Celkový bronz ve třídě Pro-Am. To je výsledek, který si z letošní sezony International GT Open odnášejí Filip Salaquarda a Libor Milota. Posádka stáje ISR zpečetila konečné třetí místo šestou pozicí v Monze.
„Máme velkou radost,“ neskrýval své nadšení po závěrečném podniku sezony Libor Milota. „Pro mě konkrétně má třetí místo v šampionátu ohromnou hodnotu. S Filipem a všemi kluky v týmu jsme za celé ty dva roky udělali hromadu práce a cítím, že i já na sobě jezdecky hodně zamakal. Myslím si, že mi teprve dojde, jak velký osobní cíl jsem si splnil,“ dodává jablonecký jezdec.
Už před začátkem italského podniku byla česká dvojice velmi blízko k tomu, aby konečný bronz potvrdila. Dexter Müller s Yannickem Mettlerem sice na posádku stáje ISR ztráceli jen čtyři body, švýcarský tandem se ale závěrečného podniku neúčastnil. Matematickou naději na třetí místo měl stále i pátý Lukas Dunner. Němec startující ve dvojici s Heikem Neumannem ale zaostával o rovných 20 bodů, což znamenalo jediné – aby mohl Milotu se Salaquardou o bronz připravit, musel vyhrát a zároveň doufat, že posádka ISR nezíská žádné body.
Milota a Salaquarda ovšem šli od začátku víkendu štěstí naproti. V kvalifikaci vybojovali pro startovní rošt nejen třetí místo v Pro-Am, ale také desátou pozici celkově. V úvodních metrech téměř tříhodinového závodu navíc byla jejich pozice ještě lepší. Postaral se o to Filip Salaquarda, který týmové Audi posunul nejenom na páté místo celkově, ale především na vedoucí pozici třídy Pro-Am.
„Povedl se mis start a postupně jsem si dokázal vytvořit náskok,“ pochvaloval si zkušenější jezdec z posádky, který svým počínáním zapůsobil i na v boxech přihlížejícího Libora Milotu. „Řekl bych, že za dobu, co spolu závodíme, se Filip nikdy neukázal v lepším světle než v Monze. Letěl opravdu neskutečně a bylo fakt skvělé ho pozorovat,“ říká Milota.
Do slibného začátku ale českému týmu zanedlouho „hodily vidle“ okolnosti. „Na trať vyjel safety car, který trval delší dobu. Startovní pole se sjelo a to nám úplně nehrálo do karet. Po pár kolech jsem jel střídat a tam jsme nějaká místa ztratili,“ popisuje Salaquarda, pro kterého později nebylo snadné získávat ztracené pozice zpět. „Oproti ostatním autům jsme ztráceli na maximálce. V zatáčkách to sice fungovalo dobře, ale je těžké bojovat, když vám Ferrari nebo Mercedes na rovinkách ujíždějí,“ vysvětluje.
Podobně se natrápil i Libor Milota. „Auto nám klouzalo a bylo to nahoru dolů. Ve druhém stintu jsme měli problémy s pneumatikami a v podstatě se to zhoršovalo až do konce,“ říká.
Navzdory tomu všemu skončila česká dvojice v cíli na celkové 14. příčce a zároveň na šestém místě ve třídě Pro-Am. To k udržení třetí pozice v šampionátu stačilo. Bronzového úspěchu dosáhli Milota se Salaquardou ve druhé společné sezoně. Tu první absolvovali loni a už tehdy se společně podívali na stupně vítězů, když dojeli jako třetí při prvním závodě v Barceloně. První polovinu jejich sezony ale poznamenaly smolné incidenty nebo technické potíže, což znamenalo, že v šampionátu se česká dvojice umístila pouze jako devatenáctá.
Letos ale udělala posádka ISR významný pokrok a na stupně vítězů se dostala hned čtyřikrát. Nejprve vyhrála při druhém deštivém závodě na Hockenheimringu. Následovaly stříbrné výsledky z Hungaroringu a Red Bull Ringu a nakonec bronz v Barceloně.
Kategorie Pro-Am byla v letošní sezoně International GT Open nejpočetněji obsazena. Celkem do ní během roku zasáhlo 28 vozů a 38 jezdců. Pokud jde o celé startovní pole šampionátu, zde počet účastníků pravidelně převyšoval třicítku posádek. Kromě kategorie Pro-Am jsou vypsány i třídy Pro a Am. I v hodnocení Am měli letos čeští fanoušci komu držet palce. Při podniku v Barceloně nastoupil Dennis Waszek, závody na Hockenheimringu a v Monze absolvovala posádka Petr Fulín – Jiří Navrátil.
Nyní už si jezdci i celý tým ISR chystají užít zimní přestávku. Diskuze o tom, jak bude vypadat příští sezona, teprve přijdou. „Letošní sezonu hodnotíme pozitivně. Uvidíme, jak se domluvíme na příští rok. Chtěli bychom dál pokračovat, prozatím to ale je ve hvězdách,“ uzavírá Filip Salaquarda.
Foto: International GT Open
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.