Polické hrátky pokračují. Bývalý komisař Mayer chce svrhnout Sulajíma a očistit FIA

Tim Mayer se chystá kandidovat na šéfa FIA a vymezil se proti Muhamadu Sulajímovi, kterého viní z rozvratu a politikaření.

Ve světové motoristické federaci FIA to znovu jiskří. Bývalý komisař formule 1 Tim Mayer oznámil, že se uchází o post prezidenta FIA. Volby jsou naplánovány na prosinec letošního roku a Mayer chce využít atmosféry nespokojenosti, která kolem vedení federace narůstá.

Mayer, jenž léta působil jako sportovní komisař a dobře zná fungování zákulisí formule 1 i dalších sérií, otevřeně kritizuje Muhamada Sulajíma. Podle něj současný prezident FIA za tři roky ve funkci ukázal, že nedokáže udržet pořádek ani důvěryhodnost organizace. Opírá se přitom o sérii sporů a nejasností, které federaci v posledních sezonách provázely – od chaotického vedení sportovní divize přes pochyby o transparentnosti financí až po neustálé vnitřní rozbroje.

Sulajímův přístup podle Mayera poškodil obraz FIA u týmů i veřejnosti. „Namísto jasného vedení a posílení pravidel se federace zmítá v politice a osobních zájmech,“ prohlásil Mayer. Narážel tím na údajné snahy Sulajíma koncentrovat vliv ve svém nejužším okruhu poradců a znevýhodňovat kritické hlasy.

Situaci přitom v uplynulých měsících komplikovalo i několik nečekaných odchodů vysokých funkcionářů. Někteří odešli po neshodách s prezidentem, další byli podle zákulisních zpráv tlačeni k rezignaci. Objevila se i podezření, že Sulajím zkoušel zasahovat do sportovních rozhodnutí a ovlivňovat klíčová hlasování. Mayer to vnímá jako nebezpečný posun k centralizaci moci.

Zároveň se netají ambicí vrátit FIA reputaci profesionální organizace s jasnými pravidly a otevřeným přístupem. Tvrdí, že za jeho éry by se federace měla více zaměřit na podporu menších šampionátů a udržitelnost, ale především na spravedlivý dohled nad formuli 1, která je dlouhodobě největším zdrojem prestiže i příjmů.

Kampaň na prezidentský post se teprve rozbíhá, ale Mayer už teď těží z toho, že se v zákulisí otevřeně řeší, jak hluboké rozdělení ve vedení FIA panuje. Opozici vůči Sulajímovi posílila i epizoda s neúspěšnou kandidaturou Carlose Sainze seniora - více čtěte ZDE.. Bývalý mistr světa rallye zvažoval, že se s podporou několika federací zapojí do voleb, ale nakonec kandidaturu pod tlakem stáhl. Právě tento krok Mayer považuje za důkaz, že prostředí FIA je momentálně příliš zpolitizované.

Sainzovo jméno mělo přitáhnout pozornost i sympatie týmů z formule 1 a rallye. Jenže Sulajímův tábor údajně rozjel intenzivní vyjednávání, aby jeho vstup do klání zablokoval. Někteří funkcionáři se prý obávali, že by zkušený Španěl mohl být v očích veřejnosti symbolem potřebné změny. Po jeho odchodu zůstalo ve hře několik kandidátů, ale Mayer je momentálně nejvýraznější tváří opozice.

Sulajím, který nastoupil do funkce s příslibem modernizace a transparentnosti, se mezitím vehementně brání. Tvrdí, že za jeho vedení FIA prosadila reformy, které posílily bezpečnost a rozšířily globální vliv organizace. Jeho stoupenci připomínají úspěchy v oblasti elektrických šampionátů a růst zájmu o nejnižší příčky motorsport. Jenže Mayer i další oponenti mu vyčítají, že ve skutečnosti jen posílil vlastní postavení, zatímco rozhodovací procesy zůstaly neprůhledné.

V zákulisí se také spekuluje, že Mayer už získal podporu některých vlivných evropských svazů. Další hlasovací bloky – zejména z Asie a Afriky – ale zatím váhají. Klíčovou roli nakonec mohou hrát i komerční partneři, kteří v poslední době vyjadřují nespokojenost s tím, jak federace komunikuje s médii a fanoušky.

Podle pozorovatelů nebude nadcházející kampaň jen střetem dvou osobností. Odrazí se v ní širší otázka, kam má FIA směřovat. Mayer se profiluje jako pragmatik a kritik politikaření, zatímco Sulajím spoléhá na své kontakty a argument, že právě jeho vedení přineslo stabilitu. Už teď je jasné, že volby budou ostré. Pokud Mayer kandidaturu oficiálně potvrdí, začne jedna z nejostřejších bitev o vedení FIA v novodobé historii.

Foto: FIA a Red Bull Content Pool

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.