„The Doctor“ se loučí. Rossi po sezoně ukončí kariéru

Kariéra Valentina Rossiho v mistrovství světa silničních motocyklů se na konci letošního roku uzavře. Devítinásobný šampion před víkendovou Velkou cenu Štýrska oznámil, že tato sezona je jeho poslední.

To, o čem se poslední dobou hodně spekulovalo, bylo krátce před začátkem Velké ceny Štýrska definitivně potvrzeno. Valentino Rossi na konci letošní sezony ukončí svou kariéru v mistrovství světa silničních motocyklů. Dvaačtyřicetiletý Ital to oznámil na mimořádné tiskové konferenci.

„Rozhodl jsem se, že na konci tohoto roku skončím. Toto tedy bohužel bude má poslední sezona v MotoGP. Je to těžké. Je to pro mě velmi smutný moment, protože je obtížné říct a také vědět, že příští rok už nebudu závodit s motocykly. Dělal jsme to více méně třicet let. Z jistého úhlu pohledu se tedy příští rok můj život změní. Bylo to ale skvělé období a moc jsem si to užil. Byla to hodně dlouhá cesta a velká zábava. Se všemi týmy a se všemi lidmi, kteří se mnou pracovali, jsem zažil nezapomenutelné momenty,“ uvedl Rossi.

Do mistrovství světa Rossi vstoupil v roce 1996. Na konto si připsal celkem devět titulů mistra světa. Zatímco sedm z nich zaznamenal v královské kubatuře (v roce 2001 ve třídě do 500 ccm, v letech 2002, 2003, 2004, 2005, 2008 a 2009 v MotoGP), dva v nižších třídách (1997 ve třídě do 125 ccm, v roce 1999 ve třídě do 250 ccm). Zatímco ve slabších kategoriích pokaždé získal titul na Aprilii, v královské kubatuře slavil třikrát s Hondou (v roce 2001 s týmem Nastro Azzurro, v letech 2002 a 2003 s Repsolem) a čtyřikrát získal titul s tovární Yamahou (2004, 2005, 2008 a 2009).

Během své kariéry v MotoGP se Rossi představil také v barvách továrního týmu Ducati. Za italskou stáj závodil v letech 2011 a 2012. Nejednalo se ale o příliš úspěšné působení. Na konto si za tu dobu připsal pouze tři pódiová umístění a ani jednou nezvítězil. Letos hájí barvy satelitní stáje Petronas Yamaha SRT a zatím zažívá svou nejhorší sezonu v kariéře. Po devíti závodech se nachází se 17 body na 19. příčce. Jeho dosud nejlepším letošním výsledkem je desáté místo z domácí Velké ceny Itálie v Mugellu.

Valentino Rossi na konci letošní sezony ukončí svou bohatou kariéru v mistrovství světa silničních motocyklů. Petronas Yamaha SRT

Kromě úspěchů ze scény světového šampionátu stojí u Rossiho za zmínku také vítězství v osmihodinovém závodě v japonské Suzuce. Na to dosáhl v roce 2001 na motocyklu Honda. Posádku s ním tehdy tvořil Colin Edwards, jeho pozdější týmový kolega u Yamahy v MotoGP.

Co dál?

Rossiho závodní kariéra v MotoGP se sice tento rok uzavře, jeho jméno ale přesto z tohoto šampionátu nezmizí. Od příštího roku totiž do královské kubatury vstupuje jeho tým VR46, který nasadí dva motocykly Ducati. Jedním z jeho jezdců bude s největší pravděpodobností Rossiho nevlastní bratr Luca Marini. Vedle toho by se ale „The Doctor“ rád věnoval i nadále závodění, byť v jiné disciplíně.

„Myslím si, že od příštího roku budu závodit v autech. Ale zatím není nic rozhodnuto. Mám pocit, že jsem závodníkem na celý život, jenom se přesunu z motorek do aut a samozřejmě už to nebude na té stejné úrovni. Nikdy ale nezávodíte jenom pro zábavu. Pokud jste skutečným závodníkem, závodíte pro vítězství nebo se snažíte dosáhnout dobrého výsledku. V tento moment nevím, s jakými vozy budu závodit. Řekl jsem, že bych chtěl jet 24 hodin Le Mans a hodně automobilových závodů po celém světě. Takže si myslím, že si to můžu užívat,“ dodal Rossi.

I s automobilovými závody již má Rossi zkušenosti. Naposledy se na této scéně objevil  v lednu, kdy se v Bahrajnu zúčastnil závodu 12 hodin Zálivu. Rossi se také několikrát zúčastnil rallyeových soutěží. Za zmínku stojí jeho tři starty ve WRC nebo sedm vítězství v podniku Monza Rally Show. Co do činění měl ale také s formulí 1. Několikrát otestoval monopost Ferrari a v prosinci roku 2019 také vůz Mercedesu, když došlo mezi ním a Lewisem Hamiltonem k výměně závodních strojů. S možným přestupem do F1 byl Rossi také několikrát spojován.

Do závodu 12 hodin Zálivu letos Valentino Rossi nastoupil v posádce s Lucou Marinim a se sportovním ředitelem jezdecké akademie VR46 Alessiem Saluccim. Foto: Valentino Rossi/Facebook

Úvodní foto: Petronas Yamaha SRT

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.