S Turečkem a Kocourkem, bez Haniky a Königa. Rýsují se divoké karty pro Most

Jonáš Kocourek nastoupí v supersportech, Daniel Tureček zabojuje ve třístovkách. Letošní MS superbiků v Mostě opět nabídne v doprovodných kategoriích účast domácích jezdců na divokou kartu. Naopak čerstvý vítěz 24 hodin Le Mans Karel Hanika bude v superbicích s jistotou chybět. V supersportech nenastoupí ani Oliver König.

„S velkou radostí vám oznamuji, že nám byla schválena divoká karta pro MS superbiků v Mostě v kategorii Supersport,“ podělil se na svém Instagramu s fanoušky Jonáš Kocourek. Jezdec, který v srpnu oslaví 19. narozeniny, nastoupí v MS supersportů vůbec poprvé.

Během mosteckého podniku, který se uskuteční o víkendu 16.-18. května, nastoupí Kocourek v barvách stáje SP Race Project. Osedlá motocykl Ducati Panigale V2. Toto spojení letos budeme pravidelně vídat také v německém mistrovství IDM. Zde už Kocourek ve třídě Supersport startoval v minulosti.

Ačkoli ve světovém šampionátu supersportů se Kocourek ukáže poprvé, zkušenosti se závody mistrovství světa už má. V sezoně 2021 totiž nastoupil do závěrečných dvou podniků třídy Supersport 300 za tým Jakuba Smrže. Ve čtyřech závodech body nezískal, nejlépe dojel dvacátý čtvrtý.

Loni Kocourek zazářil v mezinárodním motocyklovém mistrovství Alpe Adria. Tam se stal šampionem kategorie Supersport NG. Zarytí motocykloví fanoušci si ho mohou z let 2020 a 2021 pamatovat také jako účastníka juniorského Northern Talent Cupu. V týmu Automotodromu Brno dosáhl na čtyři pódiová umístění a celkově se umístil nejlépe jako pátý v roce 2021. Jeho týmovým kolegou byl tehdy dnes již zesnulý Jakub Gurecký, který získal v sezoně 2021 titul.

Divokou kartu dostal kromě Kocourka také Daniel Tureček pro třídu Supersport 300. Loňský šampion Alpe Adrie už s podobným startem zkušenosti má. Na severozápadě Čech jel na divokou kartu již loni. Jezdec stáje Roháč & Fejta Motoracing dokončil první závod na své Kawasaki jako dvacátý osmý, v tom druhém nedojel.

Tureček se loni objevil v mistrovství světa i na MotorLandu Aragón. Tam dostal šanci od italského Kawasaki GP Project, do závodů ale nenastoupil. Nesplnil totiž kvalifikační limit 107 % poté, co ho poslal na zem jeden ze soupeřů.

„Už teď se připravuji a věřím v nějaký hezký výsledek. Děkuji všem, co mi věří a dali mi tuto možnost,“ uvedl na svém Instagramu brzy 21letý závodník, který už se vydal testovat například na Slovakia Ring.

Jonáš Kocourek nastoupí v Mostě týden poté, co zahájí novou sezonu IDM v Oscherslebenu. Naopak pro Daniela Turečka půjde o vůbec první letošní vystoupení. Letošní ročník totiž hodlá pojmout spíše jako přípravný. Chce totiž trénovat před nástupem nové kategorie Sportbike, která od roku 2026 nahradí třídu Supersport 300.

„Rozhodl jsem se zúčastnit šampionátu Yamaha R7 Cup, který pořádá Dafit Filla Racing Agency. Tato výzva mě nesmírně motivuje a jsem si jistý, že si na větší motorku brzy zvyknu. Těším se na nové zážitky a zkušenosti, které mě čekají,“ odhaluje Tureček program, který se bude skládat ze závodů v Balaton Parku (21.-22. června), Brně (23.-24. července), Mostě (6.-7. srpna) a na Slovakia Ringu (3.-4. září).

Ve startovním poli tříd Supersport a Supersport 300 se z Čechů neobjeví jenom „kartaři“. V supersportech totiž letos pravidelně startuje Ondřej Vostatek, ve třístovkách Petr Svoboda a Filip Novotný.

