Podnikatel Michal Strnad přes svou firmu Altavia Trade kupuje tři společnosti Scuderia Praha – mimo jiné dovozce vozů Ferrari a Maserati – transakci už schválil ÚOHS.
Skupina společností Scuderia SF Praha, Scuderia MC Praha a Scuderia Praha Racing vstupuje do portfolia podnikatele Michala Strnada (vlastníka holdingu Czechoslovak Group) prostřednictvím firmy Altavia Trade. Firmy, které dohromady vykazují konsolidovaný obrat přes 1,5 miliardy korun, jsou klíčové v oblasti prodeje, servisu supersportů značek Ferrari a Maserati a aktivit motorsportu. Transakce již vzbudila pozornost Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který ji posoudil v zjednodušeném řízení.
Podle veřejných údajů Scuderia SF Praha v posledním roce dramaticky zvedla svůj výkon: čistý zisk stoupl na 75,8 milionu korun a obrat narostl o pětinu na 1,426 miliardy Kč. Již v roce 2023 byla původní Scuderia Praha rozdělena do tří specializovaných firem — Ferrari, Maserati a závodní divize. Nabízí se teď otázka, jak Strnad zapracuje tuto strukturu do svého průmyslově-obchodního konglomerátu.

Současný vlastník firem, podle evidence Zdeněk Kubát (dříve manažer v Pentě), se transakcí vzdává velmi exkluzivního byznysu. Přesná cena obchodu nebyla zveřejněna. ÚOHS v tiskové zprávě uvedl, že spojení se dotýká především oblasti velkoobchodu, maloobchodní distribuce vozů, servisních služeb i motorsportu.
Strnad prostřednictvím Altavia Trade rozšiřuje oblasti svého působení mimo tradičně silné odvětví zbrojařství a obrany. V minulosti Czechoslovak Group prosazovala diverzifikaci — vlastní Tatra Trucks, investovala do munice (např. Fiocchi) a automobilového sektoru. Nově získaná entita přináší do holdingu luxusní značky a závodní rozměr.
Zároveň je v pozadí strategie – propojit výrobu těžkých vozidel a obranného vybavení s prémiovým a emotivním segmentem supersportů. V praxi to znamená náročné řízení různých kultur: vojenský, průmyslový a automobilový. Zákazníky Ferrari a Maserati netvoří masový trh, ale vysoce nároční sběratelé, nadšenci a amatérští závodníci.

Závodní divize Scuderia Praha není pouhým doplňkem — je aktivní v mezinárodních soutěžích GT, Ferrari Challenge a dalších šampionátech s dlouhou tradicí a úspěchy. Tým má za sebou vítězství v 24 hodinách Barcelony či účast v European Le Mans Series.
Z pohledu trhu jde o akvizici, která výrazně posiluje prestižní portfolio Strnadovy skupiny. Dovozce, servis a závodní know-how v jednom — to může být výhodné spojení. Ale rizika nejsou malá. Konzervativní segment luxusních vozů i motorsport má své volatility, a spojení s větším průmyslovým konglomerátem bude testem, zda se nový vlastník vyrovná technice, zákaznickému servisu a mezinárodní konkurenci.
Strnada teď čeká velká výzva – sladit tradici Ferrari a Maserati v České republice se strukturou holdingu, který je zvyklý na průmyslové zakázky a obranné technologie. Ale vstup do světa supersportů a motorsportu může být i červeným vláknem nové kapitoly pro Czechoslovak Group – kapitoly, v níž se „vášeň pro rychlost“ setká s robustní podnikatelskou silou.
Ilustrační foto: Ferrari
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.