S Porsche v ulicích Monte Carla i divoká karta v DTM. Taková je Ogierova okruhová minulost

Osminásobný mistr světa v rallye Sébastien Ogier vstoupí během nadcházejícího víkendu do nové kapitoly své kariéry. V americkém Sebringu totiž odstartuje nový ročník vytrvalostního mistrovství světa WEC, který letos Francouz plánuje absolvovat celý včetně 24 hodin Le Mans. Půjde sice o jeho první sezonu v této sérii, rozhodně ale ne na okruzích. Pojďme si nyní připomenout jeho předchozí vystoupení na této scéně.

Premiéra v Le Castellet

Na okruzích si Ogier poprvé zazávodil ještě dva roky před začátkem jeho nejlepšího období v rallyeové kariéře - v říjnu 2011. Tehdy se objevil na okruhu Paula Ricarda v Le Castellet a nastoupil zde navíc hned ve dvou různých šampionátech během jednoho víkendu. Zúčastnil se totiž jak závěrečného podniku francouzského šampionátu vozů GT, při kterém utvořil posádku s Lionelem Comolem ve voze Ferrari F430 stáje Sport Garage, tak i finálového víkendu francouzské F4.

Úvodní závod GT skončil pro Ogiera a jeho parťáka Comoleho 16. pozicí. Ve druhém závodě si dvojice polepšila na osmé místo. Součástí startovního pole byl tehdy mimo jiné i Ogierův týmový kolega ve WRC u stáje Citroën Sébastien Loeb. Tomu se ve voze Ferrari 458 GT3 Italia GT3, kde se střídal s Brunem Hernandezem, dařilo více. V prvním závodě skončila posádka desátá a ve druhém pátá. Sezona 2011 byla rokem, během kterého se vztahy mezi Ogierem a Loebem kvůli vzájemné rivalitě zhoršily, což nakonec vedlo k Ogierovu odchodu do Volkswagenu.

V závodech francouzské F4 se Ogierovi dařilo více. Zde obsadil v obou jízdách pátou příčku. V prvním závodě se ale na ní posunul až po penalizaci dvou soupeřů. Ve druhé jízdě dokonce v úvodu na chvíli držel pódiovou třetí příčku, později se ale dopadl. Zajímavostí je, že jediným z Ogierových soupeřů byl tehdy ve francouzské F4 současný pilot stáje AlphaTauri ve F1 Pierre Gasly. Francouz obě jízdy víkendu vyhrál.

Bramborová medaile se Sciroccem

V roce 2012 už byl Ogier jezdcem Volkswagenu. Německá stáj ovšem tehdy ještě ve WRC závodila s vozy Škoda Fabia S2000. Vůz Volkswagen Polo R se ještě vyvíjel a jeho nasazení do soutěží bylo v plánu až od roku 2013.

Ačkoli ve WRC usedal Ogier do Fabie, s vozem značky Volkswagen si přece jen také zazávodil. Stalo se tak v srpnu při podniku seriálu Volkswagen Scirocco R Cup na Nürburgringu. Do něj Francouz nastoupil v rámci kategorie legend. Nebyl navíc sám. Kromě něj se tehdy závodního víkendu zúčastnili i další rallyeové hvězdy - čtyřnásobný mistr světa Juha Kankkuen, dvojnásobný šampion Carlos Sainz a také celkový vítěz z roku 1978 Markku Alén.

A nejlépe dopadl z této čtveřice Ogier. Francouz do závodu startoval jako osmý a po úvodním kole povyskočil na sedmou příčku. V úvodní zatáčce druhého okruhu ale do něj narazil zezadu Jakub Litwin, který nedobrzdil a poslal Ogiera do smyku. Ten ale situaci dokázal ustát, ačkoli se propadl na 10. místo. Ve zbytku závodu se mu ovšem dařilo prokousávat startovním polem a cílem projel jako čtvrtý. Sainz skončil jedenáctý, Alén devatenáctý a Kankkuen po nezaviněném incidentu se soupeři závod nedokončil.

