Pět dní a dost. Testy MotoGP zatím jen naznačily favority nové sezony

Malajsijský Sepang a indonéská Mandalika hostily jediné letošní předsezonní testy MotoGP. Co po nich můžeme soudit před startem nového ročníku světového šampionátu?

Pro motocyklové závody jsou důležité dvě různé dovednosti. Jednak je to schopnost zajel rychlé jedno kolo a tím si zajistit v ideálním případě pole position. Na druhé straně je pro úspěch v Grand Prix důležité umět držet pravidelně rychlé tempo.

Zatímco Sepang byla taková "zahřívačka" na všem dobře známé trati, Mandalika ukázala, jak si jsou schopni jezdci a týmy poradit s neznámým okruhem.

Dva dny v Malajsii patřily jiným jezdcům. Nejlepším časem se mohl pochlubit Enea Bastianini na (loňské!) Ducati v barvách Gresini Racing, za ním skončili Alex Espargaro (Aprilia, Aprilia Racing) a Jorge Martin (Ducati, Pramac Racing). Obhájce titulu Fabio Quartararo s tovární Yamahou byl až sedmý.

Tři dny v Malajsii ukázaly, že na tom tovární týmy obecně nejsou tak špatně. Hlavně pro Yamahu to byl po předchozí bídě příjemný signál. Nejlepšího času během tří dnů dosáhl Pol Espargaro na Hondě, druhý byl Quartararo a třetí Luca Marini na Yamaze stáje Mooney VR46 Racing Team. Tomu jedinému přitom stačil čas z druhého dne, v posledním dějství se už nezlepšil.

Z výstupů časomíry v Mandalice jsou ale zajímavější jiná data. Ta totiž ukazují, jak si vedou jednotlivé značky účastnící se klání elitní třídy MS silničních motocyklů.

Redukovaná tabulka nejlepších časů na jedno kolo podle výrobců motorem naznačuje dva velké favority: Hondu a Yamahu. Pola Espargara a Quartarara přitom dělí jen 14 tisícin sekundy. S odstupem více než dvou desetin za nimi byl zmiňovaný Marini. Aprilia po letech trápení a paběrkování věří ve vzkříšení. Z tohoto pohledu je pro značku z Noale pozitivní, že Aleix Espargaro byl lepší než nejrychlejší muži v sedle Suzuki a KTM.

Nejlepší časy z testů v Mandalice podle značek:

P. značka jezdec čas/ztráta
1. Honda Pol Espargaro 1:31.060
2. Yamaha Fabio Quartararo -0.014
3. Ducati Luca Marini -0.229
4. Aprilia Aleix Espargaro -0.325
5. Suzuki Alex Rins -0.417
6. KTM Brad Binder -0.514

Ještě zajímavější je ale pohled na průměrné časy v delších sekvencích, které byly také důležitou součástí indonéského testu.

Průměrné časy dlouhých stintů při testech v Mandalice podle značek:

P. značka průměrný čas délka a jezdec
1. Honda 1:32.806 10 kol, Marc Marquez
2. Suzuki 1:32.871 10 kol, Rins
3. Yamaha 1:33.102 16 kol, Quartararo
4. KTM 1:33.202 16 kol, Oliveira
5. Ducati 1:33.615 17 kol, Miller
6. Aprilia 1:33.468 17 kol, Viňales

Rozdíly trochu zkreslují různé použité gumy, ale základní nástin tu máme. Tak třeba rozdíl mezi Hondou Anno Domini 2021 a Léta Páně 2022 je přímo propastný. Po problémech s trakcí je teď motorka nastavená "víc na zadek", což se ukazuje jako evidentně dobrý tah. Naopak obrovské problémy právě s přilnavostí neopouštějí KTM. Rakouská stále značka řeší neposedné přední kolo.

U Yamaha to vypadá, jakoby se poučila u svého japonského konkurenta a podobně jako Honda pro Marqueze staví i ona motorku přednostně pro obhájce titulu Quartarara. To může být dobrá strategie. Jenže, co když se zraní jako nedávno Španěl? To pak hrozí velký výsledkový propad.

Suzuki se od odchodu bývalého šéfa Davide Brivia trápí. Ale Joan Mir a Alex Rins si pochvalují, že upravená motorka má větší výkon, aniž by to mělo vliv na chování stroje na vozovce.

Ducati sází na množství Podobě jako loni má silný nejen tovární tým, ale i ty partnerské. Tedy letos Pramac, Gresini a VR46. Aprilia využívá toho, že má stále status "koncesionářského týmu". takže má možnost víc testovat než oficiální tovární subjekty.

Letos nás každopádně čeká opět velmi zajímavá sezona. Očekávání souboj o titul tria Quartararo, Marquez, Bagniana se ale může klidně obohatit o další aspiranty na korunu šampiona.

Foto: Red Bull Content Pool, Yamaha Racing, Aprilia Racing, KTM Racing

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.