Maťo Homola a Lennart Marioneck si v neděli dojeli pro vítězství, Petr Lisa zpečetil konečné stříbro v hodnocení Am. Tým RTR projects se při finálovém podniku GT2 European Series v Barceloně úspěšně porval s technickými potížemi a jeho KTM ovládlo poslední závod seriálu.
„Celkové vítězství bylo naším cílem po celou sezonu. Máme radost, že se nám na něj přece jen podařilo dosáhnout,“ oddechl si po skončení španělského víkendu výkonný ředitel RTR projects Tomáš Fanta. Cesta na nejvyšší stupeň ale byla pro jeho tým pořádně trnitá. „Celou sezonu řešíme technické problémy a v Barceloně to bylo stejné. Jsem proto moc rád hlavně za Maťa, který si to s námi celé vytrpěl, ale také za celý tým a mechaniky. Udělali všechno pro to, abychom uspěli. Jsem rád, že se to nakonec povedlo,“ shrnul Fanta.
Už od prvních víkendových jízd bylo evidentní, že u RTR projects jsou ve Španělsku ve skvělé formě. KTM X-Bow fungovalo na výbornou, Lennart Marioneck se po roční pauze velmi rychle znovu zabydlel po boku Maťa Homoly a slovensko-německý tandem si počínal stejně znamenitě jako před rokem v Barceloně, kdy společně dosáhli ve třídě Pro-Am na dvě pódiová umístění. Kvalifikace ovšem ukázala, že tentokrát mohou být jejich ambice ještě vyšší.
Při bitvě o startovní pozice pro první závod rozprášil Marioneck konkurence o více než vteřinu, při druhé kvalifikaci Homola nestačil jenom o pouhých 28 tisícin sekundy na Maura Calamiu s Maserati, čímž zajistil RTR projects další místo v první řadě. Věci se ale nakonec bohužel měly trochu jinak. V prvním závodě víkendu totiž vůz se startovním číslem 89 chyběl a nemohl tak své mimořádné tempo zúročit.
„Maťova data vykazovala po skončení kvalifikace zvláštní hodnoty. Sice jsme to řešili až do noci, v sobotu ráno ale problém stále přetrvával. Rozhodli jsme se proto nenastoupit. Nechtěli jsme vyjet na rošt a riskovat poškození auta nebo nějakým způsobem ovlivnit závod, dokud jsme si nebyli jistí, že je všechno v pořádku,“ vysvětluje Fanta.
Pak se ovšem projevil silný týmový duch stáje RTR projects. Mechanici pracovali na voze až do třetí hodiny ranní a díky jejich úsilí nakonec mohli Homola s Marioneckem do závodu nastoupit. Když už se ale zdálo, že se víkend otáčí k lepšímu, objevil se další nečekaný zádrhel, který týmu opět znemožnil start z první řady.
„Zase se objevily problémy. Díky tomu, že jsme strávili nějaký čas v boxech a poté absolvovali instalační kolo, se nám je ale podařilo vyřešit a my mohli do závodu odstartovat. Sice jako poslední, ale drželi jsme se v balíku a to pro nás bylo stěžejní,“ říká Fanta.
Po zhasnutí světel pak Maťo Homola ukazoval, jak to mohlo být celý víkend, kdyby se vše vyvíjelo podle plánu. Slovák se velmi rychle probíjel polem vzhůru a na začátku okna pro zastávky v boxech už jezdil po dráze jako čtvrtý. Před ním se nacházeli pouze vytrvalostní matador Pierre Kaffer, Reinhard Kofler s druhým KTM X-Bow a Freddie Tomlinson v Ginettě. Na boxové zídce českého týmu v tu chvíli padlo rozhodnutí, které se ukázalo jako klíčové na cestě za vítězstvím.
„Maťo se při stíhací jízdě zasekl za jedním z vozů a docela si poničil pneumatiky. Bylo pro něj proto těžké dohnat trojici nejrychlejších. Proto jsme ho zavolali na zastávku dříve, než jsme chtěli. Nakonec to ale pro nás bylo lepší. Lenny měl totiž čistý vzduch a díky tomu dokázal během zastávek přeskočit dvě auta,“ říká Tomáš Fanta.
V tu chvíli už to byl jenom souboj KTM vs. KTM. Před Marioneckem se totiž nacházel Marius Aigner z MZR, který vystřídal Reinharda Koflera. Rozhodující předjížděcí manévr přišel od Marionecka 20 minut před koncem, kdy využil větrného pytle na cílové rovince a v první zatáčce svůj útok dokončil. Cílem projel s náskokem více než půl minuty.
