Auta v Česku i okolních zemích rychle stárnou. Přesto lidé s jejich výměnou nespěchají a často nemají ani na základní servis.
Auta ve střední a východní Evropě rychle stárnou, přesto je jejich výměna pro mnoho lidí v nedohlednu. Ukázal to aktuální průzkum mezi motoristy v šesti zemích regionu. Průměrné vozidlo na silnici má dnes přes 12 let, často ale mnohem víc. V Česku je průměrné stáří aut dokonce 16,2 roku, přesto si většina českých řidičů myslí, že jejich vůz ještě není starý.
Průzkum se opírá o odpovědi více než 1700 účastníků věrnostního programu MOL Move z Česka, Slovenska, Maďarska, Rumunska, Slovinska a Srbska. Výsledky ukazují, že subjektivní vnímání stavu vozidel se výrazně liší od reality. Například v Maďarsku se více než polovina dotázaných domnívá, že jejich vůz je stále relativně nový, přestože podle statistiky je většina aut starších než deset let.
Výměna za novější model ale často nepřipadá v úvahu. Téměř polovina řidičů neplánuje auto měnit v příštích pěti letech. A každý desátý přiznává, že si nemůže dovolit ani základní servis. To znamená, že auta, která už by potřebovala důkladnou údržbu, zůstávají v provozu bez potřebných oprav. Provoz starých a neudržovaných vozů pak může znamenat větší riziko na silnicích – nejen z hlediska technické způsobilosti, ale i bezpečnosti.
S tím souvisí i otázka, jak lidé o svá auta pečují. Čeští řidiči jsou v tomto směru aktivní – pravidelně mění olej, používají nemrznoucí směsi a hlídají stav kapalin. Podle průzkumu navíc více než čtyři z deseti Čechů pravidelně tankují prémiová paliva, tedy ta, která obsahují přísady určené ke snížení usazenin v motoru a zajištění plynulejšího chodu. Dalších 36 % po nich sáhne alespoň občas.
Právě kvalitní paliva jsou často jednoduchým způsobem, jak zlepšit provozní stav staršího auta. Podle odborníků pomáhají udržet motor čistý a snižují riziko poruch. To platí i pro starší modely, kde se zanesené vstřikovače nebo ventily často projeví kolísavými otáčkami, vyšší hlučností nebo horším zrychlením. Dlouhodobé používání aditivovaných paliv pak může vést ke snížení spotřeby i menší potřebě servisních zásahů.
Navzdory tomu ale zůstává problémem hlavně celková finanční situace řidičů. Vysoké ceny nových aut, rostoucí náklady na provoz i další ekonomické faktory způsobují, že si lidé výměnu auta jednoduše nemohou dovolit. A i když jsou si vědomi stáří vozu, na jeho nahrazení či opravu nenašetří. Tím se prodlužuje průměrné stáří vozového parku – a s ním i riziko selhání techniky na silnicích.
Z výzkumu tak vyplývá, že problémem už není jen nedostatek nových aut nebo jejich cena, ale i nízká ochota či možnost investovat do údržby těch stávajících. To může být do budoucna výzvou nejen pro samotné řidiče, ale i pro stát a dopravní politiku obecně. Pokud se průměrné stáří aut nezmění, bude potřeba najít jiné cesty, jak zajistit bezpečný a spolehlivý provoz. Třeba právě větším důrazem na prevenci, technickou péči a vzdělávání motoristů.
Ilustrační foto: Newspress
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.