Před Thierrym Neuvillem se otevírá velká příležitost. Jezdec Hyundai se v pátek dostal do čela Středoevropské rallye a pokud své tažení dotáhne do úspěšného konce, má šanci stát se již v neděli mistrem světa. Filip Mareš a Filipem Kohnem září v nižších kategoriích. Jana Černého naopak potrápily potíže s brzdami, které mu s největší pravděpodobností sebraly naděje na výhru ve WRC 3.
„Mám radost, že jsem na konci dne. Udělat chybu je velice snadné a věděl jsem, že důležité je především to, abychom se dostali až do cíle. Na poslední rychlostní zkoušce to bylo docela kluzké, takže jsem jel hlavně na jistotu,“ hodnotil Neuville své páteční vystoupení na šumavských erzetách.
Neuville přitom nemohl do druhého dne soutěže vstupovat zrovna s optimismem. Na vedoucího Sébastiena Ogiera sice ztrácel ze druhého místa pouze devět desetin sekundy, na čtvrteční supespeciálce ve Velké Chuchli ho ovšem potkal kontakt s balíkem slámy, který jeho vůz připravil o některé aerodynamické prvky. Vzhledem k tomu, že při zastávkách v servisní zóně v Janovicích nad Úhlavou nebylo povoleno měnit díly karoserie, měl Belgičan obavy. Ty se ale brzy rozplynuly.
Ráno v Klatovech byl sice nejrychlejší Ogier a své vedení před Neuvillem navýšil na 3,2 sekundy, poté se ale karta začala obracet. Ve Strašíně i Šumavských Hošticích totiž Ogierovi zkomplikovaly situaci jezdecké chyby. To Neuvillovi umožnilo, aby se před odpolední sekcí ujal vedení s náskokem 2,7 sekundy.
Při druhých pátečních průjezdech jezdec Hyundai svou situaci ještě vylepšil. Na závěrečné rychlostní zkoušce mu sice Ogier nadělil půl sekundy, jinak byl ale Belgičan pokaždé rychlejší. Díky tomu vstoupí do soboty, kdy už se bude závodit na území Německa a Rakouska, s náskokem 6,4 sekundy.
„Ráno jsme dvakrát přestřelili v zatáčce, což nás stálo nějaké ty vteřiny. Na páté rychlostní zkoušce jsme navíc počítali s tím, že budeme ztrácet čas. Na trati totiž byly nečistoty a spousta listí. Odpoledne jsme ztratili pár sekund ke konci sedmé rychlostní zkoušky, což také bylo frustrující. V té poslední jsme ale trochu více zariskovali a dokázali jsme zůstat v kontaktu s prvním místem,“ řekl na konci dne Ogier.
Check out @SebOgier and @vinzzlandais at work on Czech tarmac ????#ToyotaGAZOORacing #GRYaris #WRC #CentralEuropeanRally ???????????????????????? pic.twitter.com/p0oiRMEzoT
— TOYOTA GAZOO Racing WRT (@TGR_WRC) October 18, 2024
Aby si Thierry Neuville mohl již v neděli zajistit titul mistra světa, potřebuje tento víkend získat alespoň dva body na týmového kolegu Otta Tänaka a současně neztratit více než 10, respektive 15 bodů na Sébastiena Ogiera s Elfynem Evansem. To by se mu za stávající situace podařilo.
V tuto chvíli ale Neuville nemá ještě nic jistého. Body se totiž letos podle nového systému rozdělují na třikrát. Jezdci, kteří se po sobotě budou nacházet na prvních deseti místech, si připíší body podle klíče 18-15-13-10-8-6-4-3-2-1. Následně bude ohodnocena i nejlepší sedmička nedělní etapy (7-6-5-4-3-2-1) a nejrychlejší pětice na powestage (5-4-3-2-1). Získ bodů za sobotní umístění je podmíněn tím, že jezdec dokončí celou soutěž.
