Krok dopředu. Buggyra ukázala světu novou Tatru Evo3

Tatra Buggyra Evo3. Tak se jmenuje nová zbraň Martina Šoltyse, se kterou vyrukuje v lednu do boje na Rallye Dakar. Oproti předchozí generaci se nový vůz liší zejména kabinou, která dostala takzvaný „čumákový“ tvar. Došlo ale také k dalším změnám.

„Viděli jsme, že taková kabina je dneska v kamionech cesta, kam se posunout dál. Už během léta jsme si vyzkoušeli nové díly na zkušební Tatře 815, kterou jsme oživili. Dík tomu víme, že nové auto je postavené na dobrých komponentech. Teď prověří funkčnost a výdrž vozu Dakar,“ říká týmový šéf komunikace Jan Kalivoda.

Nový stroj je v pořadí třetí generací kamionů Tatra stáje Buggyra. Jako první byl uveden model 815, se kterým tým v roce 2014 absolvoval dakarskou premiéru. V roce 2016 pak byla představena Tatra Phoenix.

Při přípravě Evo3 Buggyra využívala mimo jiné i umělé inteligence nebo virtuální reality. Konstrukce kamionu ale neprobíhala hladce. Týmu totiž zkomplikovalo situaci čekání na přesné znění nových pravidel, které bylo zveřejněno až v létě. Ve srovnání s nejhorší možnou variantou, se kterou Buggyra původně počítala, se tak práce zpozdily o půl roku.

„To, že se nám třetí evoluci dakarské Tatry podařilo připravit na odjezd na nalodění v Barceloně, považuji za malý zázrak. Ještě před dvěma měsíci tu nebylo skoro nic. Pak došlo na intenzivní komplementaci celé té roční práce a roční přípravy,“ přiznává Kalivoda.

Letošní Rallye Dakar strávil Šoltys za volantem Tatry 815 a obsadil šesté místo, což je v tomto podniku jeho dosavadní maximum. Příští rok ale pro něj nebude výsledek hlavní prioritou.

„Nemáme s Evo3 velké ambice jet na výsledek. Jedeme nasbírat co nejvíce zkušeností. Cílem je hlavně dojet do cíle a nabrat každou etapu co nejvíce dat,“ vysvětluje Kalivoda.

Je možné, že do ročníku 2025 nasadí Buggyra i druhé Evo3. Stavba dalšího vozu by měla začít po vyhodnocení Rallye Dakar 2024.

Bezproblémová zkouška

Z časových důvodů sice nebylo možné provést delší testování nového vozu a Martin Šoltys se místo toho s kamionem projel pouze dva dny v lomu, i tak ale nemá obavy. Převládají u něj pozitivní dojmy.

„I když to možná zní neskutečně, tak jsme při testech neměli vůbec žádný problém. Jen jsme řešili detaily. Třeba nám přestalo svítit jedno světlo. Jinak ale kamion funguje perfektně. Osmdesát procent auta máme vyzkoušené z Phoenixe. Je v něm náš osvědčený motor, stejná převodovka, stejný podvozek. Co se změnilo, a to k lepšímu, jsou tlumiče s pružinami. Je to nová generace a jsou skvělé,“ hodnotí Šoltys první svezení.

Na vývoji nového vozu se velkou měrou podílel sám závodník: „Poslední dva měsíce jsem byl v Buggyra Technology Center skoro pořád. Bylo to hodně náročné, ale musím poděkovat hlavně týmu mechaniků. Ti tady byli také pořád. Díky nim se povedla neskutečná věc a kamion je hotový,“ říká Šoltys.

Kromě nového speciálu se Buggyra na Dakaru objeví také s vozy Tatra Phoenix. S prvním, který prošel celkovou repasí a dostal nový výkon, pojede Jaroslav Valtr. Ten se bude při svém osmém startu v tomto slavném podniku pokoušet navázat na loňské páté místo. Za volant druhého Phoenixu usedne Daniel Stiblík. Ten bude při soutěži fungovat jako rychlá asistence a jeho hlavním úkolem bude pomáhat Šoltysovi s Valtrem. Tým bude mít své zastoupení i v nejvyšší kategorii automobilů. Zde usedne za volant vozu Red-Lined REVO T1+ Aliyyah Kolocová.

Foto: Buggyra Racing

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.