Königa bychom mohli letos vidět i při 24 hodinách Le Mans, posádku možná vytvoří se Salačem

Kromě MS superbiků by se letos Oliver König možná představí také ve dvacetičtyřhodinovém závodě v Le Mans. Zde by stejně jako loni v Mostě mohl nastoupit za tým TME Racing a jedním z jeho parťáků by mohl být znovu Filip Salač. Pražský rodák to prozradil v našem exkluzivním rozhovoru.

Nedávno bylo oznámeno, že v letošní sezoně budete závodit za tým Orelac v MS superbiků. Jak prožíváte první dny po potvrzení vašeho angažmá?

Je úžasné, že se nám to povedlo. Chtěl bych moc poděkovat mému manažerovi Miloši Čihákovi a pak všem dalším lidem, kteří se na tom podíleli. Těch lidí bylo strašně moc. Zkrátka děkuji všem, co mě podporují. Myslím si, že je to skvělá zpráva. Budu se snažit tuto jedinečnou šanci co nejvíc využít.

Když jsme spolu mluvili před vaší loňskou premiérou v MS superbiků v Indonésii, očekával jste, že zatím půjde spíše o jednorázovou záležitost a že rok 2022 strávíte ještě v nižších kategoriích. Můžete tedy přiblížit, co se nakonec změnilo a jak se váš přestup do superbiků zrodil?

Přesně tak, ani jsme si nepředstavovali, že bych jel superbiky. V Indonésii jsem měl dvě nehody a neudělal jsem si úplně hezkou vizitku. V porovnání se špičkou jsem ale nezajížděl vůbec špatné časy, a to nejen podle mě, ale i podle ostatních lidí. Takže nám to dávalo smysl. Když se tato šance zrodila a ještě v Indonésii jsme začali jednat s Orelacem, byli bychom hloupí, kdybychom za podmínek, které nám tým dal, tuto nabídku odmítli. Takže takto to vzniklo.

Superbike je fyzicky náročnější motorka než stroje nižších kategorií. Ovlivnil tedy tento přestup nějakým způsobem vaši předsezonní fyzickou přípravu a liší se v něčem v porovnání s předchozími lety?

Chtěl jsem co nejvíce jezdit, což jsem ze začátku zimy také jezdil. Pak jsem ale měl takové blbé zranění. Zlomil jsem si ruku a dávám se z toho dohromady. Teď je to týden, co mám sádru dole. Dělám sice denně obrovské pokroky, ale ztratil jsem měsíc a půl, což mě hrozně mrzí. Hned jak ale budu schopen zase jezdit na motorce, máme v plánu jet do Španělska a budu tam až do prvních závodů. Bude to hlavně o tom, abych na velké motorce najížděl co nejvíce kilometrů. Alfou a omegou bude zvyknout si na rychlost, naučit se se silnější technikou a s možnostmi, které superbiky nabízejí. Moc se na to těším.

Na jaký okruh se nejvíce těšíte? Na Most?

Určitě Most. Tam se těším hlavně na fanoušky. Rád bych je všechny pozval do Mostu. Věřím, že to bude hezký víkend stejně jako minulý rok, dokonce i o něco lepší. V Mostě totiž dost pokročili s tratí. Je tu komplet nový asfalt, únikové zóny, snaží se, co to jde. Mám velkou radost, že se pojede znovu v Mostě a že to tam berou takto vážně. Těším se ale také do anglického Donington Parku, kde jsem v roce 2019 získal první body ve světě, a také na zámořské závody.

A je v kalendáři nějaký okruh, který naopak nemáte rád zas tolik?

Třeba Aragón, kde začínáme, není jedním z mých oblíbených okruhů. Myslím si ale, že když přecházím na větší motorku, kde mě už nebude limitovat maximální rychlost, která mě tam omezovala nejvíce, tak se to změní a každá trať bude moje oblíbená.

V kalendáři jsou i tři okruhy, na kterých jste dosud ještě nezávodil - portugalský Estoril, argentinský San Juan a australský Phillip Island. Jak se na tyto okruhy připravujete a jak se vám zdají?

Doufám, že do Estorilu se podívám ještě před závodem. Uvidíme podle toho, jak rozvrhneme náš zimní tréninkový plán. Na zbývajících dvou tratích asi nebudu mít šanci se ještě před závodem svézt, ale Phillip Island mám naježděný ze hry MotoGP. Argentinu znám pouze z videa. Jsou to krásné tratě. Ani Playstation mě ale na ně nemůže dostatečně připravit. Až tam přijedu, tak to oproti videohře bude o hodně jiné.

Ve smlouvě s týmem Orelac máte i možnost závodit ve vytrvalostním mistrovství světa. V něm jste se objevil už loni při šestihodinovce v Mostě, kde jste v barvách stáje TME Racing skončil spolu s Filipem Salačem a Dominikem Jůdou na druhé pozici ve třídě Superstock. Máte tedy v plánu se letos ukázat v této sérii znovu?

Chtěl bych za tuto možnost Orelacu poděkovat. Jsou si vědomi toho, že jsou pro mě superbiky nové a že je pro mě důležité jezdit co nejvíce. Při dvacetičtyřhodinovce toho najedete více než dost, takže mám možnost pár startů mimo superbikový šampionát. Rád bych toho využil. Momentálně jednáme s týmem TME Racing, za který jsme jeli už v Mostě. Popravdě ale vůbec nevím, v jaké to je teď fázi. Rád bych si to ale vyzkoušel, protože to je cenná zkušenost.

Zmínil jste dvacetičtyřhodinovku. Nový kalendář EWC sice ještě není zcela dokončen, čtyřiadvacetihodinové závody v něm ale najdeme tři - Le Mans, Spa-Francorchamps a Bol d´Or v Le Castellet. Pokud byste se tedy znovu ukázal ve vytrvalostním MS, chtěl byste jet některý z těchto závodů?

Přesně tak. Zatím jsme se bavili o Le Mans a pak by se vidělo, co dál. Kdybych jel vytrvalost, tak myslím, že jenom za tým TME, takže uvidíme, jak se k tomu postaví a jestli to budou chtít jet, popřípadě kolik závodů.

Je podle vás možné, že by s vámi posádku mohl případně tvořit opět Filip Salač?

Myslím si, že určitě. Co vím, tak se jedná i s ním a určitě by bylo fajn jet zase spolu v jednom týmu.

Filipa Salače letos čeká nová kariérní výzva. V MS silničních motocyklů se přesune do Moto2. Co od toho očekáváte, myslíte, že by mu tato kategorie mohla sednout lépe než Moto3?

Myslím, že jo. Už ho nebude omezovat jeho výškový hendikep, oba jsme docela čahouni. Filipovi celkově velké motorky sedí, baví ho to. Už je to více o tom, kdo to jak má v ruce a Filip to v ruce má. Myslím, že můžeme čekat moc hezké výsledky a že nás překvapí.

Na závěr otázka, která se týká vzdálenější budoucnosti. Letos jsme byli na Rallye Dakar svědky startu bývalého jezdce MotoGP Danila Petrucciho. O startu v této soutěži uvažuje i Karel Abraham. Dovedl byste si čistě teoreticky jednou představit i u sebe, že byste se z okruhového závodění přesunul do takového závodu?

To teď těžko říct, jsem ještě mladý. Upřímně si ale myslím, že je to moc blízko sezení hrobníkovi na lopatě. V tuto chvíli na to nemyslím, soustředím se jenom na superbiky, kde bych to chtěl postupně někam dotáhnout, aby to mělo smysl. Na nic jiného teď nemyslím.

Úvodní foto: TME Racing

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.