Hyperaut má být v Asii více, než se čekalo. Vanwall se tam chce připravit na návrat do WEC

Peugeot, možná i Ferrari a Porsche, ale překvapivě také Vanwall. Ročník 2026/2027 přinese premiéru hypervozů v seriálu Asian Le Mans Series a podle předběžných odhadů to vypadá, že jich bude více, než se původně předpokládalo. Místo původního plánu na dva až tři vozy by jich mohlo být i šest.

Právě plánovaná účast Vanwallu budí největší rozruch a lze ji označit i jako největší překvapení. Tým Colina Kollese, který získal práva na používání této slavné původně britské značky, chce totiž účast v asijském seriálu pojmout jako ostrou přípravu před plánovaným návratem do WEC v sezoně 2027. V mistrovství světa už stáj působila v roce 2023, její výkony ale byly poznamenány problémy se spolehlivostí.

„Opatrná analýza naší výkonnosti v úvodní sezoně WEC jasně odhalila důležité oblasti, ve kterých je potřeba se zlepšit. Jsem si jistý, že kroky, které jsme učinili po technické revizi a posledních úpravách, přinesou výrazné zlepšení,“ je optimistou Colin Kolles.

Největší slabinou nehybridního prototypu s označením Vandervell 680 byl motor a jeho slabý výkon. To se ovšem má změnit. Stáj už nebude nasazovat atmosférický osmiválec Gibson o objemu 4,5 litrů, ale místo toho 3,5litrový osmiválec Pipo s dvojitým turbem. Ten má vozu nabídnout vyšší výkon. Pracuje se také na aerodynamice, mechanických součástkách, vzduchových vstupech, proudění vzduchu, chladiči, mezichladiči nebo proudění výfukových plynů. Tyto změny už stáj odzkoušela i při testech na trati.

V roce 2023 tým dosáhl nejlépe na celkové 30. místo. O to se postarali při úvodním podniku v americkém Sebringu Esteban Guerrieri, Tom Dillmann a mistr světa F1 z roku 1997 Jacques Villeneuve. Pouze Guerrieri ovšem u týmu vydržel celou sezonu. Po jeho boku se později prostřídali také Tristan Vautier, Joao Paulo de Oliveira a Ryan Briscoe.

Ačkoli se tým Colina Kollese snaží prorazit se značkou Vanwall ve vytrvalostních závodech, největších úspěchů toto jméno dosáhlo v F1 na přelomu 50. a 60. minulého století. V letech 1957 a 1958 vybojoval pro tento tým dva tituly vicemistra světa Stirling Moss. V roce 1958 se tým stal historicky prvním držitelem Poháru konstruktérů. Celkem stáj vyhrála 9 velkých cen. Na tom se nepodílel pouze Stirling Moss, ale také Tony Brooks.

Aby se Vanwall skutečně mohl v roce 2027 vrátit do WEC, potřebuje souhlas od Mezinárodní automobilové federace FIA a také od organizace ACO. Právě ty se podílejí na pořádání šampionátu. Překážkou může být i nové pravidlo zavedené letos. Podle něj musí každý výrobce nasazovat minimálně dva hypervozy. Tento krok má za cíl zvýšit počet aut ve startovním poli a rovněž je vnímán jako vyjádření seriózního a dlouhodobého závazku ze strany výrobce. Vanwall ale v roce 2023 nasazoval jenom jedno auto.

„Vedeme velice konstruktivní diskuze s WEC a ACO, které se týkají možnosti návratu do WEC v roce 2027. Naše účast ale bude vždy záviset na tom, jestli bude tým pozván. Naše podpora kategorie hypervozů v Asian Le Mans Series v roce 2026 je jasným vyjádřením našeho záměru a závazku směrem do budoucna,“ dodává Colin Kolles.

Obsazení třídy hypervozů by se tak v roce 2027 mohlo ve WEC teoreticky rozrůst až na 10 značek. Seriál sice po skončení letošní sezony opustilo Porsche, od příštího roku se ale přidá Hyundai prostřednictvím své luxusní divize Genesis a v ročníku 2027 čeká premiéra také na McLaren. Z pohledu počtu značek by šlo o rekord kategorie hypervozů. Ta vznikla v roce 2021.

 

Dva Peugeoty bez křídel

 

V tuto chvíli už je jasné, že během sezony 2026/2027 uvidíme v Asian Le Mans Series dva hypervozy značky Peugeot. Nasazovat je bude stáj Boba Berridge BBM Sport. Potvrzen už je i první jezdec. Je jím řecký gentleman Kriton Lendoudis. Pětašedesátiletý závodník letos v Asian Le Mans Series působí s týmem Nielsen Racing ve třídě LMP2.

BBM Sport bude v Asii nasazovat starší generaci prototypu Peugeot 9x8 bez zadního křídla. S těmito vozy Peugeot ve WEC účinkoval od roku 2022 až do úvodního podniku sezony 2024. Poté už nasadil novou verzi. Původní varianta nebyla považována za konkurenceschopnou a francouzský výrobce s ní získal jenom jedno pódiové umístění. Součástí nové verze už je i zadní křídlo.

Organizátoři údajně evidují i zájem řady jezdců s bronzovou licencí o účast s aktuálně dominantním hypervozem – Ferrari 499P. Ještě donedávna mohlo připadat v úvahu také účinkování stáje Proton Competition s Porsche 963, to se ale nyní jeví spíše nepravděpodobně. Tovární tým Porsche se totiž od příštího roku z WEC stahuje a nenastoupí ani zákaznický Proton Competition, protože si provoz těchto dvou hypervozů v celé sezoně mistrovství světa zkrátka nemůže dovolit.

Důležité je rovněž zmínit, že Asian Le Mans Series se vypsáním kategorie hypervozů nesnaží vyrovnat mistrovství světa. Podle pravidel se totiž budou moci s těmito auty účastnit zimního šampionátu pouze Pro-Am posádky, přičemž alespoň jedním z jejích členů musí být jezdec s bronzovou licencí. Šampionát je rovněž určen soukromým týmům. Neočekávejme proto, že by například tovární stáje z WEC využily přes zimu šampionát k testování a nasadily do něj i své největší hvězdy.

„Cílem je přilákat asijské gentlemanské závodníky. O nich víme, že mají rádi značky jako Porsche, Ferrari a McLaren. Je důležité mít zde soukromé týmy a ne tovární vozy,“ zdůrazňuje prezident ACO Pierre Fillon, který zároveň uznává, že jeho původní odhad o účasti 2-3 hypervozů bude s největší pravděpodobností překonán. Například Bob Berridge počítá s účastí 5-6 aut.

Vzhledem ke smyslu kategorie hypervozů v Asian Le Mans Series rovněž platí, že šampioni neobdrží pozvánku k účasti v dalším ročníku závodu 24 hodin Le Mans. Bronzoví jezdci navíc nesmějí ve WEC ani Le Mans s hypervozy startovat. V aktuálním ročníku Asian Le Mans Series se do slavného francouzského závodu kvalifikují šampioni tříd LMP2 a GT. Kromě těchto dvou kategorií tvoří startovní pole také prototypy LMP3, ty ale v Le Mans nestartují.

Foto: Vanwall Racing, Peugeot Sport, Ferrari Hypercar

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.