Olympijské hry a motorsport patří k sobě. Zde je příklad několika závodníků, kteří se jezdili na okruzích i závodili pod pěti kruhy.
31 DE ENERO 1954: Se corre el GP de la Ciudad de Buenos Aires para F. Libre que fue ganado por Maurice Trintignant con una Ferrari 625 a 115,756kph sobre Roberto Mieres con una Maserati 250F y Jose F. Gonzalez-Giuseppe Farina con otra Ferrari 625 pic.twitter.com/XY0gLfIy69
— Pasion Tuerca de Alberto Lopez???????? (@Pasiontuerca) January 31, 2023
Úspěšný argentinský závodník se v F1 objevil v 50. letech. Mieres se narodil v roce 1924 a svou závodní kariéru zahájil ve sportovních vozech. Poté přešel do formule 1, kde závodil v letech 1953 až 1955. Jako jezdec týmů Gordini a Maserati se zúčastnil 17 Velkých cen mistrovství světa. Ačkoli nezískal žádné vítězství, dosáhl na čtyři čtvrtá místa. Argentinec, který byl známý svým konzistentním a spolehlivým stylem jízdy, dosáhl v F1 na 13 mistrovských bodů.
Před svým působením v motoristickém sportu Roberto Mieres vynikal jako olympionik. V roce 1948 reprezentoval Argentinu na letních olympijských hrách v Londýně, kde se zúčastnil závodů v plachtění. Mieres startoval ve třídě Firefly.
Assisti ontem o filme "Ferrari", que conta a trajetória de Enzo Ferrari. A cena que mais me chamou a atenção, foi a do acidente que vitimou o piloto anglo-espanhol Alfonso de Portago, conhecido como "Fon", nas Mille Miglia de 1957. O registro abaixo, conhecido como "O beijo da… pic.twitter.com/cFiX9IhMqq
— Nivea Kalmar (@niveakalmar) February 23, 2024
Portugalec byl v 50. letech významnou postavou motoristického sportu, známou svou všestranností a odvážným duchem. Závodil v různých disciplínách, včetně formule 1 a závodů sportovních vozů, a jezdil za Ferrari. De Portago debutoval v F1 ve Velké ceně Francie 1956 a rychle se proslavil svým agresivním stylem jízdy. Přestože jeho kariéra ve formuli 1 byla krátká, dosáhl pozoruhodných výsledků, například druhého místa ve Velké ceně Velké Británie 1956. Jeho život a kariéra se tragicky uzavřely, když ve věku 28 let zahynul při havárii během vytrvalostního závodu Mille Miglia v Itálii roku1957.
Před svou kariérou v motoristickém sportu Alfonso de Portago zažil pozoruhodný start jako olympionik. V roce 1952 se zúčastnil zimních olympijských her v Oslu, kde reprezentoval Španělsko v bobové čtyřce. Ačkoli nezískal medaili, účast na olympijských hrách ukázala jeho sportovní všestrannost a soutěživého ducha.
Princ Birabongse Bhanudej Bhanubandh, známý jako princ Bira, byl průkopníkem motorsportu a členem thajské královské rodiny. Narodil se v roce 1914 a stal se prvním thajským jezdcem, který závodil ve formuli 1. Princ Bira zahájil závodní kariéru ve 30. letech minulého století a jezdil za významné týmy, jako byly ERA a Maserati. Kariéra ve formuli 1 trvala od roku 1950 do roku 1954. Zúčastnil se 19 Velkých cen. Nejlepším výsledkem bylo čtvrté místo ve Velké ceně Švýcarska 1950 a získal celkem osm mistrovských bodů. Vedle formule 1 se princ Bira úspěšně účastnil i dalších závodů včetně 24 hodin Le Mans.
Před svou kariérou ve dvou stopách se princ Bira prosadil jako olympionik, když se v roce 1956 zúčastnil letních olympijských her v Melbourne. Soutěžil v plachtění, konkrétně ve třídě Star. Odjel domů bez cenného kovu.
Ben Pon Abarth Carrera Tulip Rally 1963 pic.twitter.com/wZcvcntkqh
— Haustex Racing (@haustexracing) February 8, 2023
Nizozemec výrazně přispěl k vývoji závodních vozů Porsche. Pon se narodil v roce 1936 a ve své závodní kariéře se účastnil závodů formule 1, závodů sportovních vozů i vytrvalostních klání. Ve formuli 1 debutoval v roce 1962 při Velké ceně Nizozemska, kde jel za soukromý tým Ecurie Maarsbergen. Jel i 24 hodin Le Mans. Ponovo angažmá ve společnosti Porsche přesahovalo rámec závodění, neboť hrál klíčovou roli v propagaci a úspěchu značky Porsche, zejména ve Spojených státech.
