Světový šampionát ve vytrvalostních závodech FIA WEC startuje do přelomové sezony.
V elitní kategorii hyperaut se objeví pětice speciálů, LMP čeká ve FIA WEC zřejmě labutí píseň a gétéčka mají jen třídu GTE AM před přechodem k autům specifikace GT3. V neposlední řadě jsou tu slabší prototypy LMP2. Tyto všechny vozy vyrazí v pátek odpoledne a v našeho času v Sebringu na trať závodu na 1000 mil. Ten bude první ze sedmi dílů světového šampionátu.
Víkendový předsezonní test FIA WEC se stal příslibem nového "zlatého věku" závodů sportovních vozů. Sebring představuje začátek této cesty ke slávě, na níž se vydá 11 vozů přihlášených do nejvyšší třídy.
S novými vozy a novými týmy má tato kategorie svěží vzhled. Přihlášeny jsou čtyři nové týmy, z nichž dva poprvé předvedou ve FIA WEC auta postavená podle pravidel LMDh organizace IMSA. Závod na 1000 mil je proto výjimečný v tom, že se poprvé utkají ve stejné třídě soutěží vozy LMH a LMDh.
Cadillac
Cadillac je spolu s Porsche jednou ze dvou značek, které nasadí hyperauta dle specifikace LMDh. Rozdíl je v tom, že na rozdíl od Porsche se Cadillac soustředí na jediný tovární vůz pro celou sezonu, ke kterému se v Le Mans připojí další dva vozy.
Účinkování týmu Ganassi ve FIA WEC je vedeno z Evropy, ačkoli manažer týmu Stephen Mitas nedávno médiím přiznal, že nové zázemí týmu ještě není zcela připraveno. Vystoupení vozu v Daytoně a během Prologu v Sebringu posloužilo jako základ předsezonní přípravy a tvořilo důležitou součást přípravy ambiciózního programu.
Porsche
Stejně jako Cadillac i Porsche ví, že se musí o svém novém voze 963, který připravuje tým Penske, ještě hodně naučit. Od Porsche se vždy očekávala a budou očekávat vítězství a tituly. Model 963 proto prošel rozsáhlým testovacím programem, který překročil 40 000 kilometrů, ale v Daytoně zklamala jeho výdrž.
V Sebringu se proto naskytuje jedna zásadní otázka: Přežijí vozy Porsche tuto hrbolatou trať? Pokud ano, pak jsou posádky, které tým dokázal sestavit, více než schopné bojovat o vítězství.
Ferrari
Ferrari je pravděpodobně největší novinkou v nejvyšší třídě, protože se s modelem 499P poprvé po 50 letech vrací na nejvyššího klání sportovních vozů se svojí tovární stájí.
Tým AF Corse testoval nový vůz na mnoha místech, včetně dvou testů v Sebringu, a na Floridu zamířil krátce po finálních testech obou vozů v Portimau. V Portugalsku se tým zaměřil na spolehlivost aut, přičemž zabrat dostaly oba speciály a svezli se všichni piloti.
Peugeot
Vozy Peugeot při svých prvních startech v druhé polovině loňské sezony často postrádaly přímou rychlost a spolehlivost.
Peugeot Sport se plně soustředil na zlepšení jízdních vlastností a před sezonou strávil čas testováním a vylepšováním vozů 9X8 pro první kompletní ročník FIA WEC. Bude to také vůbec první cesta Peugeotu do Sebringu v rámci mistrovství světa. A to po více než deseti letech od plánovaného výjezdu na floridskou leteckou základnu na úvodní závod FIA WEC v roce 2012, než byl program 908 Hybrid4 několik dní před začátkem sezony zrušen.
Toyota
Stejně jako Peugeot, i Toyota pro letošní rok modernizovala svůj loňský speciál - model GR010 Hybrid bude mít pro Sebring a další závody výrazně odlišný nový aerodynamický kit. Nejviditelnější změny jsou v podobě agresivnějšího aerodynamického paketu. Další vylepšení však byla provedena i jinde, aby se zlepšily jízdní vlastnosti.
Úpravy byly provedeny také na karoserii, aby se zefektivnilo chlazení brzd, a upravilo se uspořádání světlometů s cílem optimalizovat viditelnost v noci. Vůz díky svému modernizovanému vzhledu rozhodně vypadá agresivněji a cílevědoměji, ale to musí prokázat až v závodě.
Japonská značka má jasný terč na zádech, po pěti vítězstvích v Le Mans v řadě je její program do značné míry etalonem a zbytek konkurence ho bude chtít překonat.
Glickenhaus a Vanwall
Poslední dvě hyperauta pocházejí od menších týmů Glickenhaus a Vanwall. Oba zamířily do Sebringu s mnoha otazníky.
Tým Glickenhaus závodící pod americkou vlajkou nejel s vozem 007 LMH v závodě od loňské Monzy. Proto bude Sebring pro Glickenhaus výzvou, vždyť to bude druhé vystoupení ve FIA WEC na domácí půdě. Ale už teď se zdá, že vyrovnat umístění na stupních vítězů v Le Mans bude letos dost těžký úkol.
Vanwall Vandervell 680 má téměř totožnou pohonnou jednotku jako předchozí model LMP1 s motorem Gibson o objemu 4,5 litru. Uvidíme, jak rychlý a spolehlivý bude tato kombinace v Sebringu a vůbec v celé sezoně.
I když je těžké odhadnout, co lze očekávat, neměla by být očekávání nastavena příliš vysoko. Stejně jako Ferrari, ani speciál 680 ještě nezávodil. Tým také nemá k dispozici zdroje velkého výrobce dílů, které by mu pomohly s vývojem.
Závodní pole čítá 12 vozů LMP2, které stejně jako loni tvoří výhradně vozy Oreca 07 s motory Gibson a pneumatikami Goodyear.
Jedinou pozoruhodnou změnou v tomto poli - v sedmém roce platnosti aktuálních regulí LMP2 - je skutečnost, že byl zrušen pohár Pro-Am. Navíc je téměř jisté, že LMP2 zahajuje svou poslední sezónu ve FIA WEC (i když ne v Le Mans, kde bude v budoucnu startovat přibližně 15 vozů kvalifikovaných z ELMS, Asian Le Mans Series a IMSA). S chystabým příchodem vozů GT3 a faktu, že osm účastníků LMP2 zamíří v roce 2024 do třídy hyperaut, to vypadá jako nevyhnutelný krok.
GTE Am je poslední zbývající třídou gétéček ve FIA WEC. Je to dané tím, že kategorie GTE Pro na konci loňské sezony skončila. Vzhledem k tomu, že Porsche a Ferrari přesunuly své tovární snahy do třídy hyperaut, nebylo Corvettě nic jiného než se přesunout se do GTE Am. To znamená, že se zde utkají vozy čtyř značek: Aston Martin, Corvette, Ferrari a Porsche. Příští rok s příchodem vozů specifikace GT3 bude závodní pole určitě pestřejší.
Startovní listina FIA WEC v Sebringu ZDE
Kalendář MS:
Foto: FIA WEC, Porsche a Peugeot
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.