„Když pominu problémy před startem, tak to šlo všechno velmi hladce,“ pochvaloval si Marioneck, který vyzdvihl celý svůj tým včetně týmového kolegy. „Při zastávce kluci odvedli skvělou práci. Maťo předvedl působivý první stint. Díky němu jsme mohli některé vozy přeskočit v boxech. Myslím si, že jsme po celý víkend měli velmi dobré tempo a i v sobotu bychom mohli vyhrát,“ domnívá se.
Maťo Homola Lennymu Marioneckovi slova chvály vrátil. „Bylo to s ním vynikající. Je to velký profesionál po jezdecké i lidské stránce. Rok nejel a bylo to pro něj těžké, velmi rychle se ale do toho dostal. Rychlý byl už od začátku a postupně se zlepšoval i v některých zatáčkách,“ uvedl slovenský závodník.
Pro RTR projects se jedná o druhé celkové vítězství v seriálu GT2 European Series. Tam brněnská stáj působí od roku 2023. Na absolutní prvenství dosáhla už loni na okruhu Paula Ricarda v Le Castellet. I tehdy u toho byl Maťo Homola, tehdy se ale ve voze KTM střídal s Janem Krabcem. Právě český jezdec je autorem dalšího významného úspěchu, kterého tým v šampionátu dosáhl. V sezoně 2023 si Krabec dojel pro titul ve třídě Am.
Homola zakončil sezonu 2025 na čtvrtém místě konečného pořadí třídy Pro-Am. Po jeho boku se během sezony prostřídali celkem čtyři parťáci – nejprve Laura Kraihamerová, následně Davit Kajaia a před Marioneckem ještě také Viktor Mráz. Se všemi se dostal alespoň jednou na stupně vítězů. On sám na nich stál pětkrát.
Radost udělala týmu RTR projects v Barceloně také posádka Petr Lisa – Ondřej Rokos startující s vozem Mercedes-AMG. Česká dvojice si připsala třetí, respektive druhé místo v hodnocení Am. Tím Petr Lisa definitivně zpečetil svůj letošní titul vicemistra.
„Jsem moc spokojen,“ radoval se český závodník. „Moc děkuji týmu RTR projects, že jsem s nimi mohl tuto sezonu absolvovat. Především bych ale chtěl poděkovat Ondrovi, protože bez něj v GT2 nejsem. Díky samozřejmě patří také Viktoru Mrázovi, se kterým jsem letos odjel dva závody v KTM,“ říká.
Jak už Petr Lisa ve své řeči naznačil, ne všechny letošní závody absolvoval po boku Ondřeje Rokose. Ten totiž chyběl ve Spa-Francorchamps a Misanu, protože se chtěl věnovat své čerstvě narozené dceři. To je důvod, proč Rokos nemůže slavit titul vicemistra a místo toho končí celkově jako pátý.
Během sezony se Lisa dostal celkem devětkrát na stupně vítězů. S Ondřejem Rokosem se mu to povedlo sedmkrát, s Viktorem Mrázem v KTM dvakrát. Právě se slovenským jezdcem ale zaznamenal svůj nejlepší letošní výsledek – při druhém závodě ve Spa-Francorchamps společně triumfovali. V šampionátu skončil před Lisou pouze dominantní Philippe Prette s Maserati, který vyhrál 10 z 12 závodů.
Ondřeji Rokosovi sice titul vicemistra vzala absence ve dvou závodech, to ale nemění nic na tom, že svůj první rok v GT2 European Series hodnotí pozitivně. „Mám pocit, že jsem letos udělal velký pokrok. Ten posun je opravdu veliký. Za to vděčím hlavně Petrovi a celému týmu RTR projects, protože bez nich by se mi to za tak krátkou dobu nepovedlo,“ děkuje.
Petr Lisa jeho slova potvrzuje. „Myslím si, že za dva roky odvedl tolik práce a předvedl takový vzestup, že to ani není možné. Smekám před ním. Klobouk dolů za to, jak vyrostl. To, co předvedl v Barceloně při kvalifikaci, byl naprosto famózní výkon,“ chválí.
Tím je letošní sezona GT2 European Series u konce. Start té další je naplánován na 30.-31. května. První podnik se uskuteční v italské Monze.
Foto: SRO/JEP
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.