Po mistrovském finále mohly propuknout mistrovské oslavy. Jakub Novotný neměl při finálovém podniku evropského autokrosového šampionátu konkurenci. V Buggy1600 ovládl vše, co se dalo a na konci víkendu se radoval ze svého druhého titulu.
„Naštěstí to všechno vyšlo a my vyhráli, co se dalo – od tréninků až po velké finále. Jsme moc šťastní,“ radoval se Novotný, který svým letošním titulem zopakoval úspěch z roku 2023. V loňském roce skončil třetí.
Před víkendem bylo jasné, že novým šampionem se stane buď Jakub Novotný nebo jeho německý rival René Mandel. Jako lídr průběžného pořadí přijížděl do Portugalska český jezdec. Ten vedl před Mandelem s náskokem šesti bodů. Tak to alespoň stálo na papíře. Skutečnost byla trochu složitější. Podle pravidel se totiž letos jezdcům škrtaly nejhorší výsledky z každé poloviny sezony. Při zohlednění tohoto faktu tak byl před finálovým podnikem reálným lídrem Mandel, který se nacházel o dva body před Novotným.
Portugalské Foz Coa bylo pro drtivou většinu závodníků velkou neznámou. Evropský autokros se totiž na toto místo vrátil po mnohaleté pauze. Všichni se tak na začátku víkendu učili. Organizátoři jim to ale podle Novotného příliš neusnadnili.
„Z fotek jsem měl velmi dobrý pocit, ten mi ale vydržel jen do prvního tréninku. Trať totiž byla připravena více méně pro dakarské speciály. Technika i závodníci dostávali pořádně zabrat. Bylo tam hrozně moc kamení a materiálu, který spíš přečníval a tvořily se z něj díry a nerovnosti. Hodně se prášilo,“ popisuje jezdec stáje GT2 Motorsport náročné podmínky.
Navzdory tomu všemu si ale Novotný počínal více než slibně. Nejrychlejší byl totiž v kvalifikačních trénincích, následně vyhrál rozjížďky a kraloval i v semifinále, což mu zajistilo pro rozhodující finálové klání pole position.
„Docela rychle jsem si zvykl. Byla to velmi rychlá trať se zajímavými zatáčkami, které nebyly úplně jednoduché na naučení,“ říká Novotný.
Ve finále pak Novotný svou pozici potvrdil. Dojel si pro druhé letošní prvenství a jelikož René Mandel nedojel do cíle, bylo jasno – jako šampion opouští sezonu 2025 český závodník. Díky tomu, že při posledním podniku se bodový zisk násobil oproti předchozím závodům 1,5krát, porazil Novotný svého soupeře o 15,5 bodu.
„V hlavě jsem byl připravený úplně na všechno. Více méně jsem do toho šel po hlavě. Vlastně jsem mohl jenom získat a neměl jsem co ztratit. Měl jsem skvělý start a pak už jsem si to jenom hlídal,“ popsal Novotný svou cestu za vítězstvím. Současně ocenil Reného Mandela, který ho před týdnem ve španělské Mollerusse poslal do hodin. „Všechno se obešlo bez kontroverzí a problémů. Myslím si, že to byl boj o titul, jak má být,“ dodal.
Ačkoli se Jakub Novotný stal letošním šampionem, René Mandel dokázat vyhrát více závodů. Němec stál na nejvyšším stupni třikrát – v maďarském Nyirádu, německém Matschenbergu a francouzském St. Igny de Vers. Novotný uspěl dvakrát – před Portugalskem ještě také při srpnové Nové Pace před zraky domácího publika.
Jezdec stáje GT2 Motorsport ovšem Mandela pokořil po stránce konzistence. Na stupně vítězů se totiž dostal v osmi z celkových deseti závodů. Nepodařilo se mu to při úvodním podniku v německém Seelow, kde ho už během rozjížděk vyřadil problém s motorem. Mezi nejlepší trojici se poté nevešel už jen v italské Maggioře, kde dojel pátý. Mandel měl výpadky častěji a na pódiu se objevil „jenom“ šestkrát.
Co přesně čeká na Jakuba Novotného v roce 2026, se teprve uvidí. Existuje ale solidní šance, že po dvou primátech z let 2023 a 2025 bude příští rok usilovat o třetí evropský titul v kategorii Buggy1600.
„Zima bude dlouhá a ještě si vezmeme nějaký čas na rozmyšlenou. Zatím to ale vypadá tak, že zůstaneme v Buggy1600,“ říká Novotný, který ale prozatím nechce vyloučit ani přestup do elitní kategorie SuperBuggy. „Může se stát cokoli. Třeba se objeví nějaká zajímavá nabídka. Něco takového je potřeba promyslet po finanční stránce a také si musím rozmyslet, s jakým motorem pojedeme. SuperBuggy je náročnější finančně i časově. Uvidíme,“ nechává si otevřené dveře.
Foto: Jakub Novotný via Facebook, GT2 Motorsport
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.