Lancia se vrací do světa rallye, kam bezesporu patří.
Italská automobilová značka Lancia před nedávnem oficiálně oznámila svůj návrat na tratě rallye prostřednictvím nového programu Rally4, v němž nasadí hatchback Ypsilon. Mezi fanoušky rallye zavládla nostalgie, protože italská značka patří neodmyslitelně do světa automobilových soutěží.
Ačkoli program Rally4 nepovede k okamžitému startu Lancie v mistrovství, příznivci značky doufají, že v blízké budoucnosti povede k jejímu významnějšímu zastoupení. Hlavně proto, že se brzy očekávají nové předpisy WRC.
Toto oznámení nabízí příležitost oslavit slavnou soutěžní historii značky Lancia a připomenout si pět jejích slavných rallyových vozů, které pomohly upevnit její legendární status.
Lancia Fulvia znamenala návrat značky Lancia do motoristického sportu v roce 1965, deset let poté, co opustila formuli 1. Toto pozoruhodné kupé s motorem V4 o objemu 1,6 litru a výkonem 130 koní okamžitě zaznamenalo úspěch a hned při svém debutu vyhrálo italský šampionát. Fulvia získala osm národních titulů a dva tituly mistra Evropy.
Na mezinárodním poli se Fulvia objevila v roce 1972 ve světovém šampionátu značek, předchůdci WRC. Vůz dosáhl vítězství v Monte Carlu, Maroku a Sanremu a v roce 1974 získal vysněný titul.
Žádný rallyový vůz se snad nikdy nevyrovnal ikonickému designu Lancie Stratos. Vůz Stratos, který vymyslel šéf Lancie Cesare Fiorio, jehož návrhu se účastnila společnost Bertone a na jehož konstrukci se podíleli Gianpaolo Dallara a Mike Parkes, měl motor V6 o objemu 2,4 litru z modelu Dino 246GT a vážil přibližně 950 kg. Při své premiéře v roce 1974, kdy během sezony vystřídal Fulvii, získal titul mistra světa značek. Legendami se stali piloti Sandro Munari a Jean-Claude Andruet.
Stratos pokračoval ve své dominanci a získal tituly v letech 1975 a 1976 a v MS vybojoval dohromady 17 vítězství. Jeho charakteristický zbarvení Alitalia je dodnes oblíbený u fanoušků.
Lancia 037, předchůdce Delty S4, dovedla Lancii v roce 1983 ke čtvrtému titulu v MS mezi konstruktéry. Tento vůz s motorem uprostřed a pohonem zadních kol byl odpovědí Lancie na Audi Quattro. Byl vybaven dvoulitrovým přeplňovaným motorem o výkonu 280 koní. Navzdory nižšímu výkonu ve srovnání s Audi byly jeho silnou stránkou lehká konstrukce (960 kg) a obratnost.
Model 037, první Lancia v barvách Martini Racing, si v roce 1983 zajistil titul jako poslední vůz s pohonem dvou kol. Jezdci Walter Röhrl a Markku Alen dosáhli s vozem 037 šesti vítězství v MS. Jeho příběh je zvěčněn v novém filmu "Race for Glory", který zachycuje nelítostné soupeření s Audi v roce 1983.
Lancia Delta S4 ztělesňovala extrémní výkon éry skupiny B. Její 1,8litrový motor, vybavený přeplňováním i turbodmychadlem, dosahoval výkonu přes 500 koní. Vítězství Henriho Toivonena v Lombard RAC Rally 1985 znamenalo pro model S4 premiérový úspěch v šampionátu.
Delta S4 zvítězila ve čtyřech podnicích MS, ale do paměti se zapsala také tragickými nehodami, které vedly k ukončení éry skupiny B, včetně Toivonenovy smrtelné havárie na Korsice. Navzdory své krátké kariéře zůstává Delta S4 symbolem inovace a výkonnosti v rallye.
Ačkoli Lancia Delta HF Integrale není vizuálně tak nápadná jako její předchůdci, je pravděpodobně nejúspěšnějším soutěžním vozem v historii. Tato verze Delty dominovala kategorii skupiny A, v letech 1987 až 1992 vyhrála 46 podniků MS a získala šest po sobě jdoucích titulů mezi konstruktéry a čtyři tituly mezi jezdci.
Slávu Deltě HF Integrale přinesli Miki Biasion a Juha Kankkunen. Vůz má také zvláštní místo v populární kultuře, výrazně se objevuje v herní sérii Sega Rally, čímž si ho oblíbila celá generace fanoušků motoristického sportu.
Foto: Lancia
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.