Supersportovní vůz s výkonem 386 kW (525 k) plně využívá technologie a koncepty z motoristického sportu.
Porsche 911 GT3 RS je navrženo pro maximální výkon. Kromě vysokootáčkového motoru s atmosférickým plněním, závodní DNA a inteligentní, lehkou konstrukcí, jsou jeho silnou stránkou především systémy chlazení a aerodynamiky, které jej nejvíce spojují s jeho závodním bratrem – modelem 911 GT3 R.
Základem pro výrazné zvýšení výkonu je koncept centrálního chladiče – myšlenka, která byla poprvé použita u vítězného speciálu 911 RSR z Le Mans a následně v modelu 911 GT3 R.
Namísto uspořádání se třemi chladiči, které známe z předchozích vozů, nové Por-sche 911 GT3 RS spoléhá na velký šikmý centrální chladič v přídi vozu. Je umístěn tam, kde je u běžných modelů 911 zavazadlový prostor. Toto řešení umožnilo využít zbylý prostor po stranách k integraci aktivních aerodynamických prvků.
Plynule nastavitelné segmenty předního a dvoudílného zadního křídla v kombinaci s řadou dalších aerodynamických opatření znamenají celkový přítlak 409 kg při rych-losti 200 km/h. To znamená, že nové Porsche 911 GT3 RS generuje dvakrát větší přítlak než jeho předchůdce (generace 991.2) a třikrát větší než současný typ 911 GT3. Při rychlosti 285 km/h je pak celkový přítlak 860 kg.
Poprvé v sériovém voze Porsche se zde objevuje systém redukce odporu vzduchu (DRS). Po stisku tlačítka systému DRS se křídla v určitém provozním rozsahu zploští a díky nižšímu odporu vzduchu je dosahovaná rychlost na rovných úsecích vyšší.
Nechybí ani funkce aerodynamické brzdy: prvky předního a zadního křídla se nastaví na maximum tak, aby byl odporem vzduchu vytvořen co největší zpomalovací efekt, což pomáhá už tak vysoce výkonným kolovým brzdám.
Vzhled nového modelu 911 GT3 RS se vyznačuje velkým počtem funkčních aerody-namických prvků. Nejvýraznějším rysem sportovního vozu GT je zadní křídlo ve tvaru „labutího krku“, které je výrazně větší ve všech směrech.
Zadní křídlo se skládá z pevného hlavního křídla a horního, hydraulicky nastavitelné-ho prvku křídla. Poprvé u sériového vozu Porsche je horní okraj zadního křídla vyšší než střecha vozu. Příď modelu 911 GT3 RS navíc již nemá klasický spoiler – místo toho je vybavena předním splitterem, který rozděluje vzduch proudící přes něj a pod ním.
Také odpružení reflektuje aerodynamické požadavky. Vzhledem k tomu, že podběhy kol nového modelu 911 GT3 RS jsou vystaveny silnému proudění vzduchu, jsou komponenty přední nápravy s dvojitým lichoběžníkovým závěsem navrženy v kapkovitém profilu.
Aby bylo zajištěno, že rovnováha přítlaku mezi přední a zadní nápravou bude zacho-vána i při brzdění z vysokých rychlostí, inženýři specializovaní na podvozek výrazně upravili brzdné charakteristiky. ¨
Vůz nabízí tři jízdní režimy: Normal, Sport a Track. V módu Track lze základní nastavení individuálně upravit. Kromě jiných nastavení lze odskok a kompresi tlumičů předních i zadních nastavit samostatně a v několika fázích. Zadní diferenciál lze také nastavovat a to pomocí otočných ovládacích prvků na volantu.
Čtyřlitrový vysokootáčkový motor s atmosférickým plněním byl ve srovnání s modelem 911 GT3 dále optimalizován. Zvýšení výkonu na 386 kW (525 k) je dosa-ženo především novými vačkovými hřídeli s upravenými profily. Technologie sání a pohonu ventilů pochází od Porsche Motorsport.
Sedmistupňová dvouspojková převodovka Porsche Doppelkupplung (PDK) má kratší stálý převod než 911 GT3. Přívody chladicího vzduchu na podvozku zajišťují, že pře-vodovka vydrží i extrémní zatížení při častém používání na trati. Model 911 GT3 RS zrychluje z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy a na sedmý rychlostní stupeň dosahuje maximální rychlosti 296 km/h.
Nové Porsche 911 GT3 RS je standardně vybaveno kovanými koly s centrální maticí z hliníku. Silniční sportovní pneumatiky o rozměrech 275/35 R 20 vpředu a 335/30 R 21 vzadu zajišťují vysoký mechanický grip.
Velmi lehká konstrukce je základním principem všech modelů RS již od legendárního modelu 911 Carrera RS 2.7. Díky řadě lehkých konstrukčních řešení, jako například rozsáhlé použití CFRP, váží 911 GT3 RS jen 1 450 kg (pohotovostní hmotnost dle DIN).
Například dveře, přední blatníky, střecha a přední kapota jsou vyrobeny z CFRP. Lehký materiál CFRP se používá také v interiéru, například tvoří konstrukci stan-dardních sedadel.
Zdroj: Porsche Inter Auto CZ
Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.