Boj o výhru na třech frontách, bronz pro nováčky. RTR projects potvrdilo příslušnost k elitě GT2 European Series

Třetí místo v kategorii AM z mokrého druhého závodu a nebýt nezaviněné kolize, mohlo z toho být i vítězství. Posádka stáje RTR projects ve složení Petr Lisa a Ondřej Rokos při premiéře v GT2 European Series ukázala, že se jí budou muset obávat i ti nejrychlejší. Maťo Homola s Laurou Kraihamerovou ve třídě PRO-AM drželi krok s nejlepšími, k zisku pódiového výsledku jim ale chybělo více štěstí.

„Z výkonů Ondry a Petra jsme velmi příjemně překvapení,“ pochvaloval si majitel stáje Tomáš Miniberger. „Ve druhém závodě si na vodě zcela zaslouženě dojeli pro třetí místo. Těšíme se stejně jako oni na zbytek sezony,“ hodnotí výkon posádky startující s vozem Mercedes-AMG.

K nejrychlejším posádkám třídy AM patřila česká dvojice už od začátku víkendu. Do prvního závodu kvalifikoval Ondřej Rokos posádku na třetím místě, v další kvalifikaci zajel Petr Lisa dokonce druhý čas. První závod se ale vyvíjel složitě už od začátku. Při jízdě za zpomalovacím vozem totiž Rokose postihly technické potíže, kvůli kterým se propadl až na poslední místo. Poté mu situaci ještě více zkomplikoval soupeř, který se při restartu nacházel bezprostředně před ním.

„Jezdec před Ondrou asi nepochopil, co to znamená safety car. Nechal si poodjet auta před sebou a když se začalo znovu závodit, ztrácel Ondra na prvního už více než 20 vteřin. Ředitelství závodu udělalo zásadní chybu, že takto závod vůbec restartovalo,“ kroutil hlavou Petr Lisa, který vše sledoval z boxů.

Snaha dohnat vzniklou ztrátu si poté vybrala svou daň. „Trefil jsem obrubník a pravé zadní kolo vydávalo velké rány,“ popisuje Petr Lisa. „Auto hodně vibrovalo, zdálo se mi to jako defekt pneumatiky. Naše ztráta už byla velká, tak jsem raději zajel do boxů, aby kluci auto zkontrolovali. Z bezpečnostních důvodů to bylo takto lepší. Pak jsem pokračoval dál,“ dodává český závodník, který nakonec dovezl Mercedes do cíle jako sedmý v rámci třídy AM.

Druhý závod, který se konal na mokru, se už ale vyvíjel pro Lisu s Rokosem o poznání lépe. Lisa se totiž dokázal dostat do vedení a držel za sebou dotírajícího Philippa Pretta s vozem Maserati. Monačan je v rámci AM obhájcem titulu.

„Věděl jsem, že je v určitých úsecích rychlejší než já. Proto jsem se ho snažil bránit. Věděl jsem, že když pojedu defenzivně, tak mu nedám šanci,“ popisuje Lisa souboj o vítězství. Bohužel ale netrvalo dlouho a za chvíli měl český tým po nadějích. Postaral se o to právě Philippe Prette. „Nevím, jestli udělal chybu nebo zkrátka jen neudržel nervy na uzdě, ale nedobrzdil a sestřelil mě,“ říká Lisa k počínání svého soupeře, který za incident dostal penalizaci.

Šance na triumf sice byly pryč, ze stupňů vítězů se ale nakonec Lisa s Rokosem radovat mohli. Druhý jmenovaný totiž projel cílem jako třetí. Dlouho navíc držel druhé místo. Až v samotném závěru ho o něj připravil Christophe Bourret.

„Kolize naštěstí neměla na auto žádný fatální vliv. Jet se s tím dalo. Trochu to sice házelo, ale pneumatika píchlá nebyla. Toho jsme se obávali. Takže když to řeknu blbě, byla to jen váha dolů,“ uvedl Rokos se smíchem v cíli. Ze svého prvního víkendu v GT2 European Series odjížděl spokojen. „Nasbírali jsme další cenné zkušenosti. Počasí nebylo úplně ideální, takže jsem si mohl poprvé vyzkoušet ostrý závod na mokru. Celý víkend byl naprosto famózní,“ dodává Rokos.

Petr Lisa svého parťáka chválil. „Ondra byl jedním slovem fantastický. Od tréninků až po závody zajížděl skvělé časy. Jezdecky se zase posunul dopředu. Druhý závod byl pro něj prvním v takových podmínkách a vypořádal se s tím fantasticky,“ složil poklonu Lisa, který se svým kolegou aktuálně sdílí čtvrté místo v průběžném pořadí.

KTM trápilo elitu

Mercedes Petra Lisy a Ondřeje Rokose nebyl jediným vozem stáje RTR projects, který na sebe ve francouzském Le Castellet strhával pozornost. Maťo Homola a tovární jezdkyně KTM Laura Kraihamerová s vozem KTM X-Bow GT2 totiž potvrdili, že patří k nejužší špičce elitní třídy PRO-AM.

„Potenciál jsme určitě ukázali,“ hodnotí francouzský víkend Maťo Homola. „Dokážeme konkurovat všem ostatním značkám i dalšímu KTM z týmu Razoon, které je pro nás referencí. Musíme se jen z tohoto víkendu poučit a jít dál,“ říká slovenský jezdec.

Homolova slova jasně potvrdil první nedělní závod. Laura Kraihamerová se totiž dokázala prodírat polem a postupně se propracovala až na druhé místo za vedoucího Bronislava Formánka. Při zastávkách pak mechanici stáje RTR projects odvedli skvělou práci a Maťo Homola se dostal před Formánkova parťáka Štefana Rosinu, čímž se stal lídrem závodu. Nově používaná směs pneumatik ale nakonec Homolovi neumožnila dojet na lepším než čtvrtém místě.

„Odešly nám gumy,“ vysvětluje. „Jsme stále na začátku sezony, takže se pořád snažíme pochopit, jak s nimi pracovat. Neměli jsme mnoho času je otestovat. Jelo se navíc ve velice specifických podmínkách, protože trať byla místy vlhká. Rychlost ale máme,“ dodává.

Do boje o stupně vítězů byla slovensko-rakouská dvojice zapojena i ve druhé jízdě. Tam ale její tažení ukončily technické problémy zhruba v polovině. „Je mi to moc líto,“ smutnila Laura Kraihamerová. V českém týmu se jí ale zalíbilo. „Celý víkend odváděli skvělou práci a měli za ní být odměněni dvěma pódiovými výsledky. Maťo je skvělý jezdec a RTR projects vynikající tým. Jsem za tu příležitost moc vděčná,“ dodala tovární jezdkyně KTM.

Týmu RTR projects se ve Francii podařilo bodovat se všemi svými vozy. Tomáš Miniberger a Viktor Mráz ve druhém KTM X-BOW dokončili první závod na šesté pozici v AM.

Druhý podnik sezony se koná o víkendu 16.-18. května. Hostit ho bude nizozemský Zandvoort.

Foto: SRO/JEP

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.