Tuukka Kauppinen. Rallyeový svět se učí nové jméno

Je mu teprve 18 let a přestože zápasil s horečkou a startoval s pomalejším autem, porazil na cestě za vítězstvím v Arctic Lapland Rallye i dvojnásobného mistra světa Kalleho Rovanperu. Řeč je o Tuukkovi Kauppinenovi, který při druhém letošním podniku finského rallyeového šampionátu vyrazil dech fanouškům i soupeřům.

„Závod se vyvíjel dobře i když v pátek to bylo těžké kvůli nachlazení. Postupně jsme ale našli dobrý rytmus a vyhýbali se chybám. Pracujeme se svým vlastním stylem a teď se ukazuje, že to přináší ovoce i u těchto vozů. Naším cílem je dostat se na vrchol a toto je dobrý krok,“ radoval se v cíli Kauppinen, kterého triumf dostal do čela finského šampionátu.

Ačkoli je Kauppinenovi teprve osmnáct let, na finských rychlostních zkouškách se objevuje již od roku 2021. S vozem Opel Astra G poprvé závodil ještě v době, kdy mu nebylo ani patnáct. První úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat. Ještě během roku 2021 přesedl do Hondy Civic EP2 a s ní se stal šampionem juniorském seriálu Nuorten SM. V roce 2023 dosáhl na titul ve třídě SM4 s Toyotou Auris, loni bral celkové prvenství v rámci SM3, v tomto případě za volantem Fordu Fiesta Rally4.

To už se ale dostáváme do současnosti. V loňském roce Kauppinen mimo jiné také poprvé okusil vůz specifikace Rally2. S modelem Škoda Fabia RS Rally2 absolvoval dvě soutěže, z nichž jedna byla Finská rallye v rámci mistrovství světa. V kategorii WRC 2 tehdy obsadil 13. místo a bedlivé pozorovatele zaujal zejména svým výkonem na shakedownu, kde zajel třetí čas. Letos přesedl do Yarisu GR Rally2 a jeho první sezona v nejvyšší kategorii finského mistrovství se zatím vyvíjí na jedničku. Před svým vítězstvím na Arctic Lapland Rally totiž dosáhl druhého místa v Kuopiu.

Vítězství při druhém podniku sezony bylo výjimečné z celé řady důvodů. Kromě toho, že se Kauppinenovi podařilo stát historicky nejmladším vítězem v šedesátileté historii Arctic Lapland Rallye, zvládl to v konkurenci velice zvučných jmen. Se Škodou Fabia Rally2 evo nastoupil vítěz dvou podniků WRC Esapekka Lappi, ale především jel také dvojnásobný mistr světa Kalle Rovanperä s Yarisem kategorie Rally1.

Za vítězstvím směřoval Kauppinen již po pátku. Zpočátku sice ztrácel na Esapekku Lappiho, už na třetí rychlostní zkoušce se na něj ale dotáhl a den zakončil s náskokem 2,8 vteřiny. To vše navzdory horečce, která ho po celý den trápila.

V úvodu sobotní odpolední části Lappi o své naděje na vítězství definitivně přišel, když vycestoval do závěje a nabral podstatnou ztrátu. Tím ale boj o vítězství nekončil. I Kauppinena totiž během dopoledního programu potkal krátký výlet do závěje a do čela se posunul Rovanperä, který svůj start pojímal především jako test před nacházející Švédskou rallye. Do poslední rychlostní zkoušky šel s náskokem téměř 20 sekund.

Pak ale vstoupilo do hry počasí a také pneumatiky. Rovanperä doplatil konkrétně na to, že ve WRC se používají menší hroty než ve Finsku „Byla škoda, že na poslední erzetě bylo tolik sněhu. Naše pneumatiky vůbec nefungovaly. Kontaktní plocha byla u těchto hrotů minimální. Měl jsem pocit, jako kdybych jel na letních pneumatikách,“ kroutil hlavou jezdec Toyoty, kterého trápení na závěrečném testu odsunulo na druhé místo. Vítězný Kauppinen měl pro svého slavnějšího krajana pochopení. „Byla to opravdu těžká zkouška, spousta sněhu,“ potvrdil.

 Zrod nové hvězdy

 Kalle Rovanperä byl sice poražen, pro Kauppinena měl ale jenom pochvalná slova. „Gratuluji. Po celý víkend měl působivé tempo,“ složil vítězovi poklonu prostřednictvím sociálních sítí.

Rovanperä nebyl ani zdaleka jediným jezdcem, který na Kauppinenův výkon koukal s otevřenou pusou. Stejně na tom byl i šéf Toyoty ve WRC Jari-Matti Latvala. Ten se soutěže účastnil ve voze Toyota Celica Turbo 4WD, se kterým letos absolvuje kompletní mistrovství Evropy historiků.

 „Loni jsem ho sledoval, jak zajel na shakedownu,“ pamatuje si Latvala talentovaného jezdce z loňské Finské rallye. Od té doby ale podle zkušeného závodníka ušel velký kus cesty. „Během samotné soutěže tehdy neměl takovou rychlost ani žádné zkušenosti. Během šesti měsíců ale udělal pozoruhodný pokrok. Přestože mu stále chybí zkušenosti, dokáže jet neuvěřitelně rychle. V této soutěži porazil mnoho jezdců, kteří mají více zkušeností. Velkou roli v tom hraje přirozený talent,“ domnívá se Latvala.

Bývalý závodník Henri Haapamäki si myslí, že vystoupení při druhém podniku sezony by mohlo být pro Kauppinenovu kariéru zlomové. „Týmy WRC se zajímají pouze o takové jezdce, kteří porážejí ty druhé na celé čáře. Když dojedete druzí nebo třetí díky tomu, že ostatní mají potíže, tak to zkrátka nestačí. Například v zápisníku Jariho-Mattiho Latvaly je Tuukkovo jméno v tuto chvíli zřetelně napsané,“ předpokládá.

Jak se zdá, ve Finsku se v těchto dnech rodí další budoucí velká hvězda rallyeového závodění. Ta se ostatně již brzy bude moci předvést před zraky šéfů stájí WRC znovu. Kauppinen se totiž za dva týdny zúčastní v rámci mistrovství světa Švédské rallye. Ta se uskuteční stejně jako Arctic Lapland Rallye na sněhu.

„Do Švédska samozřejmě nejedu útočit na vítězství. Člověk ale nikdy neví. Když se věci budou vyvíjet dobře, možná bych mohl být na dobré pozici znovu,“ přemítá nový objev.

Švédská rallye bude pro Kauppinena pochopitelně v řadě ohledů jiná. Když pomineme, že se utká se světovou konkurencí v čele s aspirantem na titul Oliverem Solbergem, bude si muset zvykat například také na jiné obutí. Ve Švédsku pojede s pneumatikami Hankook. Ve Finsku ovšem využívá Michelin.

Foto: Rautio Motorsport

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.