Favorit F2 Martins se stává novým juniorem Williamsu. Vidina přestupu do F1 je ale stále vzdálená

Victor Martins se stává novým juniorem Williamsu. Jeden z hlavních favoritů letošního ročníku F2 se stále nevzdává svého snu o sedačce ve F1, s jeho vyhlídkami to ale přesto aktuálně nevypadá nejlépe.

„Mám velkou radost z toho, že se připojuji k jezdecké akademii Williamsu,“ těší se Martins. „Toto je pro mě nová kapitola, ale můj cíl zůstává stejný. Chci dál hnát sám sebe až na limit, ať už po osobní stránce nebo po závodnické, a dostat se do F1. Williams je ikonickým týmem s neuvěřitelnou historií a já si jsem jistý, že toto je to nejlepší místo, které mi pomůže dosáhnout mých cílů. Letos se budu soustředit na to, abych se stal šampionem F2 s ART Grand Prix a na maximalizování této příležitosti na trati i mimo ni,“ dodává.

23letý Francouz nebude součástí juniorského programu týmu F1 poprvé. V minulosti ho totiž podporoval Renault, potažmo Alpine. Chráněncem francouzské značky byl nejprve v letech 2018-2019 a poté v období 2021-2024. V rámci této spolupráce mohl jednou otestovat monopost z roku 2021 a dvakrát auto ze sezony 2022. Loni mu dal Alpine šanci i ve svém hypervoze při nováčkovském testu WEC, v úvodu letošního roku ale partnerství skončilo. Podle Martinse se neshodovaly cíle obou stran.

Martins dosud patřil k nejlepším ve všech juniorských šampionátech, kterých se účastnil. V roce 2017 se stal vicemistrem francouzské F4 a poté tři roky vyhrával závody v Eurocupu formule Renault. V sezoně 2018 obsadil páté místo. V ročníku 2019 se musel spokojit se druhým místem poté, co o 7,5 bodu podlehl současné hvězdě McLarenu Oscaru Piastrimu, který ho tímto vyšoupl i z juniorského programu Renaultu. V sezoně 2020 se Martins konečně dočkal titulu a poté už se stal součástí doprovodných závodů velkých cen F1.

Ve FIA F3 začal v roce 2021 pátým místem, o rok později už se stal šampionem a se stájí ART Grand Prix zamířil do F2. Tam se ale jeho pokrok zasekl. Martins sice dokázal v letech 2023 a 2024 vyhrávat závody, často ho ale připravovaly o body technické problémy nebo jezdecké chyby. Proto skončil v sezoně 2023 pátý a loni dokonce až sedmý.

Letos patří ve startovním poli F2 k nejzkušenějším a jako od takového se od něj proto očekává boj o titul. Úvodní podnik v Melbourne ovšem neproběhl podle jeho představ. V sobotním sprintu odstoupil po havárii. V neděli měl sice startovat z pole position po penalizaci Gabrieleho Miniho, hlavní závod byl ale nakonec zrušen kvůli dešti. Díky dvěma bodům za pole position je průběžně osmý.

Královna motorsportu je daleko

 Hned během nadcházejícího víkendu dá Williams Martinsovi šanci v kokpitu staršího monopostu F1. V Monze usedne do vozu FW45 z roku 2023. Nastoupí také další pilot F2 a junior britské stáje Luke Browning.

Je ovšem otázkou, zdali nové partnerství s Williamsem Martinse skutečně přibližuje do F1. Současní jezdci Williamsu Alexander Albon a Carlos Sainz totiž mají s týmem smlouvy minimálně do konce sezon 2027, respektive 2026. Pokud jde o papírově slabší týmy, bude určitě volno u Cadillacu a teoreticky by mohlo být i u Racing Bulls, ani tyto dvě možnosti se ale nejeví jako reálné.

Cadillac jako nový tým bude inklinovat spíše k angažování zkušených jezdců, přičemž není tajemstvím, že z juniorů uvažuje především o závodníkovi IndyCar Coltonu Hertovi. Pokud by potřebovali nového závodníka u Racing Bulls, nabízí jim nejednu možnost juniorský program Red Bullu v čele s Arvidem Lindbladem. Helmut Marko navíc bude po zklamání s Nyckem de Vriesem v roce 2023 zdrženlivý k angažování pilota, který do tohoto juniorského programu nepatří.

Pokud se podíváme na seznam juniorů Williamsu, určitě Martins patří mezi první, o kterých by tým mohl v případě povýšení uvažovat. I zde ale má jednoho vážného konkurenta. Je jím právě již zmíněný Luke Browning. Brit letos zažívá ve F2 svou první kompletní sezonu a po prvním podniku je navíc celkově před Martinsem – patří mu třetí místo.

Poslední roky navíc jasně ukázaly, že když jezdec získá titul až v pozdější fázi svého působení ve F2, což je Martinsův případ, není pro týmy F1 už tolik atraktivní. Typickým příkladem jsou šampioni z let 2022, respektive 2023 Felipe Drugovich a Théo Pourchaire. Ti získali své tituly až ve svých třetích kompletních sezonách a na závodní sedačku ve F1 to dodnes nestačilo.

Mnohem zajímavější jsou pro týmy naopak talentovaní závodníci, kteří zazáří ihned. To ukázali například šampion z let 2021 Oscar Piastri nebo loňský mistr Gabriel Bortoleto.

Victor Martins se tak vlastně nachází v podobné situaci jako náš Roman Staněk. Letošní rok je velmi pravděpodobně jeho poslední šancí uspět a pokusit se získat si pozornost týmů F1. Pokud se tak nestane, je velmi pravděpodobné, že se v roce 2026 vydají jeho kroky směrem k jiné disciplíně.

Foto: Williams Racing

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.