Když italská značka vládla světu rychlostních zkoušek aneb Pět legendárních Lancií

Lancia se vrací do světa rallye, kam bezesporu patří.

Italská automobilová značka Lancia před nedávnem oficiálně oznámila svůj návrat na tratě rallye prostřednictvím nového programu Rally4, v němž nasadí hatchback Ypsilon. Mezi fanoušky rallye zavládla nostalgie, protože italská značka patří neodmyslitelně do světa automobilových soutěží.

Ačkoli program Rally4 nepovede k okamžitému startu Lancie v mistrovství, příznivci značky doufají, že v blízké budoucnosti povede k jejímu významnějšímu zastoupení. Hlavně proto, že se brzy očekávají nové předpisy WRC.

Toto oznámení nabízí příležitost oslavit slavnou soutěžní historii značky Lancia a připomenout si pět jejích slavných rallyových vozů, které pomohly upevnit její legendární status.

Lancia Fulvia

Lancia Fulvia znamenala návrat značky Lancia do motoristického sportu v roce 1965, deset let poté, co opustila formuli 1. Toto pozoruhodné kupé s motorem V4 o objemu 1,6 litru a výkonem 130 koní okamžitě zaznamenalo úspěch a hned při svém debutu vyhrálo italský šampionát. Fulvia získala osm národních titulů a dva tituly mistra Evropy.

Na mezinárodním poli se Fulvia objevila v roce 1972 ve světovém šampionátu značek, předchůdci WRC. Vůz dosáhl vítězství v Monte Carlu, Maroku a Sanremu a v roce 1974 získal vysněný titul.

Lancia Stratos

Žádný rallyový vůz se snad nikdy nevyrovnal ikonickému designu Lancie Stratos. Vůz Stratos, který vymyslel šéf Lancie Cesare Fiorio, jehož návrhu se účastnila společnost Bertone a na jehož konstrukci se podíleli Gianpaolo Dallara a Mike Parkes, měl motor V6 o objemu 2,4 litru z modelu Dino 246GT a vážil přibližně 950 kg. Při své premiéře v roce 1974, kdy během sezony vystřídal Fulvii, získal titul mistra světa značek. Legendami se stali piloti Sandro Munari a Jean-Claude Andruet.

Stratos pokračoval ve své dominanci a získal tituly v letech 1975 a 1976 a v MS vybojoval dohromady 17 vítězství. Jeho charakteristický zbarvení Alitalia je dodnes oblíbený u fanoušků.

Lancia 037

Lancia 037, předchůdce Delty S4, dovedla Lancii v roce 1983 ke čtvrtému titulu v MS mezi konstruktéry. Tento vůz s motorem uprostřed a pohonem zadních kol byl odpovědí Lancie na Audi Quattro. Byl vybaven dvoulitrovým přeplňovaným motorem o výkonu 280 koní. Navzdory nižšímu výkonu ve srovnání s Audi byly jeho silnou stránkou lehká konstrukce (960 kg) a obratnost.

Model 037, první Lancia v barvách Martini Racing, si v roce 1983 zajistil titul jako poslední vůz s pohonem dvou kol. Jezdci Walter Röhrl a Markku Alen dosáhli s vozem 037 šesti vítězství v MS. Jeho příběh je zvěčněn v novém filmu "Race for Glory", který zachycuje nelítostné soupeření s Audi v roce 1983.

Lancia Delta S4

Lancia Delta S4 ztělesňovala extrémní výkon éry skupiny B. Její 1,8litrový motor, vybavený přeplňováním i turbodmychadlem, dosahoval výkonu přes 500 koní. Vítězství Henriho Toivonena v Lombard RAC Rally 1985 znamenalo pro model S4 premiérový úspěch v šampionátu.

Delta S4 zvítězila ve čtyřech podnicích MS, ale do paměti se zapsala také tragickými nehodami, které vedly k ukončení éry skupiny B, včetně Toivonenovy smrtelné havárie na Korsice. Navzdory své krátké kariéře zůstává Delta S4 symbolem inovace a výkonnosti v rallye.

Lancia Delta HF Integrale

Ačkoli Lancia Delta HF Integrale není vizuálně tak nápadná jako její předchůdci, je pravděpodobně nejúspěšnějším soutěžním vozem v historii. Tato verze Delty dominovala kategorii skupiny A, v letech 1987 až 1992 vyhrála 46 podniků MS a získala šest po sobě jdoucích titulů mezi konstruktéry a čtyři tituly mezi jezdci.

Slávu Deltě HF Integrale přinesli Miki Biasion a Juha Kankkunen. Vůz má také zvláštní místo v populární kultuře, výrazně se objevuje v herní sérii Sega Rally, čímž si ho oblíbila celá generace fanoušků motoristického sportu.

Foto: Lancia

Fotogalerie

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.