Šampionát Formule 1 2025 směřuje do napínavého finále a tým McLaren stojí před situací, jakou nezažil od legendárního roku 2007. Lando Norris a Oscar Piastri jdou do posledních čtyř závodních víkendů sezony odděleni jediným bodem – a přestože napětí v paddocku sílí, šéf týmu Andrea Stella zůstává klidný.
„Nemyslím si, že by to vedlo k něčemu víc, než že se každý z nich soustředí na svůj vlastní víkend a snaží se z něj vytěžit maximum,“ říká Stella. „Oba vědí, že mají auto schopné bojovat o titul. Ale to neznamená, že by náš vztah nebo týmová rovnováha měly být v ohrožení.“
McLaren vstupuje do brazilského víkendu po sérii dramat, která by u jiného týmu mohla vést k napětí. Na Monze musel Piastri pustit Norrise, což otevřelo vnitřní diskuse o spravedlnosti a týmové hierarchii. O pár týdnů později v Singapuru se dvojice střetla přímo na trati a následné tresty zůstaly dlouho diskutovaným tématem. I přesto McLaren dokázal situaci ustát – a v Austinu i Mexiku už oba jezdci působili znovu jako sehraná dvojice.
Podle Stelly to není náhoda, ale výsledek promyšlené kultury, kterou tým v posledních letech vybudoval. „To, že naši jezdci spolupracují takto otevřeně, je podle mě něco, co jsme v historii Formule 1 ještě neviděli,“ zdůrazňuje Ital. „Máme nastavený rámec férovosti a komunikace, který drží všechno pohromadě. Nejsme naivní – víme, že tlak je obrovský. Ale víme taky, že oba chápou, že tým musí zůstat jednotný.“

Přístup McLarenu kontrastuje s dramatickou minulostí. Právě britský tým přišel v roce 2007 o titul, když vnitřní boj mezi Hamiltonem a Alonsem umožnil Kimi Räikkönenovi triumfovat s Ferrari. Stella, který tehdy působil právě po boku Räikkönena, si ten příběh dobře pamatuje.„Historie Formule 1 je pro nás velkým ponaučením,“ přiznává. „Ale tahle situace je jiná. Lando a Oscar se respektují, navzájem se podporují a vědí, že bez spolupráce by žádný z nich o titul bojovat nemohl.“
McLaren tak zůstává jediným týmem, který má v šampionátu 2025 dva jezdce s reálnou šancí na titul. A i když tlak roste s každým kolem, v garáži panuje klid. „Budeme dál tvrdě pracovat, aby to tak zůstalo až do konce,“ uzavírá Stella.
Foto: McLaren via X
Motoristická novinářka se specializací na okruhové a vytrvalostní závody. Zaměřuje se na dění v mezinárodních a evropských šampionátech, jako jsou FIA WEC, GT World Challenge Europe, GT Cup Series, a věnuje pozornost také MotoGP a Formuli 1.