Komentář: Seriál MotoE si uřízl ostudu, o vítězi stafáže MotoGP na baterky rozhodl sporný trest

Elektrické motorky se už třetí rok marně snaží získat statut mistrovství světa. Skandál, který v neděli proběhl v Itálii, jejich prestiži nepřidá,

Jsou těžké, tiché a na kolo ztrácejí na elitu MotoGP přes deset vteřin. Má to být budoucnost, ale zatím je MotoE spíš jen nuceným přívažkem světového šampionátu silničních motocyklů. Nebýt toho, že loni odjel celou sezonu Jakub Kornfeil, tak u nás po seriálu s oficiálním názvem FIM Enel MotoE World Cup neštěkne ani pes.

Víte třeba, jak se jmenují dosavadní šampioni? Asi těžko, že...

Ovšem jména letošních rivalů v boji o titul budou rezonovat ještě dlouho. Může za to jediná pravotočivá zatáčka a kontakt mezi nimi. Misano hostilo o víkendu finálový dvojzávod seriálu. Po sobotě vedl Španěl Jordi Torres s náskokem osmi bodů před švýcarským rivalem Dominiquem Aegerterem.

V neděli bitva o titul vygradovala do vzájemného souboje. Švýcar to vzal do zatáčky vnitřkem, jenže obhájce titulu šampiona elektrik si to nechal líbit. Takže přišlo neodvratné: kolize a po ní Torresův pád.

Názor na celou událost si udělejte sami z videa. Nebyl to žádný souboj v rukavičkách, ale jak říká Johann Zarco: "Jezdíme na motorkách, nejsme v tanečních." Ředitelství závodu dospělo k názoru, že na vině je Švýcar. Aegerter tak ke svému času vyfasoval navíc 38 vteřin. Místo počínajících oslav v roli vítěze Velké ceny a mistra Světového poháru rázem klesl na 12. místo a šampionem je po roce zase Torres.

Přísný trest vyvolal okamžitě tvrdé reakce. Naštvaný byl pochopitelně hlavně "okradený" šampion a jeho tým Dynavolt Intact GP. Mezi fanoušky se okamžitě objevily řeči o "španělské mafii" a připomínka toho, jak podobný trest před šesti lety fakticky rozhodl boj o titul mezi Italem Valentinem Rossim a španělským závodníkem Josrem Lorenzem. Hádejte v čí prospěch...

Nemá teď cenu řešit, kdo má jakou státní příslušnost. MotoE nejvíc škodí fakt, že trestá jezdce za snahu si to jako chlapi rozdat na trati. Tohle nebyl žádný úmyslný faul, jako třeba když v roce 2018 Romano Fenati v Moto2 mačkal za brzdovou páčku Stefana Manziho.

Bohužel sterilizace je problémem celého motorsportu a jednou ho může zničit úplně...

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.