Pokus o restart kariéry. Bývalý šampion WRC 2 Lindholm se vrací ke „Škodovce“

Sázka na Hyundai nevyšla, je čas na návrat. Mistra světa kategorie WRC 2 z roku 2022 Emila Lindholma letos budeme po dvouleté pauze vídat opět s vozem Škoda Fabia RS Rally2 stáje Toksport. Fin chce vzkřísit skomírající kariéru.

„Náš program na rok 2025 je už nyní jasný. Ze všeho nejdříve chci poděkovat všem, kteří nás podporují a díky kterým je možné v této sezoně závodit,“ oznámil 28letý jezdec svůj návrat do známého prostředí.

Spojení Lindholm + Škoda bylo v minulosti velmi úspěšné. Finský jezdec si s vozem této značky zazávodil poprvé již v roce 2018, kdy se s modelem Škoda Fabia R5 věnoval finskému šampionátu. Roky 2020, 2021 a 2022 strávil především ve voze Škoda Fabia Rally2 evo a v sezoně 2023 přišel přesun do nejnovější Fabie RS Rally2. Největších úspěchů dosáhl s Rally2 evo. V roce 2021 nejprve vybojoval titul finského mistra a o rok později se stal světovým šampionem v rámci WRC 2. Tehdy porazil i zkušenějšího týmového kolegu Andrease Mikkelsena.

Ve Škodě Fabia RS Rally2 odjel Lindholm na světové scéně jenom tři starty, z nichž vytěžil jedno pódiové umístění. Uprostřed sezony 2023 totiž náhle přešel k Hyundai. Speciály i20 N sice v mistrovství světa nepatřily a dodnes nepatří k nejkonkurenceschopnějším vozům kategorie Rally2, Lindholmův přestup byl ale motivován především vidinou budoucího přesunu do elitní kategorie Rally1, kde jihokorejská značka působí.

Tento plán ale nevyšel. S vozem kategorie Rally1 se sice Lindholm svezl, ale pouze při testování. Na rychlostních zkouškách navíc nedokázal napodobit výkony, které předváděl za volantem „škodovky“. Při prvním startu v Estonsku sice vybojoval bronzový výsledek, od té doby už se ale na stupně vítězů nepodíval. Více než polovina soutěží u něj navíc byla poznamenána haváriemi nebo technickými potížemi. Poté, co se Hyundai rozhodl od letoška svůj Rally2 program zrušit, pochopil Lindholm, že je čas na návrat.

Zpět do Fabie se těší. „Do vývoje vozu RS Rally2 jsem byl zapojen. Znám proto dobře jak tým, tak auto. Od té doby se ale vývoj vozu pravděpodobně posunul dál. Až při prvních testech proto poznáme, jak na tom auto v současnosti je,“ nechal se slyšet pro server RallyJournal.

V letošní sezoně chce Lindholm odjet minimálně pět podniků. Začne v dubnu při asfaltové Rallye Kanárské ostrovy, která je letos součástí kalendáře WRC vůbec poprvé. Následovat budou šotolinová vystoupení na Sardinii a také doma ve Finsku. Až poté bývalý šampion rozhodne o tom, jak bude vypadat zbytek sezony. Lindholmovou navigátorkou zůstane Reeta Hämäläinenová.

Ve snaze vrátit se na vrchol kategorie WRC 2 a třeba si i říct o pozornost některého z továrních týmů v Rally1 bude Lindholm čelit dychtivé a mladší konkurenci. Na titul si dělají zálusk mimo jiné loňský vicemistr Oliver Solberg s Toyotou Yaris GR, dále vítěz Rallye Monte Carlo Yohan Rossel s Citroënem C3 nebo Nikolaj Grjazin s Fabií RS.

Rovněž dodejme, že aby mohl Lindholm plnohodnotně zabojovat o titul, hodilo by se mu odjet více než pět soutěží. Podle pravidel totiž mohou účastníci kategorie WRC 2 nominovat až sedm podniků, v nichž zabojují o body. Z těchto startů se jim započte šest nejlepších výsledků. Program o pěti startech by tak Lindholma stavěl předem do nevýhody.

Foto: Škoda Motorsport

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.