Kdo bude letos bojovat o titul v MotoGP? A jaké ambice budou mít jeho krajané? Australská motocyklová legenda Chris Vermeulen v exkluzivním rozhovoru pro MotorMix mluví o favoritech letošního světového šampionátu silničních motorek.
Nová sezona MotoGP o víkendu odstartuje v Kataru. Jak se těšíte?
Bude to vzrušující sezona. V posledních dvou sezonách totiž byl zmražen vývoj motorů. Nyní je ale mohly týmy opět vylepšovat. Myslím si, že to bude velmi zajímavé a je podle mě spousta závodníků, kteří mohou vyhrát závod.
Před začátkem sezony jezdci absolvovali testování v Sepangu a Mandalice. Jaké jsou tedy vaše dojmy z těchto testů? Vidíte například i nějakého favorita, případně favority?
Je velice těžké z toho vyvozovat, kdo je v jaké formě. Byly to pouze dva testy. V Malajsii navíc jeden den téměř po celou dobu pršelo. Trať v Indonésii je zase nová a rozpadala se. Vzít si z toho můžeme akorát to, že z hlediska zajetých časů je to velmi těsné. Jsem nadšený z toho, že je Marc (Márquez - pozn. red.) znovu konkurenceschopný. Myslím si, že jeho hlavními soupeři budou Bagnaia, Quartararo a Mir.
Letos budeme mít na startovním roštu i dva Australany - Jacka Millera a loňského šampiona Moto2 Remyho Gardnera. Začněme s Jackem Millerem. Co od něj letos očekáváte? Loni to byla jeho první sezona v továrním týmu Ducati. Získal dvě vítězství a celkově obsadil čtvrté místo. Věříte, že letos může i vyhrát titul?
Z toho, že pojedou dva Australané, jsme u nás nadšení. To se naposledy stalo, když jsme v MotoGP závodili ještě já a Casey (Stoner - pozn. red.). Jack s každou sezonou jezdecky roste a loňská sezona byla jeho dosud nejlepší. Doufám, že dokáže udělat další krok a bude bojovat o titul. Je to ale celé o konzistenci, na které musí zapracovat. Rychlost má.
Podio categoría MotoGP:
— MOTOR AL INSTANTE (@MotorInstante) September 6, 2016
1° Casey Stoner (AUS)
2° Chris Vermeulen (AUS)
3° John Hopkins (USA) pic.twitter.com/GCsjfiQaGd
A co Remy Gardner? Pro něj to bude letos první sezona v MotoGP. Pojede s motocyklem KTM stáje Tech3. Dovedete si například představit, že se bude rychle učit a získá pódiová umístění nebo dokonce vítězství?
Remy byl loni úžasný a mám velkou radost z toho, že dostal šanci v MotoGP. Myslím si, že jeho větší rozměry a jezdecký styl budou obecně stroji MotoGP vyhovovat. Doufejme, že to bude platit i pro motorku KTM. Jeho týmový kolega pro něj bude tvrdou konkurencí (Raúl Fernández - pozn. red.). Něco takového ale podle mě oběma jezdcům pomůže. Jenom doufám, že KTM bude zvládat vyvíjet a bude znovu konkurenceschopnější.
Jak to vidíte s australskou budoucností v MotoGP poté, až jednou ukončí Miller a Gardner své kariéry? V Moto2 letos žádný Australan nepojede. V Moto3 pak pouze jeden - Joel Kelso.
Je skvělé, že letos budeme mít v Moto3 Joela Kelsa. Máte ale pravdu, že pro mladé Australany to momentálně není snadné. Naše národní závodění je založeno na superbicích, takže nemáme tolik mladých talentů jako například Španělsko nebo Itálie. Pár kluků si vedlo dobře v Asia Talent Cupu. Billy van Eerde zase v minulosti ukázal, že dokáže vyhrávat závody Red Bull Rookies Cupu. Takže doufejme, že někteří z nich dostanou jednoho dne šanci ukázat na světové scéně, co v nich je.
Kdo je podle vás momentálně největší další australskou nadějí pro MotoGP?
Jednou z nich je Joel Kelso. Sledujte letos ale také Harrisona Voighta (Red Bull Rookies Cup a JuniorGP - pozn. red.) a Sennu Agiuse (evropský šampionát Moto2 - pozn. red.).
Fabio Quartararo se loni stal šampionem. Jeho smlouva s Yamahou ale na konci letošní sezony vyprší. Francouz navíc není spokojen s pokrokem, který Yamaha na motocyklu pro letošní sezonu udělala, a uvedl, že jeho budoucnost zůstává otevřená. Dovedete si představit, že by Yamahu opustil? A myslíte si, že je to pro něj dobý tým nebo by pro něj byl lepší přestup do jiné stáje?
To je otázka. Jenom Yamaha a Fabio vědí, jak to u Yamahy do budoucna bude s výkonností a vývojem. Yamaha by si ho určitě chtěla udržet, což je v pořádku. Ale kdyby opravdu odešel, kam by šel? U Ducati je plno skvělých jezdců. Možná Honda.... KTM a Aprilia by teď byly krokem zpět. Zůstává nám Suzuki. Ale ani to není tak velká továrna jako Yamaha. Bude zajímavé sledovat, jak se to vyvine.
Sledujete i české jezdce ve světových šampionátech? Filip Salač se letos přesouvá z Moto3 do Moto2, kde pojede za tým Gresini. Co si o jeho přestupu myslíte a co od něj v letošní sezoně Moto2 očekáváte?
Filipa sleduji a je podle mě skvělé, že dostal příležitost přestoupit do Moto2. V Moto2 to bude tak jako vždy složité a oproti Moto3 je to úplně jiné závodění. Po třech nebo čtyřech letech v Moto3 si ale myslím, že pro něj nastal ten správný čas k tomu, aby udělal krok dopředu a nezůstal zaseknutý v Moto3. V Moto2 letos bude hodně nováčků a myslím si, že Filip bude mít skvělou sezonu.
Le Mans 2007, Chris Vermeulen stormed to victory in the pouring rain on the GSV-R to win Suzuki’s last race until Maverick Viñales’ Silverstone 2016 win #MotoGP pic.twitter.com/W5aPQXYCQS
— Everything Moto Racing (@everythingmrace) July 17, 2021
Český jezdec letos bude závodit i v MS superbiků. Zde bude barvy stáje Orelac hájit Oliver König. Ten se sice v MS superbiků ukázal už loni při podniku v Indonésii, ale jeho hlavním programem byla loni účast ve světovém šampionátu třídy Supersport 300. Co si tedy myslíte o takovém velkém skoku a jak myslíte, že se mu povede?
Ze třídy Supersport 300 do superbiků je to velký krok, pravděpodobně ještě větší než z Moto3 do MotoGP. Je to ale pořád motorka se dvěma koly a tu samozřejmě umí řídit dobře. Rychlost, výkon, váha a elektronika, to je pár velkých změn, na které si bude muset zvyknout. Je ale skvělé vidět dalšího Čecha ve vrcholné třídě mistrovství světa.
Úvodní foto: MotoGP
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.