Česká rallye se loučí se šampionem. Ve věku 70 let odešel Milan Dolák

Česká rallyeová scéna přišla o jednoho ze svých mistrů republiky. Ve věku 70 let nás ve středu 5. února navždy opustil Milan Dolák, šampion ze sezony 1997.

Svého největšího úspěchu kariéry dosáhl Dolák za volantem Toyoty Celica GT-Four s navigátorem Jaroslavem Palivcem. Ve své mistrovské sezoně s tímto autem vybojoval šest triumfů. Ve dvou případech s tímto modelem zvítězil také v sezoně 1999. Solidní ročník s tímto autem zažil také rok před ziskem svého titulu – v roce 1996 bral celkový bronz.

Během své kariéry, která trvala od 70. let minulého století až do sezony 2002, vyhrál Dolák v mistrovství republiky dohromady 14 soutěží. Nejvíce se mu dařilo při Rallye Šumava a dále při Rallye Český Krumlov. V obou těchto podnicích zaznamenal po třech triumfech. Kromě již zmíněné Celicy vyhrával v Česku i s Fordem Escort RS Cosworth (3x) a Toyotou Corolla WRC (3x). Závodil ale například také se Škodou Octavia WRC nebo Fordem Focus WRC 99. Kariéru ukončil v momentě, kdy už podle jeho slov nebylo možné konkurovat velkým týmům s továrními vozy.

Kromě českých soutěží se Dolák účastnil i podniků mistrovství Evropy. Také zde dokázal třikrát triumfovat, byť pokaždé na českém území. Vítězství mu přinesly Rallye Bohemia 1997, Rallye Šumava 1999 a Rallye Šumava 2000. Tyto soutěže najdeme současně i mezi jeho českými prvenstvími. Podniky se totiž konaly zároveň jako součást MČR.

Populární Barum rallye, která je součástí evropského kalendáře dodnes, ovšem Dolákovi moc nepřála. Už při svém prvním startu ve Zlíně v roce 1983 s Ladou VAZ 21011 MTX odstoupil kvůli technické závadě. O 10 let později vyřadil jeho Escort diferenciál. Jeho poslední dvě vystoupení v této soutěži, která se uskutečnila v letech 1996 a 1997 s Celicou, již byla vydařenější. Nejprve z toho bylo čtvrté místo a poté konečně stupně vítězů v podobě třetí příčky.

Dolák se vrhl také do podnikání. Společně s bratrem Lubošem a Jiřím Kočím založil společnost Toyota Dolák. Ta dodnes zajišťuje autorizovaný prodej, servis, opravy a služby značky Toyota na jihozápadě České republiky. Za dobu své existence se rovněž stala největším partnerem Toyoty v Česku. Dnes společnost vede syn Milan Dolák mladší.

Za volantem rallyeových speciálů jsme mohli Milana Doláka vidět naposledy v letech 2018 a 2019. Tehdy se účastnil soutěže historických vozů Rallye Praha Revival. Nastoupil s legendární Škodou 130 LR a naposledy právě s Toyotou Celica GT-4.

Loni jsme na rallyeové scéně mohli vídat i Toyotu Dolák. Pod hlavičkou této společnosti závodil Filip Mareš se speciálem Toyota GR Yaris Rally2. Objevoval se především v českém a evropském šampionátu. Nejvíce ale zazářil druhým místem při Středoevropské rallye v rámci WRC 2. Na konto si připsal i výhru na Lausitz rallye nebo celkovou čtvrtou příčku v mistrovství republiky.

Foto: Rallye Český Krumlov

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.