Jestli bude divoká karta udělena ještě někomu dalšímu, není v tuto chvíli jasné. Autoklub České republiky může podle pravidel nominovat dvě divoké karty pro každou třídu. Dalším jednorázovým účastníkům může umožnit start promotérská společnost Dorna. Loni v supersportech startoval na divokou kartu Filip Feigl. Ten letos bude opět nastupovat v IDM, stejně jako Kocourek.

Nepravděpodobná je však možnost, že by se ve třídě Supersport objevil Oliver König. Účastník MS superbiků z let 2021 až 2023 letos nově nastupuje ve španělském šampionátu supersportů za tým New2 Project.

„Řešil jsme to a nejspíš to nedopadne,“ uvedl König pro server MotorMix.cz. Současně něco málo naznačil. „Už je tam plno. Pojedou dva jiní čeští kluci a já moc neměl možnost do toho zasahovat,“ prozrazuje.

König ale nezavrhuje možnost, že se letos objeví při některém z jiných podniků MS. „Most se mě asi netýká, do budoucna bych ale určitě nějakou divokou kartu chtěl, třeba ke konci sezony. Zatím se s motorkou sžívám a nechci se nikam cpát. Chci více než se jenom zúčastnit,“ uzavírá.

Hanika nemá zájem

Pokud jde o nejvyšší třídu Superbike, zde se zdá být velmi nepravděpodobné, že by do českých závodů zasáhl domácí jezdec. V úvahu mohl přicházet čerstvý vítěz závodu 24 hodin Le Mans Karel Hanika. Díky přesunu na květen totiž tentokrát MS superbiků termínově nekoliduje s osmihodinovkou v Suzuce, jak tomu bylo v posledních třech letech. Haniku to ale do Mostu stejně neláká.

„Co se týče divoké karty, tak určitě nepojedu. Mně už to nic neříká,“ prozradil brněnský jezdec pro server MotorMix.cz. Důvodů vyjmenovává hned několik. „Je to situace, kdy vyjedete na o něco horší motorce než všichni ostatní, kteří navíc mají natestováno. Můžete bojovat maximálně tak o 12. až 20. místo. Také bychom jeli na jiných pneumatikách,“ upozorňuje Hanika na skutečnost, že v MS superbiků dodává gumy Pirelli, kdežto v EWC je to Bridgestone.

V minulosti se Karel Hanika v MS superbiků už objevil. Premiéru zažil v roce 2018 v americké Laguně Seca s týmem Guandalini Racing a motocyklem Yamaha. Oba americké závody mu tehdy přinesly body – zaznamenal 13., respektive 14. místo.

Jeho druhý start, který se odehrál o tři roky později právě na divokou kartu v Mostě, už tak úspěšný nebyl. Hanika, který už tehdy byl součástí stáje YART, dokončil pouze závěrečný závod víkendu. V něm skončil osmnáctý poté, co se v první zatáčce připletl do hromadného incidentu a musel mimo trať. Úvodní jízdu ani superpole závod nedokončil.

Hanika si ale přece jen umí představit jednu variantu, kdy by mohl v Mostě nastoupit – jako náhrada za zraněného Jonathana Reu u továrního týmu Yamahy. Při podnicích v Algarve a Assenu za šestinásobného šampiona zaskakoval Jason O´Halloran, který spolu s Hanikou a Marvinem Fritzem tvoří posádku týmu YART ve vytrvalostním mistrovství světa.

„Kdyby Johnny do Mostu nejel, tak bych o něco takového určitě usiloval. Jet na tovární motorce je něco jiného,“ nezastírá 29letý závodník. Tento scénář se ale nezdá být moc pravděpodobný. Rea, který při nehodě v předsezonních testech utrpěl několikanásobnou zlomeninu levé nohy, už ale během nadcházejícího víkendu v italské Cremoně nastoupí. „Uvidíme, jak na tom bude, ale troufám si odhadovat, že v Mostě už Johnny normálně pojede,“ uvědomuje si Hanika.

O českou stopu se nepostarají ani úřadující superbikový šampion Alpe Adrie Michal Filla nebo další letitý účastník tohoto šampionátu Michal Prášek, který v roce 2022 nastoupil v Mostě na divokou kartu s nekonkurenceschopným BMW. Tato dvojice nemůže nastoupit ani kdyby chtěla. O stejném víkendu totiž začíná v chorvatském Grobniku nová sezona Alpe Adrie.

Foto: SP Race Project, Daniel Tureček via Facebook, YART Yamaha

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.