Tomáš Pekař by se v letošním roce mohl jednorázově vrátit, o vstup do šampionátu má zájem také Richard Meixner a pokračování loňského vicemistra Petra Semeráda je ve hvězdách. Podívejte se, jak by mohlo vypadat české zastoupení v letošní sezoně TCR Eastern Europe.
U mistrovského týmu z loňské sezony je jezdecká sestava zaplněna ze dvou třetin. Se starší specifikací vozu Audi RS3 LMS TCR z roku 2017 bude závodit Tobias Poschik. Rakušan vstupuje do šampionátu s podporou projektu pro talentované závodníky s názvem ESET RaceStar poté, co loni ovládl v ESET Cupu kategorii Clio Cup. Tehdy závodil za mělnický tým Carpek Service.
Týmovým kolegou Poschika bude určitě jeho šéf Radim Adámek. Ten usedne stejně jako loni do novější Audi RS3 LMS TCR ze sezony 2021. Adámek je jedním z jezdců, kteří v TCR Eastern Europe působí už od vzniku šampionátu v roce 2019. V celkovém pořadí se umístil nejlépe v letech 2019 a 2021, kdy obsadil 12. pozici. Na své první pódiové umístění stále čeká. Nejlépe dojel čtvrtý při druhém závodě v chorvatském Grobniku v roce 2021.
Nejspíše to ale nebudou pouze Poschik a Adámek, kdo bude letos Aditis v TCR Eastern Europe reprezentovat. Tým by měl totiž začátkem března obdržet druhou Audi RS3 LMS TCR z roku 2021. V plánu je tak nasazovat hned tři auta.
„Jednání jsou stále v počátcích. Nic konkrétního není domluvené a sedačka je zatím stále volná. Na přelomu února a března budou jednání určitě intenzivnější. To by už měla být nová Audi v naší garáži,“ říká Radim Adámek.
Jedním z kandidátů na sedačku ve třetím autě by mohl být Richard Meixner. Ten loni účinkoval v ESET Cupu v kategorii Clio Cup a rovněž závodil s Mitsubishi Lancer WRC ve vrchařském mistrovství republiky. Nijak se ale netají tím, že by měl zájem přestoupit do TCR Eastern Europe. Pro stáj Aditis už navíc v minulosti testoval.
Podle Adámka by Meixner skutečně mohl být jedním z adeptů: „S Richardem jsem v kontaktu a dokážu si představit, že by startoval v našem týmu. Známe se z paddocku a víme, že naše lidské vztahy by případné spolupráci určitě nebránily,“ říká Adámek.
Pro letošek měli u Aditis původně v plánu i účinkování v seríálu TCR Europe. Tam stáj chtěla nasazovat dva vozy specifikace 2021 a v jednom měl startovat úřadující šampion TCR Eastern Europe Bartosz Groszek. Přesun do Evropy se ale nakonec nekoná.
„Nepodařilo se oslovit silné sponzory. Tato soutěž je finančně náročná a je škoda, že se nevyužije vyhrané startovné a pneumatiky z loňské sezony. TCR Europe tím pádem škrtáme z našeho kalendáře,“ mrzí Adámka.
Bez závodního programu ale Groszek nezůstane. Společně s Radimem Adámkem se totiž bude ve voze Audi RS3 LMS TCR 2021 účastnit vytrvalostních závodů ESET Cupu. Svou roli ale bude mít i v TCR Eastern Europe.
„Bartosz se bude věnovat Tobiasovi. Možná by se to dalo nazvat koučinkem, ale bude to spíše kamarádská podpora a předávání zkušeností během závodních víkendů,“ vysvětluje Adámek.
Janík Motorsport loni nasazoval do TCR Eastern Europe pravidelně dva vozy Hyundai i30, za jejichž volant usedali vicemistr Petr Semerád (ačkoli na Slovakiaringu jel s Elantrou) a šéf stáje Václav Janík. Příležitostně se na startu ukázali i Jáchym Galáš s Maťem Homolou s vozy Hyundai Elantra. Pro tuto dvojici ale bylo hlavním programem TCR Europe.
