Sébastien Ogier se v sobotu vrátil do čela průběžného pořadí Středoevropské rallye. Francouzovi pomohly mimo jiné i potíže Thierryho Neuvilla. Jezdec Hyundai ztratil čas, když uvízl v příkopu. Do závěrečného dne proto vstoupí až jako čtvrtý a není jisté, zdali mu to bude stačit k zajištění titulu. Jeho parťák Ott Tänak je totiž druhý a prohání Ogiera.
„Je to v pohodě, byl to dobrý den,“ hodnotil Ogier své sobotní vystoupení. „Na prvním místě je to vždy lepší,“ řekl o svém návratu do čela průběžného pořadí.
Přesun ze Šumavy na německé a rakouské „erzety“ nebyl pro startovní pole snadný. Zejména ráno totiž posádky potrápily mokrá místa. Pro Ogiera přitom nezačal den zrovna nejlépe. Po první rychlostní zkoušce ho totiž odsunul na třetí pozici Ott Tänak, který se díky nejrychlejšímu času přiblížil na pouhou půl sekundu k týmovému kolegovi Neuvillovi. Od druhého testu dne už se ale situace začala vyvíjet ve prospěch Ogiera.
Nejprve se osminásobný mistr světa vrátil na druhé místo a do poslední ranní zkoušky vstupoval jako druhý s dvouvteřinovou ztrátou na Neuvilla. To se ale brzy změnilo. Neuvilla totiž na posledním dopoledním testu potkaly hned dvakrát hodiny. Aby toho nebylo málo, uvízl jezdec Hyundai v příkopu, kde ztratil okolo 40 vteřin. A jelikož Ogier zajel nejrychlejší čas, ujal se vedení. Za ním následovali Ott Tänak (+4,5) s Elfynem Evansem (+8,1). Neuvilla přišla chyba draho. Pro Belgičana znamenala pád až na čtvrté místo, odkud ztrácel na Ogiera 25,7 sekundy.
„Můj rozpis byl zkrátka příliš rychlý. Rozhodl jsem se, že to pustím rovně, ale uvízl jsem,“ sypal si Neuville popel na hlavu.
Our championship leaders drop over 30s on SS11 with two different incidents - never a dull moment on this rally ????#WRC | #CER2024 ???????? pic.twitter.com/5GHRQBA48e
— FIA World Rally Championship (@OfficialWRC) October 19, 2024
Odpoledne už Ogier první místo nikomu nepřepustil. Ott Tänak se sice na úvodní rychlostní zkoušce druhých průjezdů přiblížil k Francouzovi na 1,1 sekundy, na zbylých dvou testech ovšem jezdec Toyoty zareagoval. Do neděle díky tomu půjde s náskokem 5,2 sekundy. Evans ztrácí na třetí pozici 14 sekund a čtvrtý Neuville je pozadu o 39,8 sekundy.
Neuville po skončení dne opět proklínal svůj rozpis. „Zaplatili jsme za to daň. Při průzkumných jízdách jsme udělali chybu,“ mrzelo ho. Rozhodně ale nehází flintu do žita. „Jsme samozřejmě zklamaní, ale rallye ještě neskončila. Zítřek bude vzrušující,“ dodává.
Aby si Thierry Neuville mohl zajistit svůj první titul již při Středoevropské rallye, musí tento víkend získat alespoň o dva body více než Ott Tänak. Současně platí, že Ogier na něj nesmí získat více než 10 bodů a Evans více než 15. Tento scénář se ale momentálně nenaplňuje. Za sobotní umístění si totiž Tänak v případě, že soutěž dokončí, připíše o pět bodů více než Neuville. Ogier v tuto chvíli získává na Neuvilla osm bodů a Evans pouze tři, jezdcům Toyoty tudíž hrozí konec nadějí na zisk titulu.
Ott Tänak sice v tuto chvíli má nakročeno k tomu, aby oddálil Neuvillovu korunovaci, co se týče boje o vítězství během neděle, má trochu obavy. „Poslední dvě rychlostní zkoušky byly sušší, než jsme očekávali. Zdá se, že v těchto podmínkách na Toyotu ztrácíme,“ přiznává.
On-board with the rally leaders (after SS13/18) ???? https://t.co/ob1EiGLO16 pic.twitter.com/DC9ZZLsQaC
— FIA World Rally Championship (@OfficialWRC) October 19, 2024
Také sobota přinesla vyřazení jednoho z favoritů. V pátek havaroval Andreas Mikkelsen, v sobotu skončilo předčasně vystoupení Adriena Fourmauxe. Držiteli čtyř letošních pódiových umístění odešel přední diferenciál, což znamenalo, že musel jet pouze s pohonem zadní nápravy. To vedlo mimo jiné i k výletu mimo trať, při kterém si poškodil pneumatiku. Své účinkování zabalil po prvních dvou erzetách.
„Bezpečnost je na prvním místě. Pro dnešek končíme. Přední diferenciál se rozbil už před startem a auto se v těchto podmínkách chová příliš nebezpečně a nepředvídatelně. Poškozeny mohou být i další díly, takže bychom na to neměli tlačit,“ okomentoval jezdec M-Sportu své rozhodnutí.
When the driver becomes the passenger ????????@AdrienFourmaux @AlexandreCoria @MSportLtd @FordPerformance @cerwrc #WRC | #MSPORTERS | #CER2024 ???????? pic.twitter.com/MnBPGJJKrY
— FIA World Rally Championship (@OfficialWRC) October 19, 2024
Andreas Mikkelsen se v sobotu do soutěže vrátil. Nor se na první sobotní erzetě roztočil a také ho potrápily mírné potíže s hybridem. Na dobrý celkový výsledek už nyní nemůže pomýšlet. Celkově je totiž až třicátý třetí. Jeho jediné naděje se upínají k nedělnímu programu.
Vystoupení Filipa Mareše se stále vyvíjí velice slbně. Český jezdec drží nejen druhé místo ve třídě WRC 2, ale dokonce se posunul i do elitní desítky celkového pořadí. Po sobotě mu totiž patří 10. místo. To znamená, že pokud soutěž dokončí, připíše si bod do absolutního pořadí šampionátu.
„Škoda mojí chyby v jednom odbočení, která nás stála skoro 20 vteřin. Kromě časové ztráty ale naštěstí nic jiného,“ uvedl po skončení etapy jezdec stáje ACCR Toyota Dolák, který ztrácí v kategorii WRC 2 téměř dvě minuty na vedoucího Nikolaje Grjazina.
Věroslavu Cvrčkovi patří ve WRC 2 desáté místo. Petr Nešetřil je třináctý. Francouzskému jezdci Yohanu Rosselovi, který musí Středoevropskou rallye bezpodmínečně vyhrát, aby zůstal v boji o titul, se situace komplikuje. Rossel dokončoval již čtvrteční program s poškozeným zavěšením. A v sobotu ráno ho potkalo po výletu mimo trať to samé. Momentálně mu patří 11. pozice a na první místo ztrácí téměř 16 minut.
Filip Kohn má ve WRC 3 soutěž stále rozjetou na druhé místo. Jan Černý sice i nadále exceluje a během soboty vyhrál čtyři z celkových šesti rychlostních zkoušek, páteční problémy s brzdovými třmeny a sobotní penalizace za virtuální retardér ovšem znamenají, že je průběžně až pátý.
Neděle přinese závěrečné čtyři rychlostní zkoušky. Na posádky čeká dohromady 54,08 ostrých kilometrů.
Foto: Toyota Gazoo Racing
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.