Zbrusu nová Toyota Aygo X je crossover třídy minivozů, navržený a vyráběný v Evropě pro život ve městě i mimo něj. Vyrábět se bude v kolínském závodě Toyota Motor Manufacturing Czech Republic a na trh přijde během prvního pololetí příštího roku.
Aygo X je postavený na podvozkové platformě TNGA (Toyota Global New Architecture) GA-B, která se poprvé uplatnila u nového Yarisu, evropského Auta roku 2021, a později též u provedení Yaris Cross.
Vůz vyniká ve městě nebo na dálkových trasách kompaktními rozměry a agilitou, aby v řidiči vyvolával za volantem potřebnou jistotu. Kromě toho musí evokovat a zprostředkovat emoce, ale současně využívat ty nejlepší technologie v kompaktním celku, to vše v souladu s hospodárným provozem.
Aygo od své premiéry na trhu v roce 2005 představovalo nejdostupnější vůz značky Toyota v Evropě, který zákazníkům dělal radost svým mladistvým, svěžím a zábavným charakterem.
V návaznosti na úspěšné odhalení a pozitivní přijetí atraktivní varianty Ayga X Prologue v odstínu "zářivá chilli červená" byl projekt Aygo X přesměrován na belgické oddělení designu společnosti Toyota Motor Europe, kde týmy návrhářů v úzké spolupráci s produktovým plánováním a vývojovým centrem proměnily nového zástupce třídy minivozů z původního konceptu v reálný produkt.
Výrazný dvoubarevný lak karoserie Ayga X se ve spojení s novou koncepcí barev koření odrazil v jedinečném ostrém profilu, který upoutá pozornost důrazem na postoj nového modelu, připraveného vrhnout se s chutí do akce.
Cardamom – kardamom hlásá mimořádný styl i eleganci, zprostředkující kultivované a neokázalé estetické kvality s efektem středně syté zelené.
Chilli – chilli paprička je ohnivá a prémiová barva, která upoutá pozornost svým vřelým a hlubokým barevným leskem, za nímž stojí jemné třpytivé vločky kovu v modrém odstínu, začleněné do červeného laku.
Ginger – zázvor je rafinovaná béžová stálice, poukazující na dobrodružného ducha a vřelost.
Juniper – jalovec je mladistvě působící dotek mužnosti, modrá barva vytvořená speciálně pro tento model, kterému dodává ledový chlad, decentně doplněný o načervenalé tlumené podtóny.
Každý z těchto efektních odstínů koření je v nápadném kontrastu vůči černé střeše a zádi (vozy v dvoubarevném lakování), čímž Aygo X okamžitě vystupuje z davu jako svébytný model.
Nový zástupce třídy minivozů používá osvědčenou a úspěšnou podvozkovou platformu GA-B, která z Toyoty Aygo X dělá jedinečný crossover s upravenou zmenšenou zadní částí podvozku v kombinaci s kratšími předními i zadními převisy.
Nové Aygo X s délkou 3700 mm přerostlo předchůdce o 235 mm, ačkoli rozvor narostl jen o 90 mm. Přední převis j o 72 mm kratší než v případě Toyoty Yaris, zatímco největší dostupná kola nyní mají 18".
Aygo X, navržené pro úzké městské uličky, se též chlubí mimořádně malým poloměrem otáčení (jen 4,7 m), jedním z nejmenších v celém segmentu.
Celková šířka karoserie se v porovnání s modelem Aygo zvětšila o 125 mm na 1740 mm. Mezeru mezi předními sedadly tak bylo možné zvětšit o 20 mm, čímž se rozestup mezi pasažéry v oblasti ramen zvětšil o 45 mm. Na čele segmentu stojí i prostor pro zavazadla – délka zavazadelníku narostla o 125 mm a díky promyšlenému řešení prostoru za zadními sedadly se v porovnání s předchozí generací podařilo nafouknout objem o více než 60 litrů na výsledných 231 litrů.
Kromě toho ‚pagodová‘ koncepce střechy pomáhá zachovat malé celkové vnější rozměry při zachování pohodlné a prostorné kabiny pro řidiče i zbytek posádky. Výška vozidla se zvětšila o 50 mm na 1510 mm.
