V dramatickém závěru mistrovství světa ve vytrvalostních závodech (FIA WEC) se tým Peugeot TotalEnergies vzepřel nepřízni osudu a v osmihodinovce v Bahrajnu získal pódiové umístění.
Po náročné sezoně se posádka Peugeotu 9X8 číslo 93, Mikkel Jensen, Nico Müller a Jean-Eric Vergne, se díky skvělé jízdě a strategii probojovala z 18. místa na startu na konečnou třetí příčku.
Závodní víkend byl plný vzestupů a pádů. Během volných tréninků předvedly oba vozy Peugeot působivé tempo, přičemž Paul di Resta a Vergne dominovali tréninkům číslo 1 a 3. Nečekaný neúspěch v kvalifikaci však znamenal, že oba Peugeoty startovaly hluboko ve startovním poli. Vůz číslo 93 se po zrušení svého kvalifikačního času zařadil dokonce až na 18. místo. Tváří v tvář vysokým teplotám na trati přesahujícím 45 °C tým upravil svůj přístup, naplánoval konzervativní start a nechal si čerstvé pneumatiky na závěrečná kola.
Závod měl všechno, jen ne hladký průběh. Ve spalujícím vedru v Sáchiru pomohly vozům kupředu dvojité stinty Stoffela Vandoornea a Jensena. Bezchybná práce s pneumatikami na abrazivní trati se vyplatila a Peugeot toho využil v závěrečných fázích závodu.
Vůz číslo 93 aspiroval na nejvyšší pozice, ale sesterský Peugeot postihly problém s elektroinstalací, který předčasně ukončil jeho závod. Navzdory tomuto zklamání vyjádřil technický ředitel Olivier Jansonnie optimismus ohledně celkového výkonu týmu.
„Ještě musíme vyšetřit, co se stalo s číslem 94,“ řekl. „Oba naše vozy měly dobrý závod. Zvolili jsme stejnou strategii jako ve Fudži. Tedy nechat si čerstvé pneumatiky na konec, a to se nám opět vyplatilo. Takže celému týmu patří velká pochvala.“
Třiadevadesátka se nadále posouvala dopředu a cílovou čáru proťala na čtvrtém místě. Ovšem poté, , co tým Ferrari dostal po závodě penalizaci za porušení kvót pro pneumatiky, se trio Jensen, Müller a Vergne posunulo na třetí místo. Oslavy pódia se sice opozdily, ale výsledek přinesl týmu Peugeot TotalEnergies povzbudivý závěr roku plného výzev.
Podle staršího viceprezidenta Stellantis Motorsport Jeana-Marca Finota je tento výsledek odrazovým můstkem pro ambice značky Peugeot ve vytrvalostních závodech. „I když to bylo způsobeno rozhodnutím stewardů, je dokončení sezony na stupních vítězů v tomto mimořádně konkurenčním šampionátu významným úspěchem. Je však škoda, že načasování neumožnilo týmu Peugeot TotalEnergies plně si vychutnat radost z pódiového ceremoniálu,“ uznal Finot.
„Sezona začala v náročných podmínkách s vozem, kterému chvíli trvalo, než našel svůj rytmus, ale tým se nevzdal. Jsme rádi, že jsme rok zakončili pozitivním výsledkem, který značí neustálý pokrok. Toto pódium by však mělo být jen krokem k dosažení konzistentnějších výsledků na předních pozicích,“ dodal.
Nico Müller, který se s vozem č. 93 podílel na comebacku, si úspěch patřičně užíval. „Byl to těžký závod, ale nakonec se nám podařilo dosáhnout vynikajícího výsledku. Startovali jsme ze zadní části startovního pole, ale dokázali jsme předvést úžasný návrat a skončit na stupních vítězů! Různé pneumatikové strategie našich soupeřů bylo trochu obtížné analyzovat, ale náš přístup fungoval opravdu dobře. Skončit na stupních vítězů je naprosto neuvěřitelné. I když je trochu smutné, že jsme nemohli oslavit výsledek na stupních vítězů se všemi emocemi, které by to pro tým znamenalo. Kluci tvrdě pracovali, aby se sem dostali, a já mám z výsledku velkou radost. Myslím, že každý člen týmu si tuto trofej zaslouží.“
Mikkel Jensen zvládl potíže v závěrečném stintu. „Můj závěrečný stint byl opravdu obtížný, protože to bylo na trati poměrně složité s obdobími safety car a VSC, trochu jako ve Fudži,“ poznamenal. „V prvním stintu jsem měl opravdu dobré pneumatiky. Tým měl skvělou strategii a s pneumatikami jsme hospodařili opravdu dobře, abychom si udrželi čerstvé gumy pro závěrečné fáze závodu. Nečekali jsme, že dnes večer skončíme na stupních vítězů, takže děkuji celému týmu.“
Díky čtvrtému místu ve Fudži a umístění na stupních vítězů v Bahrajnu tým Peugeot TotalEnergies uzavřel sezonu kvalitními výsledky. Ty přinášejí naději pro rok 2025. Další sezona FIA WEC začne už 28. února na katarském Losailu v Kataru, kde bude Peugeot usilovat o ještě větší úspěch.
Foto: Peugeot a FIA WEC/DPPI
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.