Nélsinho po deseti letech šampionem. Piquet mladší dobyl brazilské TCR

Bývalý pilot F1 Nélson Piquet mladší sice letos oslavil již 40. narozeniny, jeho závodní kariéra ale stále není ani zdaleka u konce. Naopak. Brazilec si tento rok připsal další úspěch do svého životopisu – stal se šampionem domácího mistrovství pro vozy TCR.

„S každým závodem jsem se učil a zlepšoval,“ ohlíží se za svou mistrovskou sezonou Piquet mladší, který letos usedal za volant vozu Honda Civic Type R TCR FL5 argentinské stáje Squadra Martino. S tou účinkoval kromě brazilského šampionátu i v tom jihoamerickém, kde se stal vicemistrem. „Chtěl bych poděkovat všem v Hondě a týmu. Bylo to velmi dobré,“ dodává.

Když se řekne Nélson Piquet mladší, většině fanoušků naskočí spíše v negativním světle. Bývalý pilot stáje Renault v F1, kde působil v období 2008-2009, byl totiž jedním z hlavních protagonistů takzvané crashgate v Singapuru 2008. Tehdy schválně havaroval, aby strategicky pomohl týmovému kolegovi Fernandu Alonsovi, který pak mohl závod vyhrát. Skandál naplno propukl až o rok později, kdy byl Piquet kvůli neuspokojivým výkonům od Renaultu vyhozen. Přesto ale v F1 získal jedno pódiové umístění – v roce 2008 dojel druhý na německém Hockenheimringu.

Po neslavném odchodu z F1 Piquet vyzkoušel celou řadu disciplín. Například nastupoval v nižších sériích NASCAR Nationwide a Camping World Truck. Tam si připsal dohromady tři výhry, objevil se ale také v nejprestižnější Cup Series. Závodil i v rallyekrosu, GT vozech, vytrvalostním WEC včetně 24 hodin Le Mans, Formuli E nebo European Le Mans Series. Právě do historie Formule E se v ročníku 2014/2015 zapsal jako její historicky první šampion. V roce 2022 rovněž ovládl Světové finále Lamborghini Super Trofeo v kategorii Pro.

Se závody TCR se Piquet poprvé seznámil loni v červenci, kdy se zúčastnil podniku TCR World Tour na Interlagosu. Už tehdy startoval s Hondou Civic stáje Squadra Martino. Tato spolupráce letos přerostla ve stálé angažmá. Piquet účinkoval v celém jihoamerickém seriálu, ale také v brazilské sérii. Do toho všeho nastupoval v šampionátu Stock Cars, který je v Brazílii mezi cesťáky považován za nejpopulárnější a kromě Piqueta v něm působí i další bývalí piloti F1.

Zkombinovat TCR South America s TCR Brazil nebyl pro Piqueta žádný problém. Brazilský šampionát je totiž do toho jihoamerického vložený. Během roku se jelo 10 podniků. První čtyři se uskutečnily v Argentině, další dva v Uruguayi a závěrečné čtyři patřily výhradně Brazílii. Právě ty byly započítány i do seriálu TCR Brazil. Brazilská série se s TCR South America dělila o prostor na trati a byla součástí stejných závodů, podobně jako to můžeme vídat i v Čechům blízkém TCR Eastern Europe, které v minulosti sdílelo dráhu s TCR Europe nebo TCR European Endurance.

Pro Piqueta byl sice letošek první plnohodnotnou zkušeností ve voze s pohonem předních kol, adaptace mu ale problém nedělala. V rámci TCR South America dokázal vyhrát tři závody. Na dominantního Leonela Perníu z Argentiny, který závodil se stejným vozem a za stejný tým jako Piquet, sice neměl, přesto ale dosáhl na celkové stříbro. V rámci brazilského mistrovství, do kterého Pernía nebodoval, ale určoval krok Piquet.

Z úvodního podniku v Curvelu si jezdec stáje Squadra Martino žádnou výhru neodnesl, při zbývajících třech závodních víkendech si ale pokaždé připsal alespoň jednu. Na okruhu Velocittá triumfoval jednou, v Cuiabě mu patřily oba závody a na Interlagosu uzavřel sezonu třetím místem a dalším prvenstvím. Titul měl v kapse už po sobotním bronzu, když mu pomohlo mimo jiné odstoupení hlavního pronásledovatele Leonarda Reise. Nedělní výhra na osychající dráze jak v rámci TCR South America, tak v klasifikaci TCR Brazil byla už jen třešničkou na dortu.

Cesta za titulem v TCR Brazil byla pro Piqueta náročná i proto, že během všech závěrečných čtyřech víkendů závodily na stejné trati vždy i Stock Cars. Tam Piquet letos usedal do Mitsubishi Eclipse Cross, což je pro změnu zadokolka. Musel tak často přeskakovat mezi dvěma vozy s odlišnými jízdními vlastnostmi a jim neustále přizpůsobovat svůj styl.

Z letošní sezony Stock Cars zůstane v Piquetově paměti dlouho zejména triumf na okruhu v Brasílii. Ten nese jméno jeho otce, kterým je trojnásobný mistr světa F1 Nélson Piquet. Tato trať letos byla znovu otevřena po 11 letech. Piquet mladší si pro výhru dojel právě před zraky svého otce, který mu poté na stupních vítězů rovněž předával trofej. V celkovém pořadí šampionátu skončil šestý.

Se závoděním ani vozy kategorie TCR Piquet mladší nekončí. „Pokud Bůh dá, příští rok zabojujeme nejenom o brazilský šampionát, ale také o ten jihoamerický. Vyhrát šampionát je vždy výjimečné. Někteří o to bojují desítky let, klidně i celý život. Je to velmi důležité. Byl to rok plný tvrdé práce, obětí a dalšího, takže jsem moc rád, že si mohu tuto trofej vzít domů,“ uzavírá své hodnocení.

Foto: TCR Brazil, Stock Car

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.