Jak to bude u týmu letos, je zatím otevřené. Vyloučit se ovšem nedá ani možnost, že v TCR Eastern Europe se bude objevovat pouze příležitostně a nebude tak moci zabojovat o titul podobně jako loni. Janík chce totiž pokračovat i v TCR Europe. Tyto dva šampionáty ale letos hned dvakrát termínově kolidují.
„Můžu říct, že v TCR závodit budeme. Problémem ale je, že dva závodní víkendy TCR Europe a TCR Eastern Europe termínově kolidují. Musíme se tedy rozhodnout, ve kterém šampionátu pojedeme celou sezonu a kde pojedeme jenom omezeně,“ nechal se slyšet Janík loni v rozhovoru pro oficiální web TCR Eastern Europe.
Pokud ale Janík Motorsport v TCR Eastern Europe uvidíme, už jenom s vozy Hyundai Elantra. „Staré i30 prodáme,“ řekl Janík ve zmíněném listopadovém rozhovoru.
Janík rovněž prozradil, že do týmu přijdou pro letošek i noví jezdci. Zde znovu přichází v úvahu již výše zmíněný Richard Meixner. Ten už za volant vozu Hyundai i30 stáje Janík Motorsport usedl při testech, naposledy loni v Mostě. Po tomto testu u něj panovala velká spokojenost.
„Byl jsem mile překvapen. Auto fungovalo perfektně, což mě překvapilo. To samé auto jsem testoval před třemi lety a je vidět, že se u týmu hodně posunuli. Bylo to příjemné. Sleduji vývoj u Audi, Cupry i Hyundai. Také koukám na tovární podporu a zejména u Hyundai je vidět, že se chtějí v TCR hodně etablovat a dělají pro motorsport hodně,“ uvedl Meixner, který je ohledně svého vstupu do TCR Eastern Europe v letošním roce optimistou.
„Všechny tyto věci jsou samozřejmě o financích. V životě mám nějaké množství investic a vždy si stanovím nějakou částku, kterou do nich chci dát. Věřím ale tomu, že se příští rok na nějakém závodě svezu. TCR je pro mě vábivé a ta auta jsou samozřejmě o dvě nebo tři úrovně dále než Clio. Do něčeho určitě sednu,“ věří.
Pokud jde o Petra Semeráda, u něj pokračování jisté není. Jeho prioritou jsou totiž rallyeové starty.
„Možnost, že budu pokračovat, teoreticky existuje. Nevím ale, jestli je to úplně stoprocentní, nejsem schopen to potvrdit. Dá se říct, že nějaká jednání s Janík Motorsportem probíhají. Nějak se o tom bavíme, ale není to nic daného. Příští rok mám v plánu rallye. Chtěl bych jet vybrané podniky mistrovství republiky, případně soutěž mistrovství světa (Středoevropská rallye – pozn. red.) která se v Česku pojede poprvé,“ prozradil Semerád o svých plánech.
Sestavu bude muset tým měnit i v případě TCR Europe. Loni totiž byli stálými jezdci stáje Slovák Maťo Homola spolu s Jáchymem Galášem. Minimálně Galáš už ale s týmem pokračovat nebude, neboť přechází ke stáji Mičánek Motorsport powered by Buggyra. Stane se součástí jejího juniorského programu a ve sprintových závodech FIA CEZ bude za volantem vozu Lamborghini Huracán ST EVO2 bojovat o body do hodnocení třídy GTC.
Jedním z jezdců, po kterých by Janík teoreticky mohl sáhnout, je Samuel Sládečka. Slovenský jezdec loni zaskakoval za Homolu při posledním podniku TCR Europe v Barceloně. Ve hře by mohl být i polský motokárista Carlo Czepiel.
U týmu Petra Fulína sice zatím není na sto procent jisté, že bude v TCR Eastern Europe pokračovat, tento scénář se ale podle samotného šéfa stáje jeví velmi reálně.
