Návrat legendy: Mercedes-AMG oživí v Le Mans ducha roku 1989

Po více než čtvrtstoletí se Mercedes-AMG vrací na slavnou trať 24 hodin Le Mans. Společně s týmem Iron Lynx nasadí tři vozy ve třídě LMGT3, které ponesou speciální zbarvení inspirované ikonickým vítězným prototypem Sauber-Mercedes C9 z roku 1989. Zpět na scéně se tak nevrací jen značka, ale i kus motorsportové historie.

Design všech tří vozů Mercedes-AMG LMGT3 od Iron Lynx vychází ze slavného stříbrného prototypu C9. Nechybí stříbrný základ, typické barevně rozlišená boční zrcátka ani další detaily, které tehdy pomáhaly rychle rozeznat jednotlivé posádky. Historická symbolika se tak propojuje se současností a vytváří jeden z nejvýraznějších vizuálních příběhů letošního závodu.

Vůz Sauber-Mercedes C9 se v roce 1989 zapsal do historie motorsportu mimořádně úspěšnou sezónou. Pod hlavičkou Mercedes-Benz a švýcarského týmu Sauber ovládl světový šampionát sportovních vozů (World Sportscar Championship), když vyhrál 7 z 8 podniků a zajistil značce titul mezi týmy.

Vrcholem sezony bylo vítězství v legendárním závodě 24 hodin Le Mans, kde posádka Jochen Mass, Manuel Reuter a Stanley Dickens s vozem č. 63 triumfovala ve velkém stylu. C9 poháněl výkonný osmiválcový motor V8 biturbo od Mercedesu, a stal se tak symbolem technologické vyspělosti a závodní dominance konce 80. let.

„Všichni jsme vyrůstali se závody stříbrných šípů a být teď součástí jejich návratu je pro náš tým obrovským milníkem. Od začátku tohoto projektu pracujeme tvrdě na tom, abychom v Le Mans byli konkurenceschopní,“ říká šéf Iron Lynx Andrea Piccini.

Iron Lynx vyšle do závodu tři vozy. S číslem 60 nastoupí Claudio Schiavoni, Matteo Cressoni a Matteo Cairoli. Posádku vozu číslo 61 tvoří Martin Berry, Lin Hodenius a tovární jezdec Mercedes-AMG Maxime Martin. Třetí stroj, označený 63, budou pilotovat otec a syn Stephen a Brenton Groveovi spolu s Lukou Stolzem.

„Le Mans je magické místo. Všechno tam má výjimečnou atmosféru – od průvodu jezdců až po samotný start. Bude to moje devátá účast a udělám vše pro bezchybný závod,“ uvedl Matteo Cairoli, jeden z lídrů posádky #60.

Závod v Le Mans bude první ostrou zkouškou nového zákaznického programu Mercedes-AMG s Iron Lynx. Spolupráce byla oficiálně oznámena na konci roku 2024 a od té doby oba partneři intenzivně pracovali na přípravách. Důraz je kladen nejen na rychlost, ale především na perfektní sehranost celého týmu – klíčový faktor ve 24hodinovém maratonu.

„Na Le Mans se připravujeme stejně intenzivně jako na každý jiný závod, možná i víc. Naším cílem je postavit se na start jako dobře sehraný celek. Věřím, že tímto návratem vzdáme historii Mercedes-AMG uznání, které si zaslouží,“ říká Maxime Martin z posádky #61.

Podle šéfa zákaznického programu Mercedes-AMG, Stefana Wendla, návrat do Le Mans není jen marketingový tah – je to strategický krok postavený na dlouhodobém vývoji a nasazení. „Nejde jen o rychlost. Tento závod testuje limity lidí i techniky. Společně s Iron Lynx jsme připraveni.“

Těšit se můžeme nejen na výkony trojice vozů LMGT3, ale i na silný emocionální náboj, který návrat ikonických stříbrných šípů s sebou přináší. „Být součástí této historie je čest. Design vozů připomíná éru, která inspirovala mnoho generací,“ doplnil jezdec #63 Luca Stolz

Fotogalerie

Autor

Tereza Chvílíčková