Značka Alpine postavila plně elektrický soutěžní speciál A290 Rallye. Vychází ze sériového vozu A290/Renaultu 5 a chce dokázat, že elektrika může v rallye fungovat – navzdory výhradám k dojezdu, hmotnosti i dobíjení.
Alpine A290 Rallye je možná nejpřesvědčivější pokus přenést fenomén „pětky“ do moderní soutěžácké reality. Základ? Nová silniční A290, tedy elektrický „hot hatch“ příbuzný Renaultu 5 E-Tech.
Zbytek je už práce dílen ve Viry-Châtillon a závodního oddělení Alpine: svařený bezpečnostní rám dle FIA, skořepiny Sabelt, speciální převod se samosvorem ZF, hydraulická ruční brzda a hlavně plnotučné brzdy – vpředu šestipístky a 350mm kotouče, vzadu jednopístky a 280mm kotouče s vlastním ABS. Auto drží na zemi ALP Racing Suspension a 18" kola EVO Corse obutá do Michelin Pilot Sport A. Pohon? Přední náhon, 220 koní (160 kW) a 300 N•m z elektromotoru, energii dodává 52kWh baterie (400 V). Továrna mluví o „skutečném vstupním bodu do elektrického závodění“ a nasazení v řadě formátů od lokálních podniků po vlastní jednorázovou trofej. Cena vozu je 59 990 eur bez DPH.

Právě srovnání se sériovým modelem je zajímavé. Silniční A290 nabízí „až 220 koní“ a stojí na stejné podvozkové platformě, která má víceprvkové zavěšení zadních kol, ale závodní verze přidává specifický redukční převod, robustnější brzdy, závodní podvozek, pneumatiku uzpůsobenou pro soutěže, rám, hasicí a elektro-monitoring. A ano, řeší i „zvuk“ – Alpine přidala systém, který synchronizuje zvukový projev s rychlostí a polohou plynu, aby auto působilo čitelněji pro posádku i diváky. Kdo chce, může tedy „slyšet“ rychlost i u elektromobilu.
Zrod projektu je načasovaný chytře. Alpine chce rozjet kariéru A290 Rallye ještě letos jednorázovou trofejí ve Francii a ukázat, že formát funguje. V tiskové zprávě popisuje i vlastní zázemí v servisní zóně včetně speciální dobíjecí infrastruktury, která má být šetrná k místním zdrojům energie a přizpůsobitelná místu konání. Je to důležité, protože právě logistika dobíjení bývá první námitkou proti elektrickým rallye.
Alpine není sama, kdo si elektriku na erzetách reálně zkouší. Opel už několik let provozuje ADAC Opel Electric Rally Cup s Corsou Rally Electric (100 kW/136 k, 50 kWh), v roce 2025 přidal i Mokka GSe Rally. Organizátoři mezitím posunuli řešení dobíjení: každá posádka má k dispozici mobilní „powerpack“ o kapacitě 160 kWh napájený z běžné sítě, takže servisní zóna nemá obří odběry a auta nabijí na 80 % zhruba za půl hodiny stejnosměrným proudem o výkonu 100 kilowattů. „Naše infrastruktura zvládá nároky rallye bez problémů,“ říká šéf Opel Motorsport Jörg Schrott.

Kde se A290 Rallye od „civilu“ liší nejvíc, je tedy schopnost vydržet závodní režim. Alpine otevřeně mluví o tom, že auto je postavené podle nových pravidel FIA eRally5 a je zamýšlené pro otevřené podniky i pohárové akce. To mimo jiné znamená i přísnou e-bezpečnost – od signalizace napětí po postupy zásahových složek, které FIA ladí napříč disciplínami. Elektrika není v rallye „divočina“, ale soubor předepsaných procesů a kontrolních prvků.
Kritici mají v ruce přesto několik tvrdých trumfů. Zaprvé hmotnost – baterie prostě váží, a v úzkých, špinavých, rozbitých sekcích znamená každý kilogram navíc delší brzdné dráhy a větší nápor na pneumatiky i brzdy. Zadruhé dojezd a efektivita – při soutěžním tempu klesá výrazně rychleji než v běžném provozu. Třetí námitka míří na servis: tradiční rallye se jezdí i s přejezdy přes stovky kilometrů, v proměnlivém počasí a s nepředvídatelnými zdrženími. Pokud servisní okno nevyjde, může se posádka dostat „na nulu“ dřív, než chce.
V posledních letech se navíc rozvířila debata o bezpečnosti akumulátorů: statisticky nebývají BEV požárně rizikovější než spalováky, ale jiné je chování při nekontrolovatelném přehřátí baterie. Právě tyhle postupy teď mezinárodní instituce i promotéři dolaďují.

Na druhé straně existují i racionální protiargumenty. Pohárové soutěže definují kratší „kilometrové“ nároky a standardizovaná serviska, takže dobíjení se dá plánovat. Mobilní kontejnery s akumulací omezují špičkové odběry a dovolují přijet „s vlastní elektřinou“. A závodníci si elektromobily pochvalují pro okamžitý zátah a velmi jemné dávkování trakce na výjezdech – to je v rallye alfa a omega. V letošní elektrické sérii Opel Cup se mimochodem rozhodovalo o titulu na power stage s rozdílem dvou sekund po 127 ostrých kilometrech, což mluví samo za sebe.
A290 Rallye do téhle mozaiky zapadá logicky. Alpine dává zákazníkům hotové závodní náčiní „na klíč“ a bok po boku ukazuje veřejnosti, že tichý speciál může být divácky čitelný – i proto přidala synchronizovaný zvukový projev. Z obchodního pohledu jde o chytře načasovaný vstup do soutěžního světa: za zhruba šedesát tisíc eur bez daně dostane tým komplet, který lze hned nasadit, a automobilka slibuje technickou podporu i vlastní jednorázový závod ještě letos. Pro značku se závodním DNA je to přirozený způsob, jak navázat na A110 a zároveň si „osahat“ elektriku v reálných podmínkách.

Jaká je tedy budoucnost elektrických rallye? Krátkodobě budou růst pohárové série a národní podniky, které dokážou postavit harmonogram „na míru“ dobíjení. Střednědobě se směr určí podle infrastruktury a politiky šampionátů: vrcholný šampionát WRC se po zkušenostech s hybridem naopak vrací ke spalovacím motorům. Někteří vlivní hráči varují, že „plně elektrické WRC“ nedává s dnešním stavem techniky smysl. Nic to ale neříká o vstupních patrech pyramidy – právě tam se elektrika nejlíp učí a škáluje. A pokud má někdo šanci prolomit „dojezdový strop“ pro běžné soutěže, je to kombinace větší baterie, chytřejší rekuperace a servisních powerpacků. A290 Rallye k tomu nepřidává ideologii, ale hmatatelný produkt. A to je v motorsportu vždycky dobrý začátek.
Na závěr to nejdůležitější: A290 Rallye není PR maketa. Je to hotový, homologovaný nástroj pro reálné soutěže s parametry blízkými sérii, jen vyztužený a zostřený pro šotolinu i asfalt. Ať už dopadne velká elektrická budoucnost jakkoli, tohle auto přinese nové týmy, nové jezdce a nový druh tichého napětí. A to rallye světu vždycky prospěje.
Foto: Alpine
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.