Neštěstí nechodí po horách ale po okruzích. Dupasquier doplnil dlouhý seznam obětí motocyklového MS

Jason Dupasquier se stal už 104. obětí Velkých cen konaných v rámci světového šampionátu silničních motocyklů. Krvavá léta jsou ale naštěstí už dávno za námi.

Teprve 19letý Švýcar zemřel v neděli na následky havárie v kvalifikaci na VC Itálie v Mugellu. Je to první fatální havárie v MS po pěti letech. Zřejmě to bude znít morbidně, ale díky za tak dlouhou pauzu. Až do 80. let totiž jezdci na tratích světového šampionátu umírali rok co rok.

Nejvíce obětí si vyžádala nejnebezpečnější motocyklový podnik planety, legendární Tourist Trophy na ostrově Man. Za dobu, kdy byla v kalendáři seriálu (1949 - 1976), se během ní zabilo 36 jezdců. Černá kniha se zde začala plnit už v první oficiální sezoně mistrovství světa. Isle of Man TT byla historicky vůbec prvním závodem pod hlavičkou MS. A už v něm se při klání kubatury do 350 ccm zabil Brit Ben Drinkwater na Nortonu.

O rok později přišel první "krvavý den". 17. července 1949 ve Spa-Francorchamps zemřela belgicko-britská posádka sajdkáry Edouard Bruylant - "Hurst". Také belgická trať byla pro motorkáře velmi nebezpečná. V počtu obětí zaujímá nelichotivé druhé místo za Tourist Trophy. Legendární okruh v Ardenách si vzal celkem deset životů. Poslední obětí před vyřazením z kalendáře byl před 37 lety britský "půllitrář" Kevin Wrettom.

Svoji smutnou kapitolu má v tomto příběhu také Brno. Fanoušci i všichni v depu přírodního okruhu smutnili během MS prvé červenci 1969. Tehdy v zatáčce na Veselce spadl v závodě kubatury do 350 ccm František Boček. 34letý jezdec Jawy upadl do bezvědomí a na následky poranění hlavy druhý den zemřel.

Stalo se tak pouze několik dní potom, co zahynul další tovární závodník této značky, Bill Ivy. Brit zemřel při tréninku na Sachsenrigu. Bartoš je jediným tuzemským motocyklistou, který zahynul při podniku v rámci světového šampionátu.

O tři roky později se v Brně zabil 22letý sajdkárový spolujezdec Hans-Jürgen Cusnik. Doi třetice všeho zlého utrpěl v sezoně 1981 fatální poranění hlavy francouzský závodník Alain Béraud, který sedlal dvěstěpadesátku Yamaha.

S koncem přírodních okruhů a stále dokonalejšími ochrannými prostředky včetně nafukovacího páteřového airbagu počet tragických nehod ve světovém šampionátu rapidně klesl. V tomto miléniu jich bylo pět.

Japonská hvězda MotoGP Daidžiro Kató se v roce 2003 stala obětí havárie na domácí trati v Suzuce. Pro okruh to tak byla konečná ve světovém motocyklovém šampionátu. O sedm let později jeho krajan Šoja Tomizawa v podniku Moto2 v Misanu nešťastně spadl a trefily ho motocykly Scotta Reddinga a Alexe de Angelise. Vůbec první vítěz závodu této kategorie zemřel na následky lebečního, hrudního a břišního traumatu.

Podobně smolný byl pád Marca Simoncelliho před deseti lety. Ital se ve druhém kole Grand Prix MotoGP v Sepangu sice vyhnul pádu, ale motorka ustřelila tak, že ho nasměrovala přímo do dráhy Američana Collina Edwardse a Simoncelliho krajana a kamaráda Valentina Rossiho. Edwardsova motorka Itala trefila do spodní poloviny těla, Rossiho stroj přímo do hlavy. Simoncelli byl necelou hodinu po havárii v lékařském centru v areálu Sepang International Circuit prohlášen za mrtvého.

Bývalý vicemistr světa Moto3 Louis Salom havaroval 25 minut před koncem druhého tréninku na GP Katalánska 2016 třídy Moto2. Stalo se tak v kritizované zatáčce číslo 13 okruhu v Barceloně. Salomova motorka trefila ochranný plot a vyletěla nahoru, zatímco Salom sklouzl pod ni. I když byl Španěl okamžitě transportován na kliniku v Barceloně, zemřel na operačním stole. Bohužel až po smrtelné nehodě bylo kritické místo upraveno tak, aby do něj motocyklisté nevjížděli v plné rychlosti.

Poslední obětí jednostopého boha rychlosti v novém miléniu se v neděli stal Jason Dupasquier - více čtěte ZDE

Foto: Dainese

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.