře zná: v celém údolí Murtal se nedá sehnat ubytování. Ti, kteří si potrpí na komfort, dojíždějí klidně víc jak hodinu z Grazu. Rozlehlé louky na východ od okruhu jsou obsypané kempy. A letos? Reportér MotorMix.cz strávil na okruhu tréninkový pátek a kvalifikační sobotu. A nebýt hluku motorů ozývajícího se z trati, 500 metrů vzdušnou čarou od okruhu by člověk nepoznal, že se na něm jede nejsledovanější motocyklový šampionát na světě.

Dojem potvrzuje i Petr Bouchal. Čech, který provozuje nedaleko okruhu stanový hotel GPtents. Ustláno má pro 500 ubytovaných, v minulých letech – tedy přesněji do roku 2019 – měl vždycky vyprodáno. Teď? Na první z dvojice závodů – uplynulou Grand Prix Štýrska – obsadili hosté 60 stanů, necelou čtvrtinu kapacity. Příští víkend, kdy se pojede Velká cena Rakouska, je ale obsazenost už 80 procent.

Pokles návštěvnosti je pochopitelný. Okruh sice otevřel celou kapacitu tribun, na místě ale bylo vidět, že zájem je mnohem menší než dřív. Nedělní závod na tribunách sledovalo odhadem méně lidí, než v roce 2019 přišlo na sobotní kvalifikaci. Roli hrají i bezpečnostní opatření – pro vstup na okruh platí klasická mantra – očkování, test, prodělání covidu. Něco z toho. A Rakušané jsou pečlivý národ, to se obecně ví.

K těmto překážkám se přidává právě ono rozložení návštěvnosti do dvou víkendů. Teorie o tom, že domácí fanoušci přijdou dvakrát, je očividně na vodě. A počítat s opakovanou návštěvou diváků ze vzdálenějších míst, je úplně liché. Ostatně dokládá to opět zkušenost Petra Bouchala. Když na přelomu června a července ve stejném režimu jely na Red Bull Ringu formule 1, opět byl v jeho stanovém hotelu jeden víkend slabý a druhý silný. Z více jak 500 lidí, kteří v GPtents spali, se našel jeden jediný, který se ubytoval na oba závody.

Stanový hotel GPtents byl v pátek večer před kvalifikačním dnem Grand Prix Štýrska obsazený asi z 20 procent. Za normálních okolností je celá louka dozadu poseta menšími i velkými kempy a zcela zaplněná

Koncept dvou závodů na jednom místě, který pomohl oběma šampionátům – F1 i MotoGP – překlenout přísná opatření a dokázat naplnit alespoň z části kalendář v covidových sezonách, zkrátka s fanoušky nefunguje. Promotérům to může být relativně jedno, ten tlak na počet závodů nese peníze hlavně z televizních práv a z reklamního prostoru. Ale bity jsou samotné okruhy.

Promotérské smlouvy jsou totiž - řečeno velmi zjednodušeně - nastaveny tak, že okruh zaplatí astronomický zalistovací poplatek, promotérovi nachystá okruh na závodění a za to všechno si může vybrat vstupné. Ano, jsme teď ve výjimečné době a ani nevíme, jaké dohody mezi promotéry a okruhy platí a jak výhodný je zalistovací poplatek za tento závodní „diptych“. Je ale nepochybné, že dlouhodobě tento režim, kdy na dva závody, které stojí dvojnásobně na organizačních nákladech a mají souhrnnou návštěvnost stejnou jako míval dřív jeden závod, není udržitelný.

To musí vědět promotéři i šéfové okruhů. Ať tedy dopadne třetí, čtvrtá nebo jakákoliv další vlna covidu jakkoliv, budou určitě tlačit na to, aby se kalendář akcí vrátil co nejvíc k normálu. I za cenu toho, že se v něm bude škrtat trvale. Známé přísloví říká, že o peníze jde až v první řadě. A to tady platí stoprocentně.

Foto: MotorMix.cz a Red Bull Content Pool

Autor

Jiří Smetana

Psaní o motorsportu se věnuje deset let, působil v prostředí MotoGP, specializuje se na historii Masarykova okruhu. Dnes externě spolupracuje s redakcí auto.idnes.cz a je spolupořadatelem přehlídky historických aut a motorek Brno Revival - Festival rychlosti mezi pavilony na brněnském výstavišti.