Nová éra. Toyota GR GT3 zamíří na okruhy místo Lexusu RC F GT3

Japonská automobilka představila zcela nový závodní vůz GR GT3 s čtyřlitrovým twin-turbo osmiválcem. Má nahradit dosluhující model Lexus RC F GT3 a do seriálů GT vstoupit kolem roku 2027.

Toyota skutečně nesázela na drobnosti. Na tiskové akci v Japonsku představila svůj nejnovější závodní stroj – Toyota GR GT3 – který má nahradit ikoničku stájí GT, Lexus RC F GT3. GR GT3 je postaven na lehkém hliníkovém rámu, jeho srdcem je nově vyvinutý čtyřlitrový, twin-turbo V8 motor, sdílející mnoho konstrukčních prvků s chystaným silničním sourozencem GR GT. 

Toyota i nadále sleduje filozofii „driver-first“ — tedy návrat ke kořenům, kdy auto dává co nejvíce zpětné vazby řidiči a citelně komunikuje chování vozu. Interiér GR GT3 je navržen s ohledem na co nejlepší pozici řidiče a vynikající výhled — zásadní pro náročné okruhové boje. 

Nový pohonný agregát je vrtání-zdvih 87,5 × 83,1 mm, má nízkou výšku kvůli umístění turbodmychadel do “hot-V” konfigurace, což umožňuje nižší kapotu a nižší těžiště. To je zásadní pro jízdní vlastnosti. GR GT3 by měl dědit podvozek a závodní DNA od svého civilního partnera, ale přizpůsobenou závodním požadavkům: suchá vana mazání, zavěšení kol, aerodynamiku i tuhost rámu. 

Toyota spolu s GR GT3 oficiálně potvrdila, že stávající RC F GT3 — který sloužil v WEC a dalších GT sériích od roku 2017 — dostane ještě šanci pro sezonu 2026. Podle zástupců týmu zákaznických stájí to prý nečiní problém: vůz je stále konkurenceschopný a pravidla sezóny nedovolují homologaci změn uprostřed roku. 

Jak se ovšem z médií dozvídáme, debut GR GT3 v ostrém závodním provozu je naplánován přibližně na rok 2027 — Toyota oznámila, že vývoj bude pokračovat i v průběhu roku 2026. Není tedy úplně jasné, zda bude vozidlo nasazeno do sezóny 2026, nebo si série GT ještě jednu sezonu počkají. 

Stojí za to připomenout, že GR GT3 není jediným novým kouskem z Japonska — současně Toyota ukázala i silniční verzi svého nového superauta, Toyota GR GT, a zároveň koncept možného elektrického návratu legendy v podobě Lexus LFA Concept. Všechny tyto modely se mají stát vlajkovými loděmi značek, které symbolizují novou éru dynamiky, performance i technologií. 

GR GT3 bude cílit na profesionální stájě i amatéry. Toyota deklarovala, že bude zákaznickým týmům (nebo jednotlivcům) zajišťovat optimální servis a podporu, aby si tento nový dělník okruhů mohl dovolit široký okruh zákazníků. 

S příchodem GR GT3 Toyota uzavírá jednu kapitolu a otvírá novou. Pro fanoušky FIA WEC i závodů GT to znamená novou naději na silného soupeře a konkurenční alternativu vůzům jako Ferrari, Porsche, Audi nebo Mercedes. Stará RC F GT3 si zaslouží uznání za dlouhá léta služby, ale GR GT3 slibuje od základů nové standardy — lehkost, výkon, nízké těžiště, výbornou ovladatelnost a především radost z řízení.

Foto: Toyota

Fotogalerie

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.