Příliš nízký tlak v přední pneumatice a z toho důvodu hrozící časová penalizace. To je důvod, proč se Marc Márquez rozhodl v sedmém kole Velké ceny Thajska zvolnit a pustit do čela svého bratra Álexe.
„V prvních dvou kolech to všechno probíhalo hladce a cítil jsem, že mám rychlost. Jelo se mi opravdu velice dobře,“ popisuje Márquez úvod závodu. Tou dobou pokračoval ve stejném duchu jako v sobotu a nejspíše jen málokdo pochyboval o tom, že k vyhranému sprintu přidá i triumf ve velké ceně.
Pak to ale přišlo. Jezdci se nacházeli v sedmém kole a Márquez náhle začal zpomalovat na dlouhé rovince mezi třetí a čtvrtou zatáčkou. Leckoho možná v tu chvíli napadlo, že se u šestinásobného šampiona objevily technické problémy a jeho skvěle rozjetá premiéra v tovární Ducati končí předčasně. Pak ale přišlo nečekané. V momentě, kdy se před něj dostal jeho bratr Álex, vrátil se Marc zpět do tempa. Poté jezdil několik kol v závěsu za svým bratrem a jeho výkon působil sebejistě. Nakonec došlo na předjetí, kterým si definitivně zajistil výhru.
And at that moment @marcmarquez93 knew he've won the Grand Prix ????#ThaiGP ???????? pic.twitter.com/Ca4yo0t2xO
— MotoGP™???? (@MotoGP) March 2, 2025
Proč tedy v sedmém kole zpomaloval? Na vině byl tlak přední pneumatiky. „Viděl jsem, že se nenacházel ve správném rozmezí – byl příliš nízko. Dvě kola jsem byl proto tvrdší na brzdách a zkoušel ho zvednout. To jsem ale nedokázal a proto jsem se rozhodl počkat na Álexe,“ vysvětluje.
Obecně platí, že nižší tlak dodává pneumatice lepší přilnavost díky větší kontaktní ploše gumy a asfaltu. To poskytuje závodníkovi výhodu zejména při průjezdu zatáčkami. Čím je ale tlak nižší, tím vyšší je riziko, že dojde k explozi pneumatiky.
WHAT JUST HAPPENED?! @marcmarquez93 SLOWS DOWN AND LOSES THE LEAD ????#ThaiGP ???????? pic.twitter.com/fUnyJB9l7B
— MotoGP™???? (@MotoGP) March 2, 2025
I kdyby se Márquezovi podařilo v Thajsku dojet do cíle bez nehody, mohl si zavařit, pokud by nezvolnil. Pravidla totiž stanovují minimální tlak na 1,8 baru v případě přední a na 1,7 baru v případě zadní pneumatiky. Tyto hodnoty musí závodníci udržovat v 60 % hlavního závodu a ve 30 % sprintu. Pokud dojde k porušení pravidel, znamená to penalizaci 16 sekund v hlavním závodě a 8 vteřin ve sprintu.
Díky monitorovacímu systému mohou jezdci během závodu sledovat na palubní desce v reálném čase nejenom tlak pneumatik, ale také jejich teplotu. To jim dává šanci upravit jízdní styl tak, aby se vyhnuli případné penalizaci.
Případný trest 16 sekund by byl pro Marca Márqueze při Velké ceně Thajska drahý. Tato penalizace by ho totiž odsunula až na sedmou příčku za Johanna Zarca. Dá se ale předpokládat, že kdyby jezdec Ducati nemusel v sedmém kole zvolnit, nejspíše by projel cílem s mnohem vyšším náskokem. Z jeho slov se totiž zdá, že měl závod celou dobu pod kontrolou.
„Počítal jsem, kolik kol zbývá a kolik jich potřebuji. Měl jsem rezervu tří kol. Z toho důvodu jsem se za ním rozhodl zůstat až do doby, kdy zbývala do konce tři kola. Když jsem zjistil, že už mi zbývá jenom minimum kol, rozhodl jsem se zaútočit. Měl jsem dnes rychlost, takže jsem se s tím zvládl vypořádat,“ říká.
No crying! @marcmarquez93 kept his promise to his young superfan ❤️#ThaiGP ???????? pic.twitter.com/kK6NvtjpoN
— MotoGP™???? (@MotoGP) March 2, 2025
Márquezova slova nijak nepřekvapila ani jeho týmového kolegu Francesca Bagnaiu. Dvojnásobný mistr světa se musel na úvod sezony spokojit se třetí příčkou. „Marc si s námi po celý závod hrál, takže mým cílem mohlo být maximálně druhé místo,“ přiznal.
Pneumatiky Michelin byly v nedávné minulosti nejednou kritizovány za to, že jsou málo odolné. Francouzský výrobce chystá na příští rok novou specifikaci, kterým chce tento problém napravit. Tyto pneumatiky chtěl původně nasadit už letos, po loňských testech v Misanu se ale rozhodl jejich premiéru o rok odložit.
Foto: Ducati Corse
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.