Z okruhu pod pět kruhů nebo naopak. Příběhy závodníků, kteří okusili i olympiádu

Olympijské hry a motorsport patří k sobě. Zde je příklad několika závodníků, kteří se jezdili na okruzích i závodili pod pěti kruhy.

Roberto Mieres (LOH 1948)

Úspěšný argentinský závodník se v F1 objevil v 50. letech. Mieres se narodil v roce 1924 a svou závodní kariéru zahájil ve sportovních vozech. Poté přešel do formule 1, kde závodil v letech 1953 až 1955. Jako jezdec týmů Gordini a Maserati se zúčastnil 17 Velkých cen mistrovství světa. Ačkoli nezískal žádné vítězství, dosáhl na čtyři čtvrtá místa. Argentinec, který byl známý svým konzistentním a spolehlivým stylem jízdy, dosáhl v F1 na 13 mistrovských bodů.

Před svým působením v motoristickém sportu Roberto Mieres vynikal jako olympionik. V roce 1948 reprezentoval Argentinu na letních olympijských hrách v Londýně, kde se zúčastnil závodů v plachtění. Mieres startoval ve třídě Firefly.

Alfonso de Portago (ZOH 1952)

Portugalec byl v 50. letech významnou postavou motoristického sportu, známou svou všestranností a odvážným duchem. Závodil v různých disciplínách, včetně formule 1 a závodů sportovních vozů, a jezdil za Ferrari. De Portago debutoval v F1 ve Velké ceně Francie 1956 a rychle se proslavil svým agresivním stylem jízdy. Přestože jeho kariéra ve formuli 1 byla krátká, dosáhl pozoruhodných výsledků, například druhého místa ve Velké ceně Velké Británie 1956. Jeho život a kariéra se tragicky uzavřely, když ve věku 28 let zahynul při havárii během vytrvalostního závodu Mille Miglia v Itálii roku1957.

Před svou kariérou v motoristickém sportu Alfonso de Portago zažil pozoruhodný start jako olympionik. V roce 1952 se zúčastnil zimních olympijských her v Oslu, kde reprezentoval Španělsko v bobové čtyřce. Ačkoli nezískal medaili, účast na olympijských hrách ukázala jeho sportovní všestrannost a soutěživého ducha.

Princ Bira (LOH 1956)

Princ Birabongse Bhanudej Bhanubandh, známý jako princ Bira, byl průkopníkem motorsportu a členem thajské královské rodiny. Narodil se v roce 1914 a stal se prvním thajským jezdcem, který závodil ve formuli 1. Princ Bira zahájil závodní kariéru ve 30. letech minulého století a jezdil za významné týmy, jako byly ERA a Maserati. Kariéra ve formuli 1 trvala od roku 1950 do roku 1954. Zúčastnil se 19 Velkých cen. Nejlepším výsledkem bylo čtvrté místo ve Velké ceně Švýcarska 1950 a získal celkem osm mistrovských bodů. Vedle formule 1 se princ Bira úspěšně účastnil i dalších závodů  včetně 24 hodin Le Mans.

Před svou kariérou ve dvou stopách se princ Bira prosadil jako olympionik, když se v roce 1956 zúčastnil letních olympijských her v Melbourne. Soutěžil v plachtění, konkrétně ve třídě Star. Odjel domů bez cenného kovu.

Ben Pon (LOH 1972)

Nizozemec výrazně přispěl k vývoji závodních vozů Porsche. Pon se narodil v roce 1936 a ve své závodní kariéře se účastnil závodů formule 1, závodů sportovních vozů i vytrvalostních klání. Ve formuli 1 debutoval v roce 1962 při Velké ceně Nizozemska, kde jel za soukromý tým Ecurie Maarsbergen. Jel i 24 hodin Le Mans. Ponovo angažmá ve společnosti Porsche přesahovalo rámec závodění, neboť hrál klíčovou roli v propagaci a úspěchu značky Porsche, zejména ve Spojených státech.

V roce 1972 se Pon zúčastnil letních olympijských her v Mnichově jako člen nizozemského střeleckého týmu. Soutěžil ve skeetu.

Divina Galicaová (ZOH 1964, 1968 a 1972)

Všestranná Britka  se ukázala světu v zimních sportech i na okruzích. Galicaová se narodila v roce 1944 a zpočátku se prosadila jako olympijská lyžařka. Velkou Británii reprezentovala v alpském lyžování na třech zimních olympijských hrách: V roce 1964 v Innsbrucku, 1968 v Grenoblu a 1972 v Sapporu. Nejlepšího olympijského výsledku dosáhla v roce 1968, kdy skončila osmá ve sjezdu. Vedle  účasti na olympijských hrách se Galicaová účastnila také závodů Světového poháru, kde se prosadila jako jedna z nejlepších britských lyžařek své doby.

Po skončení lyžařské kariéry usedla Galicaová za závodní volant. Jako žena se snažila prorazit v převážně mužském sportu. Startovala v různých šampionátech včetně formule 1, formule 2 a závodů sportovních vozů. Galicaová debutovala v F1 v roce 1976, kdy se pokoušela kvalifikovat do Velké ceny Velké Británie, kde se však nekvalifikovala. Závodila také v britském seriálu formule 1 Aurora.

Robin Widdows (ZOH 1964)

Britský sportovec dosáhl úspěchů v motorsportu i na olympijských hrách. Widdows se narodil v roce 1942 a svou sportovní kariéru zahájil jako bobista. Za Velkou Británii startoval na zimních olympijských hrách v roce 1964 v rakouském Innsbrucku. Widdows se zúčastnil závodu čtyřbobů, kde jeho tým skončil na 17. místě.

Widdows přešel od bobů k motoristickému sportu na přelomu 60. a 70. let. Závodil v různých kategoriích, včetně formule 2 a formule 3, kde dokázal uplatnit svého soutěživého ducha. V roce 1968 ovládl britský šampionát formule 3. Objevil se také v F1, kde jezdil za týmy Cooper a Brabham. Zde byla jeho kariéra poměrně krátká a bez větších úspěchů.

Alex Zanardi (letní paralympiáda 2012 a 2016)

Všestranně nadaný sportovec se prosadil za volantem  i v paralympijském sportu. Zanardi se narodil v roce 1966 a má za sebou pozoruhodnou kariéru ve formuli 1 a CART. Na počátku 90. let závodil v F1 a později se výrazně prosadil za mořem. V letech 1997 a 1998 se v barvách týmu Chip Ganassi Racing stal dvakrát šampionem CART. Zanardiho agresivní styl jízdy a charismatická osobnost z něj udělaly oblíbence fanoušků. Osud se však dramaticky změnila v roce 2001, kdy během závodu CART v Německu utrpěl děsivou nehodu, po níž mu byly amputovány obě nohy.

Zanardi prokázal pozoruhodnou odolnost a odhodlání. Po uzdravení se začal věnovat paralympijským sportům. Začal jezdit na handbiku a v této nové disciplíně rychle vynikl. Zanardi se zúčastnil paralympiády v Londýně v roce 2012, kde získal dvě zlaté a jednu stříbrnou medaili. V úspěších pokračoval i na paralympiádě v Riu de Janeiru v roce 2016, kde přidal další dvě zlaté a jednu stříbrnou medaili. Před dvěma lety měl těžkou nehodu na handbiku, načež absolvoval řadu operací hlavy.

Foto: Newspress

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.