V roce 1972 se Pon zúčastnil letních olympijských her v Mnichově jako člen nizozemského střeleckého týmu. Soutěžil ve skeetu.
Divina Galica. Photo: Dennis Oulds. pic.twitter.com/FxHvMCyFnf
— Demetriou Neto (@NetoDemetriou) March 31, 2023
Všestranná Britka se ukázala světu v zimních sportech i na okruzích. Galicaová se narodila v roce 1944 a zpočátku se prosadila jako olympijská lyžařka. Velkou Británii reprezentovala v alpském lyžování na třech zimních olympijských hrách: V roce 1964 v Innsbrucku, 1968 v Grenoblu a 1972 v Sapporu. Nejlepšího olympijského výsledku dosáhla v roce 1968, kdy skončila osmá ve sjezdu. Vedle účasti na olympijských hrách se Galicaová účastnila také závodů Světového poháru, kde se prosadila jako jedna z nejlepších britských lyžařek své doby.
Po skončení lyžařské kariéry usedla Galicaová za závodní volant. Jako žena se snažila prorazit v převážně mužském sportu. Startovala v různých šampionátech včetně formule 1, formule 2 a závodů sportovních vozů. Galicaová debutovala v F1 v roce 1976, kdy se pokoušela kvalifikovat do Velké ceny Velké Británie, kde se však nekvalifikovala. Závodila také v britském seriálu formule 1 Aurora.
???????????? Le Mans 1969 ???????? ????
— PHN16 (@PHN16) February 16, 2023
Pilotes
Nanni Galli / Robin Widdows,
Equipe Matra Elf,
Matra MS630/650, pic.twitter.com/EVd9Y3GlHa
Britský sportovec dosáhl úspěchů v motorsportu i na olympijských hrách. Widdows se narodil v roce 1942 a svou sportovní kariéru zahájil jako bobista. Za Velkou Británii startoval na zimních olympijských hrách v roce 1964 v rakouském Innsbrucku. Widdows se zúčastnil závodu čtyřbobů, kde jeho tým skončil na 17. místě.
Widdows přešel od bobů k motoristickému sportu na přelomu 60. a 70. let. Závodil v různých kategoriích, včetně formule 2 a formule 3, kde dokázal uplatnit svého soutěživého ducha. V roce 1968 ovládl britský šampionát formule 3. Objevil se také v F1, kde jezdil za týmy Cooper a Brabham. Zde byla jeho kariéra poměrně krátká a bez větších úspěchů.
This is the only human to win an #INDYCAR title (two, actually) and an Olympic medal (make that six Paralynpic medals) pic.twitter.com/rQQ4sAwxmi
— Arni Sribhen (@neckthai) July 26, 2024
Všestranně nadaný sportovec se prosadil za volantem i v paralympijském sportu. Zanardi se narodil v roce 1966 a má za sebou pozoruhodnou kariéru ve formuli 1 a CART. Na počátku 90. let závodil v F1 a později se výrazně prosadil za mořem. V letech 1997 a 1998 se v barvách týmu Chip Ganassi Racing stal dvakrát šampionem CART. Zanardiho agresivní styl jízdy a charismatická osobnost z něj udělaly oblíbence fanoušků. Osud se však dramaticky změnila v roce 2001, kdy během závodu CART v Německu utrpěl děsivou nehodu, po níž mu byly amputovány obě nohy.
Zanardi prokázal pozoruhodnou odolnost a odhodlání. Po uzdravení se začal věnovat paralympijským sportům. Začal jezdit na handbiku a v této nové disciplíně rychle vynikl. Zanardi se zúčastnil paralympiády v Londýně v roce 2012, kde získal dvě zlaté a jednu stříbrnou medaili. V úspěších pokračoval i na paralympiádě v Riu de Janeiru v roce 2016, kde přidal další dvě zlaté a jednu stříbrnou medaili. Před dvěma lety měl těžkou nehodu na handbiku, načež absolvoval řadu operací hlavy.
Foto: Newspress
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.