Nejdelší trasa pro Classic, návrat maratonů, nový start v Janbu. Rallye Dakar 2026 bude drsná jako nikdy.
Rallye Dakar se v roce 2026 pojede už posedmé v Saúdské Arábii, ale tentokrát nabídne kombinaci novinek i návratů ke kořenům. Závodníci vyrazí na rozsáhlou okružní trasu se startem i cílem v přístavním městě Janbu. Zázemí tvoří šest dalších bivaků včetně toho v Rijádu, kde je naplánovaný odpočinkový den.
V itineráři nechybějí čtyři okruhové etapy, které sice trochu zjednoduší logistiku, ale podle pilotů výzvu nijak neumenší. „Start i cíl v Janbu mě potěšil, to je určitě příjemná změna. Bohužel se ani s motorkami nepodíváme do pouště Empty Quarter, což mě mrzí. Ale nechám se překvapit, co pro nás pořadatelé vymysleli místo toho,“ komentoval trasu motocyklový matador David Pabiška.
Organizátoři se vracejí také ke klasické podobě maratonských etap. Takzvané marathon-refuge etapy přijdou na řadu dvakrát. Posádky při nich dostanou jen to nejnutnější: spacák, stan a příděl jídla. „Marathon-refuge je něco, na co se opravdu těším, protože přesně o tom je Dakar,“ řekl letošní vítěz kategorie kamionů Martin Macík mladší.
Ten připomněl i praktické úskalí: „Pro kamiony není ideální převaha kamenitého terénu a budou nám chybět obří duny v Empty Quarter. Ale pořadatelé slibují 70 % nových tras, tak věřím, že o žádný zážitek nepřijdeme.“
Zůstává i systém rozdělených tratí pro kategorie automobilů FIA a motocyklů FIM. Tento přístup nejen zvyšuje bezpečnost, ale zároveň znemožňuje taktizování při výběru startovní pozice. Čtyři etapy budou opět rozdělené do dvou po sobě jdoucích dvojic. „I přes to, že nám neprošla žádost o zvýšení rychlostního limitu pro kamiony, máme vysoká očekávání. Jsme připraveni i na konkurenci v T1+ a těšíme se, co si pořadatelé připravili,“ uvedli zástupci týmu Buggyra Racing.
Velký návrat chystá rekordman Stéphane Peterhansel. Ten se po boku Rokase Baciušky a Sary Priceové přidá ke stockové výzvě s Land Roverem Defender, která má konkurovat dosud dominantní Toyotě. Kategorie Dakar Classic se také dočkala rozšíření – přihlásit se mohou i vozy až do roku 2005, a délka měřených úseků přesáhne 4500 kilometrů. „Jsme nadšené z návratu maratonských bivaků a z přidání super-regularity. Bez GPS to bude pořádná výzva,“ říkají Bára Holická a Lucka Engová z Duckar Teamu.
Foto: MM Media
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.