Ott Tänak se po pátku nachází na celkové třetí pozici se ztrátou 1,4 sekundy na Ogiera. Elfyn Evans je čtvrtý, přičemž za Tänakem zaostává o 7,3 sekundy.
Pro Andrease Mikkelsena začala ve čtvrtek soutěž slibně. Norský závodník, který se do sedačky třetího speciálu Hyundai vrátil poprvé od červnové Polské rallye, se po prvních dvou rychlostních zkouškách nacházel na třetí pozici. V pátek se ale nejprve propadl na šestou pozici a na prvním průjezdu Šumavskými Hoštice přišel konec jeho vystoupení. Na rychlostní zkoušce, kde jezdce trápily nečistoty a spadané listí, nezvládl levotočivou zatáčku a naboural do plotu s pevnými sloupky.
„Zkrátka jsem uklouzl a šel mimo trať,“ sypal si Mikkelsen popel na hlavu. „Podmínky byly velice záludné a šlo o náročnou rychlostní zkoušku. V té levé zatáčce to zkrátka klouzalo více, než jsem očekával a zkrátka jsem šel do plotu. Byl to pořádný plot, takže auto bylo hodně poškozené,“ uvedl pro server DirtFish.
FIRST MAJOR INCIDENT OF THE DAY!
— D A N N Y (@Danny10_DotCom) October 18, 2024
Andreas Mikkelsen lost the car and crashed hard into some wooden poles on the side of the road just after passing the fourth split.
Not what Hyundai needed for their manufacturers' championship aspirations.#WRC #CER2024 pic.twitter.com/Jk7yp4hv39
Sen Andrease Mikkelsena o pódiovém výsledku možná v pátek skončil, u Filipa Mareše je tomu ale naopak. Český jezdec se sice ve třídě WRC 2 propadl po prvním průjezdu Strašínem na třetí pozici za Mikolaje Marczyka, na začátku druhé série rychlostních zkoušek se ale před Poláka dostal zpět. Jezdec stáje ACCR Toyota Dolák zůstává i díky dvěma vyhraných rychlostním zkouškám na druhé pozici, přičemž za vedoucím Nikolajem Grjazinem zaostává o 45,9 sekundy. Celkově je jedenáctý.
Věroslavu Cvrčkovi patří ve WRC 2 10. místo. Petr Nešetřil, který obdržel desetiminutovou penalizaci za nepovolenou pomoc při druhém průjezdu Šumavskými Hošticemi, drží 13. pozici.
Trápení Yohana Rossela, který musí Středoevropskou rallye bezpodmínečně vyhrát, aby se udržel v boji o titul, pokračovalo. Ve čtvrtek si Francouz poškodil zavěšení a v pátek se trápil s nastavením. Momentálně mu patří až páté místo se ztrátou více než minuty a půl na vedoucího Grjazina.
Ke stupňům vítězů nemá český jezdec nakročeno pouze ve WRC 2, ale také ve WRC 3. Tam se na druhé pozici nachází Filip Kohn. Ten ztrácí 35,1 sekundy na vedoucího Mattéa Chatillona. Kohn byl Francouzovi mnohem blíže a dopoledne na něj ztrácel dokonce jenom šest desetin, na posledním pátečním testu ovšem netrefil zatáčku.
Druhý český zástupce ve WRC 3 Jan Černý si v pátek vybral pořádnou porci smůly. Do dne sice vstupoval jako lídr průběžného pořadí, dopoledne se mu ale ve Strašíně uvolnil brzdový třmen a kvůli tomu ztratil téměř dvě minuty. Během dne sice ukazoval dobré tempo, o čemž svědčí mimo jiné fakt, že vyhrál více rychlostních zkoušek než kdokoli jiný, technická závada ho ale přišla draho. Momentálně je průběžně šestý se ztrátou více než minuty a půl na Chatillona.
Pátek uzavřel českou část letošní Středoevropské rallye. Ve zbylých dvou dnech už se pojede na území Rakouska nebo Německa.
Foto: Hyundai Motorsport, Ondřej Beneda
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.