Mezi předskokany F1

Další Ogierův okruhový start se uskutečnil v rámci závodu F1. V květnu totiž rodák z Gap, který se tou dobou nacházel po pěti odjetých soutěžích v čele průběžného pořadí WRC a směřoval za svým prvním titulem, nastoupil do podniku Porsche Supercup v ulicích Monte Carla.

Zatímco při předchozím startu ve Volkswagen Scirocco R Cupu obsadil čtvrté místo, tentokrát se musel spokojit s umístěním ve druhé desítce. Do cíle dorazil jako třináctý. Připsal si ale jedno menší vítězství. V závodě totiž startoval i jeho někdejší rival a týmový kolega Sébastien Loeb. Pro něj byl rok 2013 první sezonou po ukončení kariéry permanentního závodníka WRC, ve kterém už se v roce 2013 účastnil jen vybraných podniků. Objevoval se ale i v jiných šampionátech jako například Porsche Supercupu, kde odjel první dva podniky. V Monaku skončil šestnáctý a ze souboje rallyeových hvězd tak vyšel vítězně Ogier.

Účast při podniku v Monte Carlu v roce 2013 ale nezůstala jediným Ogierovým startem v Porsche Supercupu. O rok později se totiž v této sérii objevil znovu, tentokrát na rakouském Red Bull Ringu. V tomto případě ale nešlo o příliš úspěšné vystoupení. Ogier totiž po sedmi kolech odstoupil.

Proti Engemu

Dvojici Ogierových vystoupení v Porsche Supercupu dělil ještě jeden okruhový start. Zhruba měsíc před Red Bull Ringem se totiž objevil na Lausitzringu při podniku seriálu ADAC GT Masters. V tomto případě usedl za volant vozu Audi R8 LMS Ultra týmu Prosperia C.Abt Racing. Jeho týmovým kolegou byl Markus Winkelhock, šampion mistrovství světa GT1 nebo také účastník jedné velké ceny F1.

Vstup do víkendu sice nezačal pro Ogiera ideálně, když ve volném tréninku odjel kvůli technické závadě pouze pět kol. Nakonec se ale dvojici podařilo oba závody dokončit. V úvodní jízdě skončila francouzsko-německá posádka jako 13., a to i přesto, že Markuse Winkelhocka v první polovině závodu sestřelil soupeř a poslal ho do hodin. Druhý víkendový závod zase přinesl Ogierovi s Winkelhockem osmou příčku, na kterou se zvládli propracovat po startu z 19. pozice.

Proti Ogierovi s Winkelhockem si na Lausitzringu zazávodil mimo jiné i český pilot Tomáš Enge. Liberecký rodák tvořil spolu s Albertem von Thurn und Taxisem posádku stáje Reiter Engineering ve voze Chevrolet Camaro. Zatímco v prvním závodě skončili desátí, ve druhém čtrnáctí.

Návrat na Red Bull Ring

Zatím poslední Ogierův start na okruzích se datuje k roku 2018. Tehdy si podruhé v kariéře zazávodil na okruhu Red Bull Ring, kde o rok dříve rovněž otestoval monopost F1 stáje Red Bull. Tentokrát ale usedl do vozu Mercedes a na divokou kartu se s ním zúčastnil závodů DTM.

Do obou víkendových jízd se Ogier, který už byl tou dobou pětinásobným šampionem WRC a závodil za tým M-Sport, kvalifikoval jako poslední devatenáctý. V první jízdě ale dokázal dojet mimo jiné i po předjížděcích manévrech v závěru závodu na 12. pozici. Ve druhém závodě byl ale klasifikován jako poslední 17. se ztrátou jednoho kola. Ogiera zdržela mimo jiné i dodatečná zastávka v boxech kvůli očištění čelního skla.

Úvodní foto: Richard Mille Racing

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.