„Všechno je více méně otevřené, já ale pevně věřím tomu, že zase pojedeme. Je to velmi pravděpodobné,“ říká Fulín.
Jisté je, že stáj trojnásobného mistra Evropy a příležitostného účastníka WTCC nebo WTCR bude měnit sestavu. Petr Čížek, který s Fulínem spolupracoval už od roku 2016, kdy zahájil svou kariéru v Octavia Cupu, se totiž rozhodl odejít do stáje EXPRES AUTO. A jak se zdá, sestava Fulínova týmu bude v roce 2023 výhradně německá.
„Jednáme s Carolem Wittkem i Andreasem Kohlertem s tím, že předmětem dohody by měla být jejich účast v rámci celé sezony,“ prozradil Fulín.
Wittke působí u Fulínova týmu již od vzniku TCR Eastern Europe v roce 2019. Zazářil zejména v sezoně 2021, kdy vyhrál dva závody a obsadil celkové třetí místo. Kohlert sice ještě v TCR Eastern Europe nezávodil, s Fulínovým týmem už ale loni testoval během závodních víkendů.
Ve hře je rovněž varianta, že tým nasadí do akce třetí vůz. Šance, že by si s ním zazávodil sám Fulín, ale příliš velká není.
„Myslím si, že to téměř s jistotou mohu vyloučit. Máme svých starostí dost. Já se rád svezu, ale nechci za to platit peníze. Pokud by se objevil nějaký partner nebo nějaká situace, kdy bych do toho mohl skočit, tak se rád svezu. Na rovinu, nevidím úplně rozdíl ve svezení v závodě nebo v tom, když zajíždím referenční časy pro někoho z našich jezdců. Rozdíl je v tom, že zatímco v jednom případě člověk dělá svou práci, za kterou je třeba i odměněn, tak v té druhé situaci za to musí neadekvátně zaplatit. Určitě se ale hodně svezu v rámci testování,“ říká Fulín.
Čtenáři našeho serveru už vědí, že u stáje EXPRES AUTO je o sestavě rozhodnuto. K majiteli týmu Vítu Smejkalovi se totiž připojí Petr Čížek. Mostecký závodník nepřichází do týmu pouze jako jezdec. Se Smejkalem si totiž rozdělí i manažerské povinnosti.
Oba jezdci budou příští rok závodit s vozem Cupra Leon Competición TCR. Zatímco pro Čížka půjde už o čtvrtý rok v tomto autě, Smejkal pojede s tímto modelem poprvé. Loni si svou premiéru v TCR Eastern Europe odbyl za volantem starší Cupry Leon TCR.
Ve hře je i možnost, že by se příští rok vrátil do startovního pole seriálu TCR Eastern Europe Tomáš Pekař. Mělnický závodník, který se v roce 2021 stal vicemistrem této série poté, co jen o čtyři body prohrál boj o titul s Michalem Makešem, by se mohl v některém z podniků objevit za volantem vozu Renault Mégane R.S TCR švýcarské stáje Vuković Motorsport.
„Rád bych se svezl s novou evolucí Renaultu Mégane. Loni to sice nevyšlo, pro letošek se ale pokusím s týmem Vuković Motorsport dohodnout. Vyloučit se to nedá,“ říká Pekař.
U stáje Vuković Motorsport by Pekař nebyl nováčkem. S týmem totiž nastoupil v TCR Eastern Europe už v roce 2019 na Red Bull Ringu. Tehdy ještě řídil předchozí verzi vozu Renault Mégane. Jeho rakouské vystoupení ale bylo úspěšné. Druhý závod víkendu totiž vyhrál. V sezoně 2021, kdy se stal vicemistrem, Pekař startoval s vozem Cupra Leon TCR své vlastní stáje Carpek Service.
I když se Pekař letos možná znovu ukáže v TCR Eastern Europe, jeho hlavním programem by opět mělo být působení v závodech kategorie Clio Cup s jeho týmem Carpek Service. Ten by měl startovat jak v seriálu Clio Cup Series, tak v ESET Cupu.
Foto: TCR Eastern Europe
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.