Plánujete si koupit své první auto? Pak kromě vyřizování kupní smlouvy, přihlášení vozu do registru a další nutné administrativy budete potřebovat i povinné ručení. Bez toho na silnici vyjet nesmíte. Co to je a kdy se vám hodí?
Povinné ručení je zákonné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Uzavřeno ho musí mít každý majitel auta, a to ze zákona. Pokud se při silniční kontrole neprokážete platným povinným ručením, můžete dostat tučnou pokutu. Povinné ručení je tu pro případy, kdy vy jakožto řidič způsobíte nehodu nebo škodu svým autem. Nemusí se přitom jednat pouze o dopravní nehodu, ale například i o situaci, kdy narazíte do sloupu nebo jiného cizího majetku.
Povinné ručení funguje velmi jednoduše – když způsobíte nehodu, poškozenému bude vyplacena náhrada škody z vašeho povinného ručení. Zjednodušeně tak můžeme říct, že vás toto pojištění chrání před finanční újmou, jelikož byste jinak museli všechny škody zaplatit z vlastní kapsy.
Povinné ručení kryje škody na majetku a na zdraví, které bývají velmi vysoké, a to zejména v případě těžkého zranění s následnou dlouhodobou rekonvalescencí nebo také s trvalými následky.
Cena povinného ručení není jednotná a stanovuje se na základě technického stavu auta a profilu řidiče, resp. majitele. Z hlediska technického stavu jde zejména o značku, typ nebo objem motoru. Profil řidiče pojišťovnu zajímá kvůli rizikovosti, hlavní roli přitom hraje bydliště a věk. Pokud bydlíte v oblasti s vysokou rizikovostí (typicky Praha), budete za pojištění platit více, stejně tak pokud se nacházíte v rizikové věkové skupině čili vám je kolem 25 let nebo 60 a více let.
S cenou povinného ručení zamíchá také výše bonusů, které ji snižují, ale také zvolená připojištění, které budou cenu naopak zvyšovat. Stejně důležité je s rozmyslem zvolit výši pojistných limitů a spoluúčasti. Ta udává, jakou měrou se budete na náhradě škody podílet vy sami, a stanovuje se buď procentem, nebo přesnou částkou. Nízké limity sice snižují cenu pojistného, v konečném důsledku se vám ale nemusí vyplatit, jelikož pojišťovna vyplatí v případě nehody náhradu škody pouze do výše tohoto limitu a zbytek doplatíte z vlastního. Podobně pak půjde cena dolů při vysoké spoluúčasti, ovšem škody do její výše pojišťovna vůbec nezaplatí.
U povinného ručení je zákonem stanovena minimální výše pojistných limitů na škody na majetku na 35 milionů korun a rovněž 35 milionů korun na škody na zdraví. Pod tyto limity jít nemůžete, ale můžete si zvolit vyšší, doporučeno je alespoň 50 milionů korun. Při volbě pojistných limitů je vhodné zohlednit aktuální cenu vozidel a náklady na lékařské ošetření.