V srdci marocké pouště našli Kolocovi víc než závodní úspěch. Společné kilometry v dunách se pro otce Martina a dceru Aliyyah staly nejen testem techniky, ale i rodinné síly – generálkou na Dakar, která ukázala, že rychlost není všechno.
„Byla to naše poslední velká zkouška před Dakarem. Vyvíjíme nové komponenty pro naše speciály Revo T1+ GTR a sbíráme cenné informace, abychom z aut dostali maximum,“ vysvětlil Martin Koloc, který s italským spolujezdcem Mirko Brunem kategorii nakonec vyhrál.
Rallye du Maroc je považována za nejtěžší generálku před samotným Dakarem – a letošní ročník to jen potvrdil. Aliyyah Koloc čelila sérii technických problémů od pneumatik přes brzdy až po hnací hřídele, přesto se udržela ve hře.
„Samozřejmě je škoda, že jsme nenajeli tolik kilometrů, kolik jsme chtěli, ale i tak to byla skvělá příprava,“ řekla Aliyyah. „Teď víme přesně, co musíme vyladit a zlepšit.“
Martin Koloc dodává, že přes veškeré komplikace tým plnil cíle. „Naším úkolem bylo testování a vývoj – a to šlo podle plánu. Tým odvedl neuvěřitelnou práci, deset dní téměř nespali. Jsem všem opravdu vděčný.“

Pro oba ale šlo o víc než o pouhý test. Rallye se stala dalším dílem jejich společného příběhu, kde se rodina a závodění prolínají.
„Už loni jsme tu závodili společně, ale tentokrát jsme byli ve stejné kategorii,“ usmívá se Aliyyah. „Když jsem měla problém, otec mi pomohl situaci analyzovat. Mít ho poblíž je velké plus.“
Martin naopak zdůrazňuje, že společné závodění má hlubší význam: „Když máte to štěstí, že můžete dělat to, co milujete, se svými dětmi, nic lepšího neexistuje. Učíme se navzájem – v některých sekcích jsem rychlejší já, v jiných ona. Sdílíme data, trénujeme spolu. To je k nezaplacení.“
Blízkost ale přináší i tlak. „Když jel za mnou, byla jsem trochu ve stresu,“ přiznává Aliyyah s úsměvem. „Bála jsem se, že narazí na stejné místo, když jsem udělala chybu. Ale vždycky to zvládl.“
Buggyra do Afriky přivezla dvě verze vozu Red-Lined Revo T1+ GTR, postavené ve spolupráci s jihoafrickými partnery. Každý kilometr měl význam – testovaly se nové tlumiče, aerodynamické úpravy i software řízení motoru.
„Vyzkoušeli jsme spoustu nových komponentů,“ popisuje Martin. „Některé fungovaly skvěle, jiné ne. Ale právě proto tu jsme – abychom zjistili, co vydrží a co ne.“
Výsledek? Otec a dcera dokončili etapu s rozdílem pouhých deseti sekund. „To byl nádherný moment,“ říká Martin. „Ale ještě lepší bylo vidět, že Aliyyah zvládla i ty nejtvrdší úseky. Udělala obrovský pokrok.“
Rallye du Maroc uzavřela dlouhý rok vývoje pro Buggyru i Kolocovy osobně. Teď je čeká testování v Abú Dhabí, kde doladí poslední detaily před přesunem do Saúdské Arábie. „Maroko bylo skvělou přípravou,“ říká Aliyyah. „Dokončila jsem dvě etapy z pěti, ale i to stačilo, abych získala zkušenosti, které na Dakaru využiju. Byl to náročný, ale krásný týden.“
Zajímavé je, že ještě před Abú Dhabí se Aliyyah postaví na start rally Dry Creek na Vanuatu – soutěže, která má pro rodinu osobní význam. „Vanuatu má pro nás zvláštní místo,“ dodává Martin. „Aliyyah tam už závodila a teď se tam vracíme. Je to ideální způsob, jak udržet závodní rytmus.“
A jak vše shrnul Martin Koloc po návratu z Maroka? „Naučili jsme se, přizpůsobili jsme se a jsme zase o krok blíž k Dakaru. Ale nejcennější na tom všem je, že jsme to prožili společně jako rodina. To je něco, co vám žádná trofej nenahradí.“
Motoristická novinářka se specializací na okruhové a vytrvalostní závody. Zaměřuje se na dění v mezinárodních a evropských šampionátech, jako jsou FIA WEC, GT World Challenge Europe, GT Cup Series, a věnuje pozornost také MotoGP a Formuli 1.