Soustava řízení byla odladěna pro městský a předměstský provoz na evropském kontinentu; nová bezstupňová převodovka S-CVT zprostředkuje v dané třídě nejlepší prvotní odezvu, intuitivní řazení a lineární charakter při zachování dobrého poměru výkonu a spotřeby paliva.
Aygo X je kompaktním vozem, v jehož výbavě najdeme i některé z důležitých moderních technologií. Se svým vozem bude každý zákazník propojen prostřednictvím systému Toyota Smart Connect a mobilní aplikace MyT.
Toyota Smart Connect zahrnuje velký 9" dotykový displej s vysokým rozlišením, difuzní osvětlení a bezdrátové nabíjení, a nabízí tak zákazníkům bezproblémové uživatelské prostředí s doplňkovou mobilní aplikací MyT. Pomocí aplikace MyT může majitel sledovat různé analýzy vozidla, jako např. analýzu jízd, stav paliva v nádrži, varování nebo sledování polohy vozidla.
Nejnovější multimediální systém od Toyoty ve vyšších výbavových liniích dále nabízí navigaci na bázi cloudu, která zprostředkuje dynamické informace o trase na bázi on-line služeb. V průběhu času budou uváděny nové služby prostřednictvím on-line aktualizací, a tak bude touto cestou do systému automaticky dodáván nový software i online služby. Systém Toyota Smart Connect dále nabízí kabelové i bezdrátové připojování chytrých telefonů prostřednictvím technologií Android Auto a Apple CarPlay.
Pro nejnovějšího zástupce třídy minivozů se rovněž uvádí vyspělý systém full-LED světel, který uvedenou technologii zpřístupňuje většímu počtu zákazníků. Světla denního svícení a směrová světla sestávají ze dvou světlovodů lemovaných jemnou žhnoucí září k akcentování ikonického profilu Ayga za všech světelných podmínek.
„Aygu X jsme prostřednictvím světlometů dodali soustředěný a sebejistý pohled. Neboli, jak říkáme v designovém jazyku Toyoty, 'keen',“ říká Tadao Mori, vedoucí pro stylistické ztvárnění, Toyota Motor Europe.
Aygo X znamená velký skok kupředu ve smyslu bezpečnosti, kdy tento model ze segmentu minivozů bude poprvé na všech trzích standardě vybaven bezpečnostním systémem Toyota Safety Sense.
Nejnovější paket Toyota Safety Sense používá jednookou (monokulární) kameru ve spojení s milimetrovým radarem. Předkolizní bezpečnostní systém (PCS) s funkcí rozpoznávání vozidel navíc nyní funguje i za vyšších rychlostí. Premiéru v Toyotě Aygo X má funkce rozpoznávání chodců ve dne i v noci, rozpoznávání cyklistů za denního světla, asistenční systém pro zmírňování rizika kolize na křižovatkách, adaptivní tempomat, asistent pro udržení v jízdním pruhu a nouzový asistent řízení.
Aygo X se chlubí dalšími prvky pasivní bezpečnosti, jako např. konstrukčními výztuhami pro pohlcování nárazové energie k zajištění všestranné bezpečnosti.
Aygo X bylo od počátku navrhováno tak, aby garantovalo maximálně hospodárný provoz. Má například nejnižší hmotnost surové karoserie ze všech vozů napříč automobilovými segmenty A a B (mini a malé vozy), což samo o sobě pomáhá k dosažení vynikající spotřeby paliva.
Ke snížení spotřeby napomáhají i výlisky v prostoru předního nárazníku a podběhů kol, které lehce odklánějí proud vzduchu směrem od pneumatik, a potlačují tak víření vzduchu na přídi a kolem boků vozidla. Výlisky kolem podběhů zadních kol dále pomáhají odklánět proud vzduchu od zadních pneumatik k bodu sbíhání na zádi vozidla.
K pohonu Toyoty Aygo X slouží opakovaně oceňovaný litrový tříválec 1KR-FE, jenž doznal dalších zlepšení v souladu s evropskými předpisy a nabízí vysokou míru spolehlivosti a výkonu s cílovým parametrem spotřeby paliva pouhých 4,7 l/100 km a emisí CO2 na úrovni 107 g/km.
Zbrusu nové Aygo X, navržené a vyráběné v Evropě, v České republice, pro evropské zákazníky, bude v evropských městech udávat trend od první poloviny roku 2022.
Zdroj: Toyota
Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.