Robot Expedice má za sebou víc než osm tisíc kilometrů a překonala hranici s Čínou. Posádky čeká ještě Korea, Japonsko a světová výstava Expo.
Pět dnů v Kazachstánu dalo Robot Expedici pořádně zabrat. Cesty připomínaly tankodrom, teploty šplhaly přes čtyřicítku a technika dostávala zabrat. Tatra 603 řešila přehřívání a vytržený tlumič, Škoda Octavia stávkovala kvůli nefunkční pumpě. „Každý kilometr si posádky musely vydřít,“ přiznáal člen výpravy Robin Běhal. Přesto všech sedm posádek zvládlo úsek přes devátou největší zemi planety a výprava už stojí na čínských hranicích. Všechna auta jsou pojízdná a připravená pokračovat.
Hranice ale nepustí jen tak. Než budou moci vozy vjet na čínské silnice, čekala je technická kontrola a formality včetně povinného místního řidičáku. Zkoušky se sice nedělají, ale papírování trvá. Navíc Kazachstán oslavil státní svátek, a tak si výprava místo dvou dnů na hranicích posedila rovnou tři. „Začali jsme už v sobotu, abychom neuvázli kvůli zavřeným přepážkám,“ vysvětlili Josef Zajíček, který jede s Tatrou 603 z roku 1959.
Cesta tím ale nekončí. Přes Čínu pojedou dalších deset dnů, s plánovanou zastávkou na českém velvyslanectví v Pekingu. Pak už zamíří na trajekt do Koreje, odkud je čeká poslední přesun do Japonska. Tam celá výprava dorazí na světovou výstavu Expo 2025 v Ósace, kam směřují stejně jako čtyři čeští turisté pěšky před více než padesáti lety. Dnes ale ve stopách jejich dobrodružství jedou motory, které psaly historii.
Foto: Robot Expedice
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.