Tůma musel ve středu vyskočit ze čtyřkolky. Míří ale za svým nejlepším dakarským výsledkem

Zdeněk Tůma se po středeční etapě letošního ročníku Rallye Dakar posunul na čtvrté místo. Rodák z Českého Krumlova tak má na dosah svůj životní výsledek. Během středečního vystoupení ale zažil i jeden divoký okamžik, kdy musel vyskočit ze sedla své čtyřkolky.

Pro Zdeňka Tůmu se letos jedná o čtvrté vystoupení na Rallye Dakar. Na nejtěžší dálkovou rallye světa se rodák z Českého Krumlova vrátil po dvou letech. Loňský ročník vynechal.

"Když jsem loni sledoval závod v televizi, uronil jsem slzu," přiznal devětačtyřicetiletý jezdec pro oficiální web Rallye Dakar. "Okamžitě jsem si vzpomněl na ten pocit, který jsem měl na startovní rampě a také na to napětí před začátkem soutěže. Z toho důvodu se letos vracím. Ve čtyřkolkách mají všichni v podstatě stejné stroje. Výsledek tedy závisí zejména na schopnostech jezdce. Samozřejmě je to ale také o štěstí. Ideální by bylo vítězství, ale to by muselo jít všechno perfektně. Mým cílem je páté místo," uvedl dále před letošním ročníkem.

A po desáté etapě je Tůma na dobré cestě k tomu, aby svůj cíl nejen naplnil, ale dokonce ještě překonal. V prologu letošního ročníku sice obsadil až 14. pozici, v dalších dnech se mu ale dařilo (mimo jiné i díky potížím soupeřů) pořadím stoupat, až se po osmé etapě dostal na pátou příčku. Ani tím ale jeho vzestup neskončil. Po desáté etapě, ve které odstoupil kvůli problémům s motorem do té doby druhý Pablo Copetti, totiž Tůma figuruje na čtvrté pozici. Po potížích Aleše Lopraise to mimo jiné znamená, že je nejlépe umístěným Čechem napříč všemi kategoriemi.

Zdeněk Tůma má při své čtvrté dakarské účasti na dosah čtvrtou příčku. Foto: Barth Racing

Havárie na dvoustém kilometru

Po skončení středeční etapy sice Tůma mohl mít radost z posunu na první nepódiovou pozici, během ní ale nezažil pouze příjemné chvilky. Zatrnulo mu zejména po zhruba dvou stech kilometech.

"Vjel jsme do nějaké vykopané díry a čtyřkolka udělala kotrmelec. Stihl jsem vyskočit vedle, aby na mě čtyřkolka nespadla. Jinak by to byl problém. Naštěstí jsem stihl hodně přibrzdit, než se to stalo," popisuje Tůma svou krizovku. "Ten pád přišel někde na dvoustém kilometru. Zničehonic se tam objevila vyhrabaná díra. Nevím, co tam kdo dělal. Jsem rád, že jsem z toho vyvázl bez zranění. Čtyřkolka to trochu schytala. Přišel jsem o zpětné zrcátko a praskl mi štítek, ale mohlo to dopadnout daleko hůř," dodává.

I přes tento moment ale Tůma obsadil ve výsledkové listině etapy páté místo.

Bedna je daleko

Po posunu na čtvrté místo se pochopitelně nabízí otázka, zda-li by z této pozice nebylo možné ve zbytku soutěže ještě zaútočit na stupně vítězů. Na třetího Kamila Wisniewskiho už ale jezdec stáje Barth Racing ztrácí téměř pět hodin a pokud se nestane něco mimořádného, bude polský jezdec sesazen z pódia jen stěží. To si uvědomuje i Tůma.

„Snažím se na to nemyslet a soustředit se na svou jízdu. Jezdecky už to třetí místo není možné dosáhnout, můžu se posunout jen v případě, že někdo nedojede. Stejně tak, jak jsem se posunul tentokrát. A kdybych na to myslel, akorát můžu sám udělat chybu. Dnes jsem třeba málem vletěl do jednoho stromečku,“ říká.

Na třetího Kamila Wisniewskiho už má Tůma velkou ztrátu. Foto: Barth Racing

Ačkoli Wisniewski je Tůmovi hodně vzdálený, na čtvrté pozici se může český jezdec cítit pohodlně. Pátý Carlos Alejandro Verza z Argentiny je totiž pozadu o téměř devět hodin. Čtvrtým místem by Tůma výrazně překonal svůj dosud nejlepší dakarský výsledek z roku 2019, kdy skončil devátý.

Naposledy dosáhl český čtyřkolkář na Rallye Dakar pódiového výsledku v roce 2009. Byl jím současný jezdec stáje Buggyra v kategorii lehkých prototypů Josef Macháček, který tehdy celou soutěž vyhrál. Jednalo se o jeho poslední páté vítězství mezi čtyřkolkami. Předtím slavil i v letech 2000, 2001, 2003 a 2007. V loňském roce triumfoval mezi lehkými prototypy.

Úvodní foto: Barth Racing

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.