Postupně jsem pochopil, že jsou čeští fanoušci výjimeční, říká Scott Redding. S BMW chce zůstat i příští rok

Závodění na českých okruzích, možnosti na příští sezonu i vynikající výkony Topraka Razgatlioglua. Na to vše přišla řeč při našem exkluzivním rozhovoru s jezdcem stáje Bonovo Action v MS superbiků Scottem Reddingem. Brita jsme vyzpovídali krátce před začátkem závodního víkendu v Mostě.

Scotte, řekl bych, že Autodrom Most je pro tebe tak trochu výjimečným místem. V roce 2021 jsi zde totiž ještě v barvách Ducati vyhrál závěrečný závod a ihned na pódiu jsi požádal o ruku svou přítelkyni. Kromě sportovních úspěchů jsi zde tím pádem zažil i silný moment ve svém životě. Proto předpokládám, že se sem rád vracíš...

Je to tak. Když byl okruh zařazen do kalendáře, tak jsem sice měl nějaké výhrady k jeho bezpečnosti, nakonec se ale ukázalo, že jde o pěknou trať. Je zábavná, technická a místní fanoušci mají pro tento sport vášeň, což je skvělé. Rád jezdím na okruhy, kde se fanoušci zajímají o závody.

Vyhrát tu závod bylo opravdu krásné a žádost o ruku vážně výjimečná. Původně jsem to neměl v plánu zde, ale asi to tak mělo být. Vždy se sem rád vracím.

Rok 2021 není jediným případem, kdy jsi v Mostě uspěl. V roce 2022 jsi zde skončil třetí s BMW a loni jsi tu zaznamenal jedno čtvrté místo. Podle výsledků se tedy zdá, že ti tento okruh vyhovuje...

Ano. Vždy rád jezdím na nové okruhy. Při mé první sezoně (v roce 2020 - pozn. red.) v MS superbiků pro mě byla nových řada okruhů. O rok později jsem startoval poprvé mimo jiné i v Mostě. Hodně jsem si to užil. Stupně vítězů s BMW v roce 2022 byly určitě výjimečné. Vždy je super přijet na okruh, kde se cítíte dobře. Vaše rozpoložení je úplně jiné, než když přijedete na okruh, který rádi nemáte. Po Donington Parku navíc vstupuji do víkendu s jistou sebedůvěrou.

Přesně tak, Donington Park se ti před týdnem povedl. Dosáhl jsi na dvě čtvrtá místa, což představuje tvé nejlepší výsledky v sezoně. Předpokládám proto, že jsi optimisticky naladěn...

To je pravda. Začátek sezony byl pro nás náročný. To platí jak z výsledkového pohledu, tak po psychické stránce. Nicméně pořád dokola to musíš zkoušet a snažit se. Když to pak do sebe konečně všechno zapadne a když se to navíc stane na Donington Parku, který je pro mě domácím závodem, tak je to něco úžasného. Dodá ti to sebedůvěru, nejenom jako jezdci, ale také jako člověku. Bylo to poprvé, co jsem opouštěl víkend opravdu sebevědomý. Nyní se navíc pojede na další trati, kde se cítím dobře.

Most je druhým českým okruhem, se kterým máš zkušenosti. Ještě před svým působením v MS superbiků jsi startoval na Masarykově okruhu v Brně v rámci MotoGP a jeho nižších kategorií. Tam jsi se ale nedostal na stupně vítězů níkdy. Můžeme proto říct, že okruh v Brně nemáš rád tak jako Most?

V Brně jsem měl tak trochu smůlu. Nějaké dobré výsledky jsem tam zajel. Například v Moto2 se mi tu kdysi dařilo, pak jsem ale měl nehodu. Podobné to bylo i ve stopětadvacítkách. Tam jsem boural pro změnu ve warm-upu, což následně ovlivnilo můj závod. V MotoGP jsem tam pár dobrých výsledků zaznamenal. Sice jsem se nikdy nedostal na stupně vítězů, to ale neznamená, že jsem tam zažil vždy jen špatná vystoupení.

Jak Most, tak Brno jsou ale opravdu výjimečné okruhy. Lidé v Česku vědí, jak postavit dobrou trať. Skvělí tu jsou i fanoušci. I v Brně byli vždy velmi zapálení. Po odchodu z MotoGP jsem v Česku pár let nezávodil. Když jsem se sem pak vrátil se superbiky, uvědomil jsem si, jak výjimečné to tu je.

Vraťme se nyní k letošní sezoně. Dá se říct, že jezdci startující na motocyklech BMW si zatím vedou více méně podobně jako loni. Je tu ale jedná výjimka, která se vymyká - Toprak Razgatlioglu. Turecký jezdec pravidelně vítězí a suverénně vede šampionát. Jsi překvapen tím, jak se mu po odchodu z Yamahy vede?

Ano i ne. Toprak je velice talentovaný a jedinečný jezdec. Když přestupoval do BMW, měl jsem tak trochu pochybnosti o tom, zdali i na této motorce dokáže brzdit stejným stylem, jako to měl ve zvyku předtím. Říkal jsem si, že pokud mu to nepůjde, tak to pro něj bude složité. Jemu to ale nedělá žádný problém. Brzdí úplně stejně.

Pro BMW jsou jeho výsledky samozřejmě pozitivním signálem. Ukazuje to, že směr, kterým se vydalo v uplynulých letech, nebyl zas tak špatný. Toprak sedl na motorku a hned s ní dokázal jezdit rychle. To znamená, že v předchozích sezonách odvedli dobrou práci, i když možná trvalo trochu déle, než se to projevilo.

Toprakovy výkony ale znamenají také to, že i já musím zabrat a zvýšit svou laťku. Pokud totiž Toprak zvládá vyhrávat závody, tak já bych měl bojovat minimálně o stupně vítězů. Je dobré něco takového vidět. Ukazuje to, že BMW je motorka, se kterou je možné zajíždět dobré výsledky.

Pomáhá ti skutečnost, že se Toprak Razgatlioglu připojil k rodině BMW, ještě nějakým jiným způsobem? Můžeš s ním například sdílet data nebo poznatky a zkušenosti?

Můžu vidět jeho data, což je dobré. Ale upřímně, pohled do jeho dat není tak úžasný jako na jeho počínání na dráze. Když ho vidíte závodit, říkáte si "to je něco, ten je opravdu rychlý". Při pohledu do dat to tak úplně není. Je to upřímně celkem šílené.

Jsou tu určité věci, ve kterých je velmi dobrý, pro ostatní je ale velmi obtížné ho napodobit. Každý máme nějaký jezdecký styl a změnit způsob brzdění je dost těžké. Jde o něco, co dělá každý jezdec jinak. Kdybych ale nejezdil u stejné značky jako Toprak, měl bych mnohem více otázek a nevěděl přesně, jak jednotlivé věci dělá. Když to ale vidím zblízka, vím, jak to je. Neznamená to ale, že ho můžu napodobit, ale můžu vidět, co dělá. Když se na něj diváte, máte pocit, že brzdí asi o sto metrů dále. Nakonec to tak ale není, jen to tak vypadá. Je to neuvěřitelné.

Řekl bych, že se momentálně nacházíš ve velmi důležité fázi své kariéry. Stáj Bonovo totiž oznámila, že na konci roku MS superbiků opustí a ty jsi tak v tuto chvíli bez angažmá na další rok...

Ano. Každý závod je velice důležitý a od začátku až do konce se snažím odvádět co nejlepší práci. Nyní je to kvůli současné situaci samozřejmě ještě o něco důležitější. I na příští rok mám kontrakt s BMW a mým cílem je s nimi zůstat, protože si myslím, že odvádějí skvělou práci, ale uvidíme, co budoucnost přinese. Chci jim ukázat, že mám stále potenciál být rychlým jezdcem a že jsem zkrátka měl jen těžký začátek sezony. Musím jim ukázat, proč mě kdysi angažovali.

Ať tak nebo tak, BMW nemá v tuto chvíli pro příští rok žádný satelitní tým. V případě tovární stáje je přitom jasné, že zůstanou Toprak Razgatlioglu a Michael van der Mark. Dovedeš si proto představit i variantu, že bys na motocyklu BMW závodil v jiném šampionátu? Například ve vytrvalostním mistrovství světa nebo opět v britském superbikovém šampionátu, kde jsi v roce 2019 získal titul?

Ne.

Setrvání v MS superbiků tím pádem zůstává prioritou...

Přesně tak.

Foto: Bonovo Action, BMW Motorrad

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.