Ve věku 78 let zemřel legendární rallyový pilot Hannu Mikola. Fin se v roce 1983 stal mistrem světa za volantem Audi Quattro.
Ve věku 78 let zemřel legendární rallyový pilot Hannu Mikola. Fin se v roce 1983 stal mistrem světa za volantem Audi Quattro.
„Lepää rauhassa, Hannu!“. Tak se finský jezdec Miko Hirvovnen rozloučil na Intagramu se svým legendárním krajanem. V pátek ve věku 78 let zemřel legendární rallyový pilot Hannu Mikola, podle vyjádření rodiny podlehl rakovině. Fin se v roce 1983 stal za volantem dlouhého Audi Quattra mistrem světa, v šampionátu se pohyboval po tři dekády.
Mikkola je dodnes je s 18 vyhranými podniky MS v top 10 historických tabulek. A jako sedminásobný vítěz Rallye 1000 jezer (neboli dnešní Finské rallye) se o post nejlepšího jezdce v domácí soutěži dělí s Marcusem Grönholmem. Ovšem dokázal triumfovat i v podniku zcela jiného chrakteru, ovládl třeba Rallye Safari.
Jako správný Seveřan, začal svoji soutěžáckou kariéru za volantem Volva, ale v 70. letech už bylo jeho jméno spojováno se značkou Ford. Ve Fordu Escort RS vyhrál v roce 1972 keňskou Rallye Safari, která ovšem ještě nebyla součástí MS.
O dva roky později v jiném Escortu poprvé ovládl Rallye 1000 jezer. V následující sezoně vedle domácího úspěchu (v Toyotě Corolla) přidal také vítězství v Marocké rallye. Tam mu v Peugeotu 504 dělal navigátora současný boss FIA Jean Todt. To vše pod hlavičkou soukromého týmu, bez tovární podpory.
Ta přišla až s rokem 1978, kdy se Mikkola stal oficiálním továrním Fordu. V Escortu MkII RS1800 se rázem objevil v hodnocení MS na konečném třetím místě. V této sezoně se také dal dohromady se svým nerozlučným navigátorem Arne Hertzem. Ford Finovi přinesl dvě druhá místa v seriálu, když se musel sklonit nejprve před Björnem Waldegårdem (1979) a pak Walterem Röhrlem (1980).
Když začalo Audi hledat pro rok 1981 piloty pro svůj skvělý tovární tým, padl zrak šéfů z Ingolstadtu pochopitelně i tehdy 38letého Mikkolu. Němci jako první využili změny technických rebulí a přivezli do světa automobilových soutěží něco, bez čeho si dnes WRC neumíme představit – pohon všech kol.
Dnes už legendární Audi Quattro dovezlo Mikkolu ke dvěma třetím pozicím v MS, načež sezonu 1983 opanoval. V dlouhém Quattru A1 a A2 vyhrál čtyři soutěže (samozřejmě také doma ve Finsku) a o 23 bodů porazil Röhrla s Lancii 037. To vše přes čtyři nedokončené rallye.
V následující sezoně se v továrním týmu Audi sešel Mikkola s Röhrlem a Stigem Blomqvistem, který se nakonec o 21 bodů stal mistrem světa. Létající Fin si tak připsal třetí korunu vicemistra světa. Jenže s příchodem malých a extrémně výkonných bestií skupiny B už nebyl tolik v kurzu a Audi po jeho službách sahalo jen sporadicky.
Rychlý konec béček ukázal, že se ani čtyřicátník nemusí ve světě erzet ztratit. Mikkola za volantem velkého Audi 200 Quattro skupiny A ožil. V roce 1987 dokonce vyhrál Rallye Safari. S číslem 18 se dodnes spolu s Jari-Matti Latvalou drží na desátém místě v počtu vyhraných podniků světového šampionátu.
Pak následovaly čtyři sezony s Mazdou 323 plné zklamání, načež Mikkola svoji kariéru ukončil symbolicky sedmým místem v Rallye 1000 jezer. V srpnu 1993 mu přitom bylo už 51 let.
Foto: Audi AG