Světový šampionát ve vytrvalostních závodech FIA WEC vůbec poprvé ve své historii zamířil do Monzy. Nedělní šestihodinovka bude prvním závodem této série na slavné italské trati.
11 zatáček, 5793 metrů. To jsou základní parametry Monzy,které se ne bezdůvodně přezdívá chrám rychlosti. V roce 2017 trať v Královském parku nedalo od Milána hostila předsezonní testy, ale oficiální podnik FIA WEC se na něm nikdy nejel. O to zajímavější podívaná to bude. Monza se stane dvanáctým okruhem v historii šampionátu.
Největším favoritem v absolutním pořadí je opět Toyota. Nic na to nemění ani stejná hodnota zátěže BoP, která by měla japonský vůz dorovat na úroveň speciálu Alpine. Po premiéře v Algarve se v Itaálii poprvé objeví hned dva nové speciály Glickenhaus. Americké speciály dorazily na Apeninský poloostrov přímo z Goodwoodu, kde se slavného závodu do vrchu účastnil Romain Dumas.
How cool is the Glickenhaus LMH racer! Romain Dumas is giving it some proper exercise here at #FOS.
— Goodwood Road&Racing (@GoodwoodRRC) July 10, 2021
Click the link below to watch FOS 2021 live ????https://t.co/Cyp30L7h5v pic.twitter.com/7B66i666Jq
Týmy Toyota i Alpine naproti tomu mohou těžit z toho, že před čtxyřmi lety nechyběly na předsezonním Prologu.
Ke koloritu patří vytrvalostního šampionátu změny v jezdeckém složení. I před závodem v Itálii zaúřadoval mimo jiné koronavirus. V LMP2 Nyck de Vries nahradí nizozemského krajana Job van Uiterta, který byl pozitivně testován na covid-19 už před týdnem před podnikem ELMS právě v Monze. Dalším pozitivním Nizozemcem je expilot F1 Giedo van der Garde, jehož nahradí Francouz Paul-Loup Chatin.
And I was looking forward so much, ‘cause I feel sharp as a razor. @RacingTeamNL @FIAWEC pic.twitter.com/yCypDTz9fj
— Giedo van der Garde (@GvanderGarde) July 15, 2021
Ve třídě LMGTE Am čeká debut Belgičanku Sarah Bovyovou, jež na postu bronzové pilotky stáje Iron Lynx nahradí Manuelu Gostnerovou z Polska. Ve stejné kategorii se objeví Američan Max Root v opraveném Porsche v barvách Teamu Project 1, které bylo téměř kompletně zničeno ve Spa-Francorchamps.
Monza nebude zkouškou pro piloty a stroje, ale také pro výrobce pneumatik Goodyear. Pro něj jde o poslední velký test před Le Mans. "Na konci dlouhých rovinek teplota pneumatik klesá, a pak je čeká velký tlak v dlouhé pravotočivé Parabolice nebo v Lesmo 1 a Lesmo 2. Podobnost mezi touto situaci a rovinkou Mulsanne Straight a jejími šikanami nám velmi pomůže," vysvětlil Mike McGregor, šéf programu firmy Goodyear pro vytrvalostní závody.
Závod na šest hodin v Monze startuje v neděli v pravé poledne našeho času.
Foto: FIA WEC
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.