MotoGP se vrací do říše, v níž vládne KTM a Red Bull

Ze spojení KTM a Red Bull se stal fenomén, který hýbe celým kolotočem (nejen) MS v silničních závodech motocyklů.

To, že stroje Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen, jak zní slovní spojení ukryté za rakouskou značkou KTM, byly důležitým hráčem v terénu, vědí moc dobře i čeští fanoušci. Vždyť třeba v Holicích v Čechách patřil v 80. letech k tradičním favoritům závodů motokrosového MS kubatury do 250 ccm Rakušan Heinz Kinigadner na stroji značky KTM.

Komentář: Dva závodní víkendy za sebou udělaly z Red Bull Ringu město duchů - čtěte ZDE

K náčiní na motokros a supermoto v 90. letech začala firma se sídlem v Mattighofenu dělat silniční motorky a pak dokonce i sportovní vozítko X-Box. Revoluce v portfoliu znamenala, že v roce 2015 KTM prodala stejně strojů do terénu jako na silnici. Přitom už od roku 2012 to byl čtyři po sobě největší evropský výrobce motocyklů.

Většinovým vlastníkem je Pierer Mobility AG se sídlem v rakouském Welsu. Podíl 48% má indická firma Bajaj Auto. KTM postupně „spolkla“ značky Husqvarna a Gas Gas i původně nizozemského výrobce odpružení WP Suspension.

Býk přichází z Thajska

V 90. letech začala také expanze společnosti Red Bull. Její zakladatel Dietrich Mateschitz si všiml, jak thajští rikšové dobíjejí energii nápojem na bázi sirupu. Dal se dohromady s tamním producentem Krating Daeng a postupně se z Red Bullu stala globální značka.

Mateschitz je mistrem marketingu, proto se lego jeho produktů objevuje od adrenalinových sportů, přes hudební festivaly až po nespočet motoristických seriálů včetně těch nejprestižnějších: F1 (tam má dvě stáje), MotoGP (včetně tříd Moto2 a Moto3) i WRC.

Protože i dnes 77letý miliardář vyznává heslo „co je doma, to se počítá“, byla jen otázkou času spolupráce s KTM.  Ta začala roku 2007 Red Bull Rookies Cupem. Šampionát nadějí se jel na identických nejprve dvoutaktních stopětadvacítkách a od sezony 2013 čtyřtaktních dvěstěpadesátkách KTM. V seriálu motocyklových nadějí slavili titul i dva Češi - Jakub Kornfeil a Karel Hanika.

KTM na všech startovních roštech

Značku KTM Red Bull momentálně podporuje ve všech kategoriích MS silničních motocyklů. Po VC Štýrska její jezdce o víkendu čeká na okruhu nazvaném (jak jinak) Red Bull Ring repete v podobě VC Rakouska.

Ve třídě Moto3 mají rudého býka v názvu hned dvě stáje Red Bull KTM Ajo (Jaume Masiá, Pedro Acosta) a Red Bull KTM Tech3 (Deniz Öncü, Ajumu Sasaki). V Moto2 je to jen Ajo, ale zato  její jezdci Remy Gardner a Raúl Fernández spolu bojují o titul.

Protože Mateschitz ví, že se peníze musí otáčet a je dobré být fanouškům (tím pádem i potenciálním zákazníkům) pořád na očích, podobně jako v F1 má i v MotoGP pro jistotu dvě želízka v ohni.

Jednak je tu tovární Red Bull KTM Factory Racing zaměstnávající Brada Bindera a Miguela Oliveiru (na divokou kartu se v GP Štýrska za odměnu svezl i testovač Dani Pedrosa). A pak také Tech3 KTM Factory Racing. Za něj jezdí Danilo Petrucci a Iker Lecuona.

Dvojitá porce závodů není pro Red Bull Ring nic nového. Okruh ve Spielbergu, který patří také Mateschitzovi, začal s podobnými akcemi už loni, kdy se kvůli koronavirové pandemii hodně promíchaly kalendáře F1 i MotoGP. Oba šampionáty tak loni i letos hostily Velké ceny Rakouska i Štýrska pod dohledem obřího kovového býka, který je dominantou vnitřní pasáže Red Bull Ringu.

Foto: Red Bull Content Pool

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.