Druhá Středoevropská rallye přináší inovace i větší divácký zážitek

Před necelým rokem přinesla premiérová Středoevropská rallye (CER) poprvé v historii do České republiky podnik světového šampionátu v automobilových soutěžích. Už během soutěže přicházely kladné ohlasy a počet diváků překonal veškerá očekávání. Druhé pokračování Středoevropské rallye je za dveřmi, letošní formát doznal několika změn a vylepšení.

Loňskou premiéru sledovali kromě obrovského množství diváků také mnozí zahraniční pořadatelé, autokluby a organizační skupiny. Středoevropská rallye totiž přišla s inovativním konceptem v podobě spolupráce tří pořadatelských států. Na organizaci rallye se i letos podílí německý ADAC, Autoklub České republiky a rakouský ÖAMTC.

„Z tohoto pohledu jsme byli průkopníky, nebylo to jednoduché, nicméně spolupráce tří autoklubů se osvědčila. Středoevropská rallye zůstala v kalendáři světových soutěží, a to mě obzvlášť těší. O startu MS v České republice se dlouho mluvilo a nikdo tomu příliš nevěřil. Ale podařilo se, a to je důkazem toho, že má Autoklub a naši pořadatelé ve světě velmi dobrou reputaci. A tím zdaleka nekončíme, nedávno jsme oznámili návrat MotoGP do Brna a na dalších plánech usilovně pracujeme. V České republice se koná několik světových šampionátů, jedním z těch nejprestižnějších je právě Středoevropská rallye,“ uvedl prezident Autoklubu ČR Jan Šťovíček.

Formát druhého ročníku CER doznal několika změn. Slavnostní start soutěže proběhne ve čtvrtek 17. října ve 14:00 hodin opět na Pražském hradě, ale předcházet tomu bude shakedown, který se pro letošní rok přesouvá do okolí obce Točná u Prahy.

„Shakedown nedaleko Prahy eliminuje delší přejezdy a rozšiřuje českým fanouškům příležitost ke sledování světové soutěžní špičky v České republice. Servis pro shakedown bude umístěn ve Velké Chuchli, už ve čtvrtek si tedy diváci přijdou na své. Přesun testovací erzety do Čech je významnou novinkou druhého ročníku Středoevropské rallye,“ vysvětlil generální sekretář Autoklubu České republiky a jednatel pořadatelské společnosti Tomáš Kunc.

Značný podíl celkové kilometráže soutěže připadá opět na Českou republiku. Po úvodní čtvrteční rychlostní zkoušce Powertica Arena Velká Chuchle (od 15:00) se posádky přesunou do Klatov, kde se ještě večer pojede další test, kterým čtvrteční program skončí. V pátek 18. října se na stejné trati pojede RZ 3/6, po které bude následovat RZ 4/7 Strašín a RZ 5/8 Šumavské Hoštice. Na každý den jsou připraveny atraktivní a rozšířené divácké zóny, s komfortním zázemím a zvětšenými parkovacími plochami. Ty budou navíc označeny pomocí QR kódů, směrovými šipkami a výraznými tabulkami.

„Tím bude usnadněna navigace k diváckým místům a parkovištím. Sociální zařízení a občerstvení v diváckých zónách je samozřejmostí, na náměstí v Klatovech, v rallye village Hoslovice a ve Velké Chuchli budou navíc velkoplošné obrazovky. Přesné lokace a detailní mapy diváckých míst zveřejníme v nejbližších dnech,“sdělil koordinátor českých organizačních složek Jan Petrů.

Prvořadým zájmem pořadatelů je bezpečnost posádek a především diváků, a to vyžaduje od stovek traťových maršálů a ostatních pořadatelů kolem tratí rychlostních zkoušek maximální úsilí. „České soutěže jsou z hlediska bezpečnostního zajištění na velmi vysoké úrovni, nároky na podnik mistrovství světa jsou prakticky totožné. Zásadní rozdíl je ale v počtu diváků, který je na Středoevropské rallye několikanásobně vyšší a s tím musíme počítat. Přes všechna opatření je to ale především na fanoušcích. Proto apelujeme na všechny, aby se řídili instrukcemi pořadatelů a dodržovali nastavená pravidla. Protože pokud bude někde hrozit zvýšené riziko, bezpečnostní delegát rychlostní zkoušku bez debaty zruší, a to nikdo z nás nechce,“ upřesnil zástupce hlavního bezpečnostního činovníka pro ČR Michal Mikeš.

Středoevropská rallye rovněž dbá na udržitelnost a důkazem je ekologická certifikace Mezinárodní automobilové federace (FIA). Odborný audit zadala Komise pro životní prostředí a udržitelnost FIA a výsledkem je udělení tří hvězdiček jako nejvyššího stupně ekologického akreditačního programu FIA. Certifikát má platnost dva roky.

Také v České republice apelují organizátoři na fanoušky, aby sdíleli místa ve svých vozech. Ušetří tím nejen životní prostředí, ale také prostor na parkovištích. V diváckých místech bude dostatečný počet kontejnerů na třídění odpadu, cateringové společnosti budou používat recyklované či zálohované nádoby na jídlo a pití. Platí rovněž povinnost ekologicky zlikvidovat rostlinné oleje a značení na silnici bude rovněž z ekologických materiálů.

Zdroj: Středoevropská rallye
Foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Autor

